Uncharted: Drake's Fortune Článek Uncharted: Drake’s Fortune

Uncharted: Drake’s Fortune

Dalibor Franta

Dalibor Franta

31. 10. 2007 23:00
Reklama

Každá doba potřebuje svého hrdinu. O tom se nediskutuje. Tak to prostě je. Sir Francis Drake byl hrdina. Co na tom, že stínal hlavy svým důstojníkům, obchodoval s otroky, potápěl obchodní lodě, kradl španělské zlato a vůbec se choval dočista nepatřičně. Jednou to byl Angličan, safraporte. Odrazil Armadu, na prknech Zlaté laně obeplul svět, kradl španělské zlato a vůbec se choval dočista neohroženě. Při nedožité šedesátce splavila ho u Portobelo úplavice. Křivák nebo hrdina, olověné rakvi je to jedno. A oceán se taky neptá. Tak zemřel kapitán Sir Francis Drake, legenda anglické námořní historie – nejstrašlivější pirát Karibského moře. El Draque.

Vážně i nevážně

Jenže co má takový seriózní pirát do činění s aktivitami chronicky nevážných Naughty Dog, známých především pro své akční plošinovkové hity jako byl Crash Bandicoot nebo Jak & Daxter? Překvapivě všechno. Svou netrpělivě očekávanou PS3 premiéru se totiž zkušení vývojáři rozhodli pojmout poměrně netradičně – po Indiana Jonesovsku, po Tomb Raiderovsku, vážně, akčně, mysticky a napínavě. Přesně takové totiž bude jejich Uncharted: Drake’s Fortune na PS3.

Po stopách předků

Uncharted: Drake’s Fortune
i Zdroj: Hrej.cz
Hra vypráví příběh Nathana Draka, dobrodruha, který věří, že je potomkem dávno mrtvého sira Francise a spolu s dokumentární tvůrkyní Elenou a lovcem pokladů Victorem vydává se na výpravu za hledáním vlastních kořenů. Na cestě jej vede putovní rodinný prsten a snad také naděje, že se spolu s dávno ztracenou rakví jeho prapředka najde i nějaký ten zlatý dublon na přilepšenou. Drakovu olověnou rakev trojice dobrodruhů skutečně nalezne a v ní, mimo zpráchnivělých kostí, také zmínku o tajemném ostrově někde (údajně) v Bermudském trojúhelníku, kde má být ukryto zlato z legendárního El Dorada. Bez váhání se na ostrov vydávají, nejsou však na své cestě za pokladem sami…

Drobečky inspirace

Uncharted má být podle vývojářů přístupnou a zároveň vysoce sofistikovanou 3D akční adventurou - a jak napovídají dosavadní hratelné testy, na inspiraci u toho nejlepšího, co tento herní žánr nabízí se ani v nejmenším nešetřilo. Ostře řezaný dobrodruh jako vystřižený z Indiana Jonese, explorační atmosféra doslova vylouhovaná z Tomb Raidera, to vše vytvrzeno nemalou dávkou akce v nejlepší tradici Naughty Dog, lehoulince líznutou nejsvětlejšími okamžiky z Resident Evilu 4 (kamera klesající za Nathanovo rameno v okamžiku přesné střelby). Co do nápadu a originality jistě nic velkolepého, na druhou stranu, kdo se má pořád patlat s vymýšlením nových plošinovkových potvor. I mistr tesař má právo čas od času nakouknout do dílny konkurenci, obzvlášť když se dušuje, že všechny vypůjčené prvky posune o nějaký ten krůček blíže k next-gen revoluci.

Uncharted: Drake’s Fortune
i Zdroj: Hrej.cz

Vrstvení je touha tulení

V případě Uncharted má být oním revolučním krokem animace, lépe řečeno její vrstvení. Dosavadním animačním standardem je uzavřená, naskritpovaná soustava pohybů, která má jasně daný začátek a konec. Pokud postava provádí nějaký úkon, nemůže do skončení animačního skriptu provést další. Výsledkem je mnohdy trhaný, vždy však nerealistický dojem z rozpohybování postav. Uncharted však dokáže animace vrstvit, přeruší-li tedy hráč nebo okolnosti hry právě probíhající pohybovou sekvenci, začne se plynule navazovat nová. Desítky nových. Stovky nových. Ba tisíce. Podle Naughty Dogs se má celkové číslo nasnímaných pohybů zastavit až na číslovce 3000 – tedy několik řádů nad průměrem.

Dvakrát jinak

Uncharted: Drake’s Fortune
i Zdroj: Hrej.cz
A plynulosti bude třeba, má-li Uncharted excelovat jak v exploraci, tak v akci – ostatně podíl obou činností má být ve hře vyvážen fifty-fifty. Přemýšlivá fáze se od Tomb Raidera liší pouze kosmeticky, snad jen že lepší technika umožnila tvůrcům dokonale maskovat římsy a plošinky. Žádné světlé hrany, úhelníkové římsy – prostředí je dokonale organické a každý kámen, každý kmen může sloužit jako cesta k cíli. Uplatnění najde také ovladač Sixaxis, to když bude třeba správným nakláněním udržovat Nathanovu rovnováhu. V prvních hratelných verzích dost zlobila kamera a její tendence zasekávat se za hranicemi mapy, jak však ukazují testy z počátku října, tento problém se již podařilo vývojářům odstranit. Zůstává už snad jedině strach z příliš lineárních lokací.

Velké naděje byly a stále jsou vkládány zejména do složky bojové. Naughty Dogs zde sázejí zejména na skvělou UI protivníků, schopnosti Nathana krýt se a střílet zpoza překážek, intuitivní systém zaměřování a boj zblízka. Letní testy však odhalily řadu nedostatků – nepřátele snesli neuvěřitelné množství zásahů a boj tak spíše než svižnou přestřelku připomínal zákopovou válku, zvlášť v kombinaci s nepřesným a matoucím manuálním zaměřováním. Proto jsme rádi, když můžeme konstatovat, že v říjnových testech byly všechny tyto nedostatky odstraněny. Přesná dávka z AK-47 konečně znamená jistou zkázu a také zaměřovací kurzor nyní detekuje zásahy mnohem přesněji. Jistě potěšující zpráva, když uvážíme, že v jednu chvíli může Nathan nést vždy pouze dvě zbraně. Stále však přetrvává problém s matoucím a zbytečně překombinovaným ovládáním.

Uncharted: Drake’s Fortune
i Zdroj: Hrej.cz

Technické zpracování je na patřičné next-gen úrovni a bez mrknutí oka řadí Uncharted vedle takových vizuálních hodokvasů, jako je v tomto směru zatím nejpoutavější Heavenly Sword. Vlhký prales ještě nikdy nebyl tolik plný života, oslizlých lián, efektních slunečních záblesků a jiskřivých vodopádů. V plánu je samozřejmě podpora vibračních schopností nového Dual Shocku 3, multiplayer však bude podle všech indikátorů chybět – ale naděje umírá poslední. Uncharted vyjde exkluzivně pro PS3 už v listopadu.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama