Tvůrci MDK portu: Nintendo už nikdy
Studio Beamdog (má stejnojmenný digitální obchod) nedávno dokončilo port staré akční hry MDK2 na stahovatelnou platformu WiiWare a dává všem na vědomí, že na Nintendu už ho nikdo nikdo neuvidí.
Beamdog si slovy prezidenta Trenta Ostera stěžuje na krvelačné podmínky, jenž velký japonský vydavatel svým third party partnerům předkládá. "Moje výtky k Nintendu pramení z těchto důvodů: musíte prodat nejméně šest tisíc kopií hry, abyste od nich dostali vůbec zaplaceno, vaše hra nesmí datově přesáhnout 40MB a její schvalovací proces trvá devět měsíců," uvedl Oster. Každá z podmínek může být pro malá studia (nebo alespoň jejich hry) likvidační. Čtyřicetimegový limit například vystavil stopku projektu Super Meat Boy.
Po otřesné zkušenosti Beamdogu s nintendovským přístupem padla možnost, že by na WiiWare mohlo v budoucnu vyjít Baldur's Gate Enhanced Edition, na kterém Beamdog nyní pracuje. "Naše minulá spolupráce s Nintendem nás zkrátka přesvědčila o tom, že už žádná další nebude," konstatoval Oster.
Oster je veterán z Bioware, což dodává jeho stížnostem legitimitu. Nicméně bezohledná vydavatelská politika Nintenda je i bez toho velmi dobře ověřena. Tvrdé licenční podmínky stanovoval japonský gigant cizím vývojářům vždy, mimochodem to byl právě důvod, proč jej na trhu v devadesátých letech převálcovalo mnohem otevřenější Sony.
Případy nesmlouvavého byznysu Nintenda se neustále opakují. Loni například studio Icon Games prohlásilo, že spolupráce s Japonci nutí každého developera riskovat svoji vlastní existenci. Nintendo mu například přikázalo stáhnout z webu informace o tom, jak si jeho hry na WiiWare vedou v prodejích. Tím mu údajně poškodilo obchodní profil, když na své výsledky chtělo přilákat nové partnery. Na obranu Nintenda lze alespoň prohlásit, že do vzájemné spolupráce nikoho nenutí.