Uncharted: Drake’s Fortune
Každá doba potřebuje svého hrdinu. O tom se nediskutuje. Tak to prostě je. Sir Francis Drake byl hrdina. Co na tom, že stínal hlavy svým důstojníkům, obchodoval s otroky, potápěl obchodní lodě, kradl španělské zlato a vůbec se choval dočista nepatřičně. Jednou to byl Angličan, safraporte. Odrazil Armadu, na prknech Zlaté laně obeplul svět, kradl španělské zlato a vůbec se choval dočista neohroženě. Při nedožité šedesátce splavila ho u Portobelo úplavice. Křivák nebo hrdina, olověné rakvi je to jedno. A oceán se taky neptá. Tak zemřel kapitán Sir Francis Drake, legenda anglické námořní historie – nejstrašlivější pirát Karibského moře. El Draque.
Vážně i nevážně
Jenže co má takový seriózní pirát do činění s aktivitami chronicky nevážných Naughty Dog, známých především pro své akční plošinovkové hity jako byl Crash Bandicoot nebo Jak & Daxter? Překvapivě všechno. Svou netrpělivě očekávanou PS3 premiéru se totiž zkušení vývojáři rozhodli pojmout poměrně netradičně – po Indiana Jonesovsku, po Tomb Raiderovsku, vážně, akčně, mysticky a napínavě. Přesně takové totiž bude jejich Uncharted: Drake’s Fortune na PS3.
Po stopách předků
Drobečky inspirace
Uncharted má být podle vývojářů přístupnou a zároveň vysoce sofistikovanou 3D akční adventurou - a jak napovídají dosavadní hratelné testy, na inspiraci u toho nejlepšího, co tento herní žánr nabízí se ani v nejmenším nešetřilo. Ostře řezaný dobrodruh jako vystřižený z Indiana Jonese, explorační atmosféra doslova vylouhovaná z Tomb Raidera, to vše vytvrzeno nemalou dávkou akce v nejlepší tradici Naughty Dog, lehoulince líznutou nejsvětlejšími okamžiky z Resident Evilu 4 (kamera klesající za Nathanovo rameno v okamžiku přesné střelby). Co do nápadu a originality jistě nic velkolepého, na druhou stranu, kdo se má pořád patlat s vymýšlením nových plošinovkových potvor. I mistr tesař má právo čas od času nakouknout do dílny konkurenci, obzvlášť když se dušuje, že všechny vypůjčené prvky posune o nějaký ten krůček blíže k next-gen revoluci.
Vrstvení je touha tulení
V případě Uncharted má být oním revolučním krokem animace, lépe řečeno její vrstvení. Dosavadním animačním standardem je uzavřená, naskritpovaná soustava pohybů, která má jasně daný začátek a konec. Pokud postava provádí nějaký úkon, nemůže do skončení animačního skriptu provést další. Výsledkem je mnohdy trhaný, vždy však nerealistický dojem z rozpohybování postav. Uncharted však dokáže animace vrstvit, přeruší-li tedy hráč nebo okolnosti hry právě probíhající pohybovou sekvenci, začne se plynule navazovat nová. Desítky nových. Stovky nových. Ba tisíce. Podle Naughty Dogs se má celkové číslo nasnímaných pohybů zastavit až na číslovce 3000 – tedy několik řádů nad průměrem.
Dvakrát jinak
Velké naděje byly a stále jsou vkládány zejména do složky bojové. Naughty Dogs zde sázejí zejména na skvělou UI protivníků, schopnosti Nathana krýt se a střílet zpoza překážek, intuitivní systém zaměřování a boj zblízka. Letní testy však odhalily řadu nedostatků – nepřátele snesli neuvěřitelné množství zásahů a boj tak spíše než svižnou přestřelku připomínal zákopovou válku, zvlášť v kombinaci s nepřesným a matoucím manuálním zaměřováním. Proto jsme rádi, když můžeme konstatovat, že v říjnových testech byly všechny tyto nedostatky odstraněny. Přesná dávka z AK-47 konečně znamená jistou zkázu a také zaměřovací kurzor nyní detekuje zásahy mnohem přesněji. Jistě potěšující zpráva, když uvážíme, že v jednu chvíli může Nathan nést vždy pouze dvě zbraně. Stále však přetrvává problém s matoucím a zbytečně překombinovaným ovládáním.
Technické zpracování je na patřičné next-gen úrovni a bez mrknutí oka řadí Uncharted vedle takových vizuálních hodokvasů, jako je v tomto směru zatím nejpoutavější Heavenly Sword. Vlhký prales ještě nikdy nebyl tolik plný života, oslizlých lián, efektních slunečních záblesků a jiskřivých vodopádů. V plánu je samozřejmě podpora vibračních schopností nového Dual Shocku 3, multiplayer však bude podle všech indikátorů chybět – ale naděje umírá poslední. Uncharted vyjde exkluzivně pro PS3 už v listopadu.