DOOM Článek Staré hry, které děti neměly vidět

Staré hry, které děti neměly vidět

Ondřej Švára

Ondřej Švára

10. 2. 2012 23:00 7
Reklama

Od roku 1994 jsou počítačové hry striktně hodnoceny dle přístupnosti pro děti a mládež. Podnětem pro zavedení takové praxe se stala známá bojová hra Mortal Kombat, typická svoji neskrývanou brutalitou a glorifikací násilí. Máme za to, že loni se v ratingovém systému uzavřela jedna velká kapitola. V Austrálii totiž cenzoři odmítli udělit jakoukoliv známku pro zatím poslední vydání Mortal Kombatu z roku 2011, což automaticky znamenalo zákaz importu a prodeje hry v celé zemi. "Mortal Kombat obsahuje asi šedesát fatalit s explicitními formy popravy," zněl loňský ortel komisařů. Ironií osudu zakázali hru, díky jejímuž předchůdci mají práci...

Herní násilí a obscénnost je samozřejmě mnohem starší než než celý systém hodnocení. Na starších hrách, které minul rodičovský zámek, je nejpikantnější, že sice nedokázaly zobrazit brutalitu dostatečně věrohodně, ale svým chtíčem po ní se Mortal Kombatu hravě vyrovnaly. Jaké staré akční hry by se dnes staly kvůli ratingu dostaly na index? Vybrali jsme ty nejkřiklavější případy seřazené chronologicky tak, jak přicházely na trh.

Chiller, akční 1986

Jako ve středověké mučírně to vypadalo v arkádovce Chiller, akční obludnosti z roku 1986 pro světelnou pistoli a sadistu za ní. Chiller nevzbudil mohutný odpor veřejnosti jenom proto, že jej nikdo netoužil hrát. Jako nudná automatová arkáda byl spíše raritou a na pozdějším NES se prodával v řádu tisíců kusů.

To však nic nemění na tom, že Chiller vynikal obscénní brutálností, kvůli které byl zakázán ve Velké Británii. Památný je level v mučírně, kde hráč špikuje olovem nahá těla spoutaných obětí. Čím víc zásahů do červeného, tím více bodů. Konzolová verze už se sama zcenzurovala. Například již nebylo možná rozstřílet zbytek šatů spoutané polonahé ženě. Již tak dost nudná hra přišla o poslední střípky "atraktivity"..

NARC, plošinovka 1988

Jste drogově závislí, hledáte narkotického bosse a cestou zastřelíte tisíce jeho zdrogovaných nohsledů.. Takový byl základ multiplatformovky Narc z roku 1990, kterou Němci poslali na seznam.

Narc si liboval v násilí na úplně nové technické úrovni. Jako jedna z prvních arkád v roce 1998 využívala síly 32bitového procesoru a použila digitalizované herní postavičky podobně jako později Mortal Kombat. Grafika hry také běžela v mnohem vyšším rozlišení, než byl tou dobou běžné. To vše vyvolalo odpor u laické veřejnosti, herní násilí bylo zase o něco realističtější.

Je s podivem, že například cenzoři z Nintenda ponechali hru prakticky beze změn a na jednu výjimku netýkala. Vadilo jim střílení do zvířat, takže kdykoliv hráč zastřelil agresivního psa, stalo se z něj neškodné štěně. Na jiných platformách čtyřnožec prostě zemřel. Ani neblafnul, ani nezavil....

Moderní předělávka hry z roku 2005, kde se stáváte členem speciálního komanda zasahujícího proti dealerům drog získávala jen průměrná hodnocení.

Smash TV, akční 1990

Také některé top-down akce s jednodušší grafikou mají potenciál vzrušit novodobé Markýze de Sade. Spousta krve, létající končetiny a člověkotank, co se vás snaží přejet. Právě takové bylo Smash TV, multiplatformní akce z ptačího pohledu, po které by nikdo nechtěl uklízet.

Hra se inspirovala starší akční hrou Robotron 2084 a svým stylem brutální televizní soutěže připomíná akční béčko Běžící muž. Hráč postupuje levely, ničí vše živé, co se k němu chce ze všech stran přiblížit a za odměnu sbírá věcné ceny, jako je třeba videorekordér.

Smash TV mimo jiné vyniká typickou vlastností automatových arkád - první levely hry jsou velmi jednoduché, aby hráče nalákaly a později se hra stává skoro nehratelná, aby se přísun čtvrťáků nezastavil. V roce 1992 se Smash TV dostalo na německý index hanby BPjS.

Splatterhouse, plošinovka 1989

Splatterhouse od Namca z konce osmdesátých let je pravděpodobně první hrou s "rodičovským upozorněním", které předcházelo skutečnému hodnocení závadnosti. Pro krvelačné hráče je Splatterhouse ideální volbou. Svoji brutalitou jako by ukázalo směr pozdější sérii Resident Evil. ¨

Oč pomalejší má hra tempo, o to brutálnější jsou její kulisy.Rick pro ztrátě své přítelkyně Jennifer absolvuje se sekáčkem na maso beat-em up hody. Čeká něj sedm zakrvácených levelů plných démonů, červů, čertovských kozlů a zubožených těl.

Night Trap, FMV 1992

.

Ve chvílích, kdy se zrovna nekvílelo bolestí, upadal Night Trap do naprostého žánrového bahna. Na video z dívčí párty se dívejte radši až po jídle.

Interaktivní film Night Trap společně s Mortalem Kombat vyvolal první skutečně masový odpor veřejnosti k násilí a obscénnosti ve hrách. Když se Night Trap v roce 1992 poprvé objevilo na Sega CD, jeho problémem však nebyla krev, nýbrž jen hrané násilí a psychoteror ve stylu Pulp Fiction. Avšak vytržené z kontextu, hráč si v podstatě jen vybíral předehrané pasáže, které obvykle vedly ke smrti nebo týraní některého z protagonistů.

Protestovalo se však spíše kvůli nedorozumění. Cílem Night Trapu nebylo spoře oblečené děvy zabíjet, ale před smrtí je naopak chránit. nebo alespoň vybrat tu, která přežije.

I když Night Trapu narozdíl od pozdější Phantasmagorie chyběla nosná myšlenka i hratelnost,

hysterie dokázala hru prodat v padesáti tisících kusech za týden. Přesto však Sega počátkem roku 1994 distribuci hry zastavila.  jednak z důvodu velmi negativní reklamy a také kvůli obchodním vztahům. Některé důležité řetězce jako Toys R nebo Kay-Bee odmítly hru naskladňovat.

Mortal Kombat, bojová 1992

Mortal Kombat si svůj debut odbyl na herních automatech v srpnu 1992. Hra vznikla během osmi měsíců ve čtyřčlenném týmu a to jako pocta Jean-Claude Van Dammemu a jeho akčnímu filmu Krvavý sport (1988). Původně se měla bojovka jmenovat "Kumite" či "Dragon Attack" a Van Damma do hlavní role skutečně obsadit. Herec však dal nakonec přednost jinému hernímu titulu, jenž však při svém vývoji zkrachoval. Později se Van Damme měl ve hře objevit aspoň jako Johnny Cage, ale i z toho sešlo. Důkazem toho, že se autoři se slavným Belgičanem počítali jsou originální soubory pro Johnny, které se jmenují "vandamme"

Mortal Kombat se i bez Van Damma stal se více než důstojným soupeřem dosud nejoblíbenější bojovky Street Fighter II. Bez ní by možná arkádová platforma zanikla už začátkem devadesátých let.  Mortal Kombat však svého o rok staršího soupeře zcela deklasoval technickým zpracováním. Tvůrci vymodelovali postavičky digitálně, což sice zavánělo interaktivním filmem, leč díky ranné formě motion capturingu (herec měl na sobě přes stovku snímačů) vypadala hra v pohybu velmi přirozeně a hlavně realisticky.

To byl zároveň velký problém. Pakliže videohry dosud skrývaly své násilí za nedokonalé či infantilní grafické zpracování, nyní se před zraky zděšených rodičů rozehrálo vskutku sadistické divadlo. Zcela reálně vypadající lidé se ve hře nabodávali na krápníky a nechávali si vytrhávat bušící srdce z těla. Obětníme zvyku dávných Máyů již moderní společnost jaksi neholdovala a byť tedy Mortalu aspoň chyběl tanec ve stáhnuté lidské kůži, stylizoval se před společností jako posel zla a způsobil pozdvižení i mezi politiky, jenž herním vydavatelům nařídili vznik hodnotících tabulek pro přístupnost her.

Mortal Kombat byl poslední videohrou, jenž se beztrestně prodávala i dětem, ačkoliv byla pro ně nevhodná. Největším problémem ratingového systému však je, když vám v průzkumu devadesát procent teenagerů odpoví, že jejich rodiče stejně na ratingové známky nekouká. Pak se celý systém stává pouhým alibi pro herní vydavatele v případných soudních sporech. Netečnost rodičů k tomu, co jejich děti hrají byla ostatně domnělou příčinou mnoha lidských tragedií. V listopadu roku 1997 zemřel třináctiletý Noah Wilson poté, co ho jeho kamarád bodl nožem do hrudníku, protože si myslel že je Cyrax, postava z Mortal Kombatu...

Doom, 3D akce 1993

Doom samozřejmě nelze považovat za technicky horší hru než Mortal Kombat, a tak by v seznamu neměl co dělat. Patří však do něj proto, že jako jedna z posledních her nebyla ratingovým zámkem postižena. Alespoň zpočátku. První dosové verze Doomu z prosince roku 1993 skutečně nenesly žádné hodnocení závadnosti. Ten se tou dobou teprve diskutoval na půdě amerického kongresu. Pozdější porty satanské sci-fi akce však již varování nesou. Ve verzi pro Jaguar či Segu 32X obdržel Doom od ESRB známku M, byl tedy přístupný pro hráče od sedmnácti let.

A proč je Doom v seznamu? Jistě uznáte sami, že takový dinosaurus násilí si to zasluhuje. Pixelatá krev v trojrozměrném obraze se stala svým vlastním žánrem.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama