Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter 2 Recenze Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter 2

Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter 2

Jan Vitík

Jan Vitík

10. 7. 2007 22:00
Reklama
Reklama

Pod názvem Future Force Warrior se skrývá nový systém, do něhož investuje americká armáda desítky miliard dolarů, ale vojáci jej nechtějí používat, neboť v praxi vše funguje malinko jinak, než si projektanti vymysleli. V prvním díle Advanced Warfighter jsme si mohli připadat stejně jako členové US Army, neboť o ulehčení bojů nemohla být řeč. První pokračování snad konečně ukáže, jak by všechno mělo fungovat v ideálním případě, bez technických zádrhelů a mušek.

Podruhé a lépe

O druhých dílech si každý myslí svoje. Někdo cítí odpor a žehrá nad tím, jak se vydavatel snaží vytřískat co nejvíce peněz z osvědčené značky na úkor kvality. Jiný si výskne a při koupi neváhá ani vteřinu, někomu je to prostě jedno. Jiná situace však nastává v případě nadějné hry s velkým potenciálem, kterou potápí pár nepřekonatelných chyb. Zde svítá i zmíněným skeptikům jistá naděje nápravy, právě v podobě pokračování, kde je možnost, že ponaučení vývojáři vše opraví a zkombinují s tím nejlepším z dílu předchozího. Bohužel, podobných případů je jako šafránu a v rychlosti se mi vybaví jen jediný, za to exemplární, a to Hitman. Situace se ale mění a Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter 2 (dále jen GRAW2) je právě takovým pokračováním, v něž všichni doufali.

Stačí se podívat na naši recenzi předchozího dílu do kolonky záporů: umělá inteligence, taktická mapa, částečně i ovládání. A hned víme, kde se předělávalo úplně nejvíc. Již nyní mohu s klidem prohlásit, že se pracovalo velmi pilně na všech těchto částech, se skutečně výraznými výsledky.

Udrž si nadhled

Právě ona zmiňovaná taktická mapa hraje ve druhém dějství GRAW jednu z hlavních rolí a doporučuji strávit v tomto režimu dostatek času při zkoumání okolí a plánování rychlých a nečekaných útoků. Osahání si všech jejích možností trvá pár minutek a již v druhé misi si bez ní jen těžko lze představit úspěšný postup. S její pomocí získáte dokonalý přehled o nejbližším okolí, včetně poloh svých spolubojovníků i rebelských jednotek, to vše navíc v reálném čase. V této podobě by se však jednalo o šikovnou, leč obyčejnou mapu. Hlavní kouzlo tkví v možnosti zadávat příkazy členům jednotky. Varianty výběru konkrétního vojáka jsou dvě, buďto kliknete na kosočtvereček přímo na mapě, či na jmenovku u levého okraje. Pokud byste rádi stejný, aby stejný rozkaz provedla celá jednotka i to lze zařídit přes jediné tlačítko, což v předchozím díle jaksi nepochopitelně chybělo. Poté stačí vybrat typ akce od obyčejného přesunu, až po krycí palbu a jediným kliknutím zvolit místo přesunu, či směr krycí střelby. Nyní už jen tlačítko execute a vojáci bez jakýchkoli připomínek rozkaz provedou. Příkaz k vykonání lze dát postupně, nebo všem najednou, což dále rozšiřuje již tak bohaté taktické možnosti. Oceňuji také fakt, že v momentě napadení se automaticky taktická mapa vypne, sice se jedná o detail, ale přesně tyto detaily zpříjemňují celkový dojem.

Nelze také nezmínit nový zlepšovák ve výbavě, tedy cross-com 2.0, což je rozšíření přepínání do kamer na helmách členů jednotky o možnost zadávat přímo z něj rozkazy, což znamená další možnosti v taktice.

Válečná vřava

Ovšem válka není sranda a při blízkém setkání s nepřátelskými kulkami není vždy dost času na sáhodlouhé plánování a zírání do map. Ale naopak jednat musíte rychle a neomylně rozdělit efektivní rozkazy. To lze realizovat velmi pohodlně, pouze pomocí kolečka myši opět vyberete buďto jednoho vojáka, či celou skupinu a udělíte rozkaz. Zde možná místy nastane problém s přesným určování míst přesunů a podobně. Důležitou otázkou také je, co se stane v momentě, kdy necháte kolegy bez rozkazu, tedy podařilo se zlepšit bídnou umělou inteligenci z předchozího dílu? Trochu ano. Již to nejsou hloupé přívěsky na klíče, táhnoucí se vám slepě v patách, neschopny postarat se samy o sebe. Bohužel, stále v určitých situacích jednají nepochopitelně a v pozdějších fázích je rozhodně každá zbytečná smrt frustrujícím okamžikem.

Vadili mi také momenty, kdy zvolená taktika obsahovala výlez na střechu budovy, následovaný menším seskokem na přístřešek a odtud do protivníkových zad. Ke vší lítosti zbytek jednotky se obrátí, vrací se zpět po schodech a obchází dům, čímž se dostane přímo do nepřátelské palby, mrzuté. Ovšem v takovéto situaci potěší další podstatný rozdíl vůči jedničce, tedy možnost uložení hry kdykoli během mise, což ulehčí nervové soustavě.

Jeden za všechny, všichni za MULE

Pokud jste si v prvním díle zvykli na hřejivý pocit letecké podpory v zádech, ani ve dvojce se ho nezbavíte a dokonce se již nebude jednat jen o letectvo, co vás bude tahat z průšvihu. Přibyla podpora minometné palby, lze použít další jednotku, kterou však ovládáte jako celek a rozhodně ne tak dokonale jako své muže a hlavně speciální vozidlo MULE. Podstatné je, že nad ním máte úplnou kontrolu, tedy že plně podléhá vašemu velení. Využití této hračky je vskutku široké a velkou měrou ulehčuje pohyb po bojišti. Lze ho vyslat jako průzkum za zatáčku (přeci jen mnohem lepší než vystrkovat hlavu), použít jako účinný a velmi operativní úkryt, kde šikovným zkombinováním rozkazů lze dosáhnout vysokého efektu i v pohybu. Nebo jako pouhou volavku na odlákání pozornosti pro rebely s jejich těžkou technikou.

Bez fyziky ani ránu

Technicky nelze vytknout nic, hra používá všech dostupných grafických fines a celek vypadá opět nádherně. Okolní prostředí, výbuchy, pohyby postav, jednoduše vše. Není nad to sestřelit si Mexikánce ze střechy a sledovat jeho pád zbržděný balkónem o patro níže, následovaný tvrdým dopadem na prašnou cestu.

S tím také souvisí fyzikální model, který je jak jinak než perfektní a hře dodává na atmosféře. Jako příklad uvedu jednu situaci. Schován za malou zídkou sleduji nejbližší možné pozice rebelů, když v tom se ve vysílačce ozve jasná informace: Sniper! Ve stejné chvíli je slyšet jen výstřel a prkno trčící těsně vedle mě se rozlétne na tisíce kousků. Specifické chovaní materiálu je parádní a nutí přemýšlet, kam skočit do úkrytu.
Hra navíc podporuje speciální fyzikální akcelerátor PhysX od společnosti AGEIA a obsahuje „bonusovou“ úroveň Ageia Island. V ní by mělo jít o fyzikální orgie s vyhnáním všech efektů až do extrému, což si pochopitelně užijí jen majitelé těchto kusů hardwaru, ale nebojte, v samotné hře je rozdíl minimální.

Takto by mohla vypadat většina druhých dílů, kdyby se vývojáři jen nešťourali v nose a dali si záležet. Konečně se podařilo smazat propastný rozdíl mezi Xbox a PC verzí a celková hratelnost poskočila o velký kus kupředu. Významnější chybu obsahuje hra pouze jednu a to umělou inteligenci, což je škoda.

Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter 2
Windows icon PC
PlayStation icon PlayStation 3
PlayStation icon PSP
Xbox icon Xbox 360

Verdikt

Druhý díl, jak má být. Zlepšení doznala (skoro) všechna slabá místa z prvního dílu, takže konečně nemusíme tolik závidět majitelům Xboxu.

Co se nám líbí a nelíbí?

taktická mapa, ovládání, široké taktické možnosti, možnost ukládat hru kdykoli
stále ta umělá inteligence
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz