Ruská média se strefují do Call of Duty
Dalo se čekat, že si na to někdo vzpomene právě v souvislosti s nedávným bombovým útokem na ruské letiště Domodědovo v Moskvě. Ruská média se včera poměrně silně začala zaobírat podobností událostí ze hry Call of Duty: Modern Warfare 2, konkrétně levelem No Russian, v němž máte/nemusíte postřílet civilisty na ruském letišti se situací, kdy se v letištním terminálu odpálil sebevražedný atentátník. Televize Russian Today (původní záznam byl již z internetu stažen) dokonce spekuluje, zda se nejednalo o přímé, byť neúmyslné navádění k podobnému činu. A ačkoliv se nám to může zprvu zdát jako úsměvné a mohli bychom to jistě odsoudit jednoduchým mávnutím ruky jako další senzacechtivost v souvislosti s nešťastnou událostí a videohrami, tak je třeba se na celou situaci dívat z trochu širší perspektivy.
Upozorňuje na to Walid Phares, expert na problematiku terorismu, jehož argumenty se velmi často objevují v televizi Fox, který prohlásil, že "se pochopitelně může jednat o veliký problém a není třeba ho ani nijak zveličovat senzacechtivými titulky. Teroristé skutečně mohou používat tyto hry a filmy jako jakési instruktážní modely, jimiž se nechávají inspirovat." Phares se dokonce nechal slyšet, že džihádisté, Al-Kájda a jiné podobné "organizace" nechávají své rekruty hrát právě hry jako Modern Warfare 2, aby si navykli na zabíjení amerických vojáků v multiplayeru a svým způsobem tak trénovali. To potvrzuje i mediální kritik Danny Schechter. "Atentát na moskevském letišti je věc, která se částečně odráží i v zábavním průmyslu, a to tak, že velmi konkrétně. Ať se nám to líbí, nebo ne, výrobci si mohou říkat, že jejich hra je pouze fikce, ale nikdy nemůžeme vidět do hlavy kdejakého pomatence, který si zabíjení nevinných lidí vyloží jako něco, co by měl přesně takto udělat i ve skutečnosti."
Opět se tak vracíme o rok zpět, kdy se vedla velmi seriózní debata o vhodnosti zařazení právě levelu No Russian do Modern Warfare 2 (ruská verze ho vůbec neobsahovala). Musíme si totiž uvědomit, že v kontextu celé hry byl onen level opravdu pouze samoúčelný, neboť nikam neposouval děj, nic nevyřešil a měl sloužit jen jako katalyzátor pro hráče, aby ještě více nenáviděli hlavního padoucha. Co vy na to říkáte? A pouze konstruktivní příspěvky do debaty, prosím.