Zpět na článek

Diskuze: RTSky vymírají, záchranu nevidět

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Mitsurugi
Mitsurugi
Level 1 Level 1
22. 2. 2013 15:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Bounty: Ano srovnávat rekreační hru v LoL s progamingovým zápasem ve Starcraftu dává smysl. Myslíš si že profíci v LoL (nebo kterémkoli jiném klonu Doty) nemusí umět schopnosti všech hrdinů, itemů (a že jich tam je) a taktiky jak proti nim bojovat, plus dokonale ovládat toho svého a mít dokonalou týmovou souhru? Zkus se nad tím zamyslet než si tu začneš ze zadku tahat nějaká procenta.

Mitsurugi
Mitsurugi
Level 1 Level 1
21. 2. 2013 21:11

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Bounty: Takže podle tebe je hra, která je cituju "daleko vic RPG kde je celý systém založená na náhodný DMG a lvl" (ať už to znamená cokoliv) automaticky pro děti? Souhlasím s tebou, že MOBA/ARTS nejsou RTS, ale většina hráčů je věkově tak 15+.

filozof
filozof
Level 1 Level 1
20. 2. 2013 14:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Bounty:

prý hry pro děti :D v dětských hrách se většinou nedělají milionové turnaje. ty jsi prostě další typický hater, který když nemá rád nějakou hru, tak si vymýšlí psudodůvody aby ji shodil. čekal jsem nějaký lepší argument, např. něco ohledně gameplaye, ale na víc se asi nezmůžeš. alespoň jsem se pobavil. XD

clarc
clarc
Level 1 Level 1
19. 2. 2013 16:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

kdyby obslehli veskere jednotky, styl a proste vsechno z age of empires 2 a udelali to v novem enginu, vybouchl bych radosti. a takovych her by bylo vic. je smutne, ze se tohodle nikdo nepusti...

fredick
fredick
Level 1 Level 1
17. 2. 2013 18:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Khalashnikovf: budiž, ale co pak CoH? ten systém v něm ještě není dokonalej ale určitě se mu ze všech RTS co jsem hrál blíží nejvíc. Jestli se dvojka v tomto přiblíží spíš DOW, tak už si nebudou mít hráči tuplem na co stěžovat (snad jen na nedostatek RTS ze současnosti)

edit: zapomněl jsem to nejdůležitější: CoH1 už je přes ty kvality taky polomrtvý

Khalashnikovf
Khalashnikovf
Level 1 Level 1
17. 2. 2013 09:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Planetary Annihalation rozhodne navrati atraktivitu do RTS her. Preci jen, kdo by si nechtel rozpraskat planetu na cucky (Ne ze by to ted neslo napr v Sins - Rebellion)
:)
A nemluve o multiplayeru ve 40 lidech.. kurnik uz at mi poslou tu alfu :)

Ondřej Novotný
Ondřej Novotný
Level 1 Level 1
17. 2. 2013 07:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mitsurugi: Třeba proto, že zkratka ARTS znamená Action Real Time Strategy? :)

N0NECZ
N0NECZ
Level 1 Level 1
16. 2. 2013 20:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Silesian:
@Mitsurugi: Mluvil jsem o deném pojmu jako takovém. Samozřejěm že každá taková věc má strategické nebo chceme-li taktické prvky. CODům se zrovna nevěnuju, ale třeba za commandera v BF2, pokud člověk chytil dobré spoluhráče si z tohoto hlediska užil habakuk. Naopak mezi RTS sezařadilo x her, kde nejde přímo ovládat jednotky, například legendární Dungeon Keeper nebo třeba stařičký Nether Earth, steně tak bychom se přímým zaškatulkováním asi váhali třeba u Mount and Blade. V Dotě u sehraných týmů stejně tak tým většinou vede někdo, kdo je předem zvolený jako jakýsi kapitán a jeho úkolem je více-mně koordinovat tým a určovat směr hry. Díky tomu také mezi týmy je nejhranější CaptainsMode, který ovšem na volném publicu zase tak moc hraný není. Poté se ona daná hranice velmi rychle rozjasňuje. Nesmíme zapomínat, že v těchto hrách nejde ani o to mít co nejlepší vybavení, ani o to jak člověk nalevelí postavičku, ale stále o to dostat se do nepřátelské základny a tu zdecimovat. Ostatní jsou akorát prostředky jak toho dosáhnout. A vesměs toto je i velkým základem u RTS žánru.

Chápu že ono zařezení MOBA, čiliž multiplayer online battle arena pokulhává a může platit stejně tak pro COD, UT a cokoliv jiného. Stejně tak ARTS asi není nejšťastější význam, nicméně potom se dostáváme do úskalí, že půjdeme podle toho co pojmy přesně vyjadřují a nebo podle toho na co jsme prostě zvyklí. Tento pojem se nějak ustálil pro hry jako DOTA, LOL a HON a každý už si je s tímto nějak spojí. Pokud s nimi nesouhlasí, má samozřejmě jistou pravdu, ale potom bychom měli strhat kompletně nálepku strategie některým RTS titulům, simulace některým závodním hrám, nebo třeba naopak člověk zažívá určitě dobrodružství i v jiných hrách něž třeba v adventurách.

Mitsurugi
Mitsurugi
Level 1 Level 1
16. 2. 2013 17:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@N0NECZ: Myslím strategie jako žánr her. Ty taktické prvky co zmiňuješ můžeš najít v každé týmové multiplayerové hře. V MOBA hrách hráč ovládá jednoho hrdinu, získává zkušenosti, vybírá si nová kouzla, z nepřátel padají peníze za které si kupuje nové předměty. Když už, tak bych MOBA/ARTS označil jako taktická RPGčka.

Bounty
Bounty
Level 1 Level 1
20. 2. 2013 09:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@N0NECZ: Jsi trochu mimo. Nástupce RTS ??? co to jako je? RTS jsou a vždy budou pevně daná. Nechápu co je na tom k vysvětlování, každý lajk pozná RTS titul.
Je jedno jestli se jedná o hru s přiděleným počtem zdroju nebo o hru kde jdes od píky, vzdycky u toho musis zapojit mozek a pokud tohle RTS nesplňuje tak mezi tuto rodinu nepatří ..
Spousta titulu co tu zmiňujete považuju za totální odpad a hratelné tak jednou a poté okamžitý uninstall. To že v haldě RTS titulů vynikalo vždy jen pár kousků je normální a bylo to tak skoro vždy.
Když jsou tu tituly jako SC2 a C&C generals serie jež jsou perfektní ukázkou plynulé akční a logiku vyžadujicí hry není třeba ukazovat na jiné mrzáčky které titulu RTS jen přitěžují.

PS: DOTA, Lol, sem nepatří nejen že si pleteš tituly ale ještě ktomu to jsou hry pro děti a tím myslím fakt děti. LoL ?? je ti 12?

filozof
filozof
Level 1 Level 1
19. 2. 2013 11:42

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

tak co na to říct. na jednu stranu na tom je dost pravdy, na druhou stranu tento rok má vyjít datadisk na Starcraft a nový Rome Total War. herní žánr neumře ve chvíli kdy ho lidé začnou pohřbívat, ale až přestanou existovat úspěšné tituly. naštěstí ještě existuje pár hraných RTS.

článek mi přijde docela zaujatý, hlavně kvůli tomuhle:

Realtimové strategie zůstaly jako jeden z mála žánrů uzavřeny na PC scéně a je logické, že žádná hra neztrhá prodejní rekordy, pokud se prodává v opovrhovaném segmentu. Jestliže PC bylo finančně zajímavé naposledy v roce 1998 s Half Lifem, mohou být dnes komerčně úspěšné opravdu jen progamingové projekty jako je Starcraft.

Nevím, jak může recenzent seznámený s tématem říct, že PC je opovrhovaný segment a bylo naposledy zajímavé v roce 1998. ano, PC není pro vydavatele tak zajímavé jako konzole, které jim vydělají víc. pořád je ale masa lidí kteří hrají jen na počítači, nejhranější hry v posledním desetiletí byly právě PC tituly. několik milionů hráčů WoW, LoL, CoD atd. to jsou všechno hry z uplynulého desetiletí, dávno po době kdy byly počítače podle recenzenta naposledy zajímavé. herní giganti VALVE a Blizzard, kteří žádné konzole nebo mobilní hry nedělají, a obrovský úspěch STEAMU jsou asi také jen anomálie. souhlasím s tím, že RTSka jsou v krizi. ale na řečech o zániku počítačů není nic pravdivého, hrej.cz prostě opakuje nějaký populární názor (to je dost obvyklé), nebo začíná být v redakci populární názor Zdeňka Prince z LEVELU 225, kde se řešilo jestli by měly multiplatformové hry vycházet i na PC.

Skoro to vypadá, že ti zarytí PCčkáři ani nevědí, co chtějí, a měli by si koupit aspoň jednu konzoli. Není nad pohodu v křesle a s velkou telly.

shodou okolností byli v "ohlasech na facebooku" skoro všichni příznivci PC.

Moor8
Moor8
Level 1 Level 1
17. 2. 2013 22:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Má pravdu ten chlapec, bohužel. :( Toho, že se jedná spíše o klikfest a postřeh a né strategické uvažování jsem si všiml už dávno. Zlaté časy Rytířů a kupců, Kronik černého měsíce a Sins of a solar empire (i když ta už bylana hraně). Kdyby někdo vydal staré hry jen s moderní UI, to by byla bomba!!

Silesian
Silesian
Level 1 Level 1
17. 2. 2013 13:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Khalashnikovf: Nejlepší systém v RTS je pevně stanovený počet jednotek, tedy žádná výroba. Na začátku mise dostanu přiděleny (nebo si vyberu) jednotky a s nimi musím splnit dané cíle mise. Maximálně nějaká posila za splnění dílčích podmisí. Zlatý Sudden Strike :)

PE: Nebo Original War.

[[http://cs.kanon.wikia.com/wiki/K%C3%A1non_Wiki]]

fredick
fredick
Level 1 Level 1
17. 2. 2013 11:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

hlavně že si všici stěžujou, že strategie je o ovládání milionu věcí najednou. ale pak nechaj umřít jedinou do konce dotaženou strategii Dawn of War 2, která je dost přehledná i pomalá pro úplné začátečníky, dostatečně rychlá aby nenudila profíky a zatraceně strategická aby zavařila mozek totalwarovcům. facku

N0NECZ
N0NECZ
Level 1 Level 1
16. 2. 2013 13:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jedno takové proč bude podle mého i v tom, že narozdíl od plošinovek a adventur, jsou prostě RTS složitejší na naprogramování. Plošinovky a adventury nyní hodně zachraňuje Indie scéna a daří se jí to výborně. Bohužel se mi spíš zdá, že dnes s RTS žánrem neumí nikdo moc pořádně naložit, tak aby byl úspěšný. To jest vynést to na čem stojí do popředí a vykašlat se na to kolem. Hráči totiž chtějí buď akci a nebo chtějí přemýšlet (vymslet postup, kterým hru pokoří). RTS žánr by měl být dle mého spíše o tom "vymyslet jak", bohužel se hodně studií posledních 10 let snaž spíše o zakčnění, což nedělá dobrotu. A nebudeme si nic nalhávat, akčně založené hráče RTS lákat nikdy nebude a přemýšlivý hráči zase v akčně laděném RTSku nebudou mít žádnou výzvu. Bohužel i je imo v RTS stále hodně co dohánět protože gameplay se zredukoval na pouhé postav a znič. Ovšem k tomu by vůbec nemuselo dojít se dobře udělanou AI a vybalancováním herních mechanismů. Obě věci jsou naneštěstí tak náročné, že to vývojářům nevyplatí a radši spíchnou naskriptovanou FPS která vydělá víc. Rozvíjející MOBA/ARTS žárn, který se dnes bere jako nástup RTS má jednu podstatnou výhodu. Většinou je zacílen na hraní proti živým hráčům a AI je spíše pro tréninkové účely pro nováčky. Takže jeden hlavní problém odpadá a tvůrci se mohou soustředit na správné vybalancování hry, díky čemuž přináší žánr výzvu jak pro přemýšlivé, tak i pro akčně laděné jedince. Ovšem jsem velmi zvědav co se stane i s tímto za pár let.

Co se týče zmíněného Sins Of Solar Empire má pro mě jednu znatelnou nevýhodu a to že i když je opravdu jinak hezky navržená, kus potenciálu zůstalo zahrabáno pod zemí. Mluvím o prostoru ve vesmíru. Co mohlo tuto sérii nakopnou bylo rozšíření manipaluce s jednotkama po všech osách jako to nabízel například starší Homewrold. Bohužel se tak nestalo, tedy alespoň ne v základu nevím jestli nějaké další rozšíření něco nepřineslo, ale imo ne.
I díky těmto plošným konceptům stále člověk ví odkud útok může přijít a kam případně ten svůj směřovat. Takže vesměs opět zůstává akorát otázka hrubé síly. Ve asi nejznámější strategické hře, to jest v šachách, ale o hrubou sílu přece nejde. Strany jsou vyrovnané na začátku a jde čistě o strategii. Naroubovat na šachové pole tahově s omezeným množstvím figur AI, která by zvládala i velmi dobrého hráče překvapit nebylo od jisté doby neproviditelné. Rozšířit ovšem tento mechanismus na volnou plochu s dopředu neznámými prvky a v reálném čase chce ale více fištrónu, než jenom udělat grafiku, vymyslet pár "cool" jednotek a říct AI, aby vyráběla jednotky jako o život a jednou za čas zaútočila. Až se takto RTS změní, myslím že se žánr stane opět populární...otázka je, jak brzo k tomu dojde. A ne, nemám strach o jeho zánik. Je to akorát úpadek, ale jistě se objeví vždy někdo kdo dokáže průměrnou RTS upachtit už čistě pro x nadšenců. Pokud je něco z trhu odstraněno, zůstane skupina lidí, která to bude chtít. A jakmile to tam vrátíte, sesypou se na to jako vosy na med. A vždy bude někdo, komu se i tento postup vyplatí.

BTW nevím jak většina lidí tady, ale osobně nemám Gas Powered Games zrovna spojené se značkou AoE, ale hlavně se značkou SupremeCommander, která má co do herní historie trochu víc čím oslovit, než (s omluvou všem případným fanouškům) "narychlo spachtěná F2P/P2W rts s cartoon grafikou".

Khalashnikovf
Khalashnikovf
Level 1 Level 1
17. 2. 2013 12:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@fredick: Když to máš těžký. Je to svět Warhammeru, kterej nesedí uplně každýmu (jako např. mě)
A ti co si stěžují na kvanta jednotek, který nestíhaj ovládat by měli hrát inteligentní RTSky, Supreme Commandera např.

vojtisekhovorka@gmail.com
vojtisekhovorka@gmail.com
Level 1 Level 1
17. 2. 2013 08:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já bych to tak černě neviděl. Jasně pojem RTS je trošku matoucí u některých her a souhlasím s tím, že C&C bylo jen posílání z bodu A do bodu B a Warcraft spíše RPG. Ale co třeba World in Conflict? Kvůli téhle hře jsem začal znovu hrát strategie a má prostě boží multiplayer + výborný datadisk.

Silesian
Silesian
Level 1 Level 1
16. 2. 2013 19:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@N0NECZ: Pojem strategie vznikl z řeckého stratos (vojsko, výprava) + agein (vést). Pokud ovládáš jen jednu jednotku ve hře, pak to není strategie. Podle tvého výkladu by strategií mohl být i mulťák CoD, pokud se hraje podle nějakého plánu...

Myslím že Wikipedie to celkem vystihuje: Mezi strategie řadíme takové počítačové hry, u kterých ovládáme větší skupinu objektů a manipulujeme s nimi po hrací ploše tak, abychom utrpěli co nejmenší újmu na vitalitě, bojeschopnosti, údržbě objektů, zdrojů, území, jednotek, sil atp. a zároveň tutéž újmu, kterou na sobě potlačujeme, způsobili protivníkovi.

[[http://cs.kanon.wikia.com/wiki/K%C3%A1non_Wiki]]

Mitsurugi
Mitsurugi
Level 1 Level 1
16. 2. 2013 16:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@N0NECZ: Osobně nechápu jak někdo může brát MOBA/ARTS hry jako strategie. Jedinou spojitost ze strategiemi vidím v tom, že Dota byl mód na Warcraft 3 (který sám o sobě není zas tak moc strategie).

tdnur
tdnur
Level 1 Level 1
16. 2. 2013 07:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

proto se těším na planetary annihilation

Bounty
Bounty
Level 1 Level 1
22. 2. 2013 14:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mitsurugi: Ne hra je pro kohokoliv koho baví ale v určitém věku už to pak nepůsobí moc dobře.. Vidím korejce 15+- jak hrajou starcraft a koukám při tom na hru kde se střetly dva mozky nadupaný buildama a taktikama přesně vypočítáné na danou rasu a hráče, když koukám na LoL vidím uplně jinou hru jednoduchou přímou a hru která má cca 10% z toho co běžná RTS.

Bounty
Bounty
Level 1 Level 1
21. 2. 2013 20:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@filozof: Nemusím se ti tady ospravedlňovat , jsem dost zkušený hráč na to abych mohl říct svůj názor a názor mnoha dalších, LoL sleduju dost často naposled na IEM v Katowicich , vim přesně jak lol vzniklo jak se hraje a presne to same vim i o dote a o WCIII vsechny tyhle hry mají spoustu společného.. Nicméně nikdy sem neviděl milionový turnaj v LoL... prumerně se šek pohybuje kolem 10 - 15 000 Eur, zatím co SC2 6500eur (pro jednoho i kdyz to dává do teamu).
Nic méně to jak se hraje lol neni ani trochu podobne RTS hře naopak prave protoze se z RTS hry vyvinula a nyní je daleko vic RPG kde je celý systém založená na náhodný DMG a lvl. Není to špatná hra pro hráče do 12-14 let pak už mi to přijde trošku weird a podle toho taky vypadá i publikum což radši nebudu komentovat :P

Bounty
Bounty
Level 1 Level 1
17. 2. 2013 16:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Rts jsou na tom pořád stejně za těch 20 let co je preferuji před všemi ostatními druhy. Také jsem, ale zjistil že většinou RTS titul nezabaví průměrného hráče a neposkytne mu okamižitý prospěch ze hry což, ale není chyba hry :) Každá doba měla svou výborou RTS hru každou sme hráli a i nyní tu jednu máme jde jenom o společnost kterou u her nebaví přemýšlet a logicky uvažovat.
Mě se tento druh ubírání se tahových a realtimových her líbí a vytváří se tím tak menší a super komunita hráčů.
Dovednost jsou pak další požadavek který je daleko výraznější než u ostatních her, vynalezávost a schopnost multitaskingu a rychlého uvažování. Tyto vlastnosti pak ukaží v dobré RT kdo má navrch. (nestačí jen klikat a běhat po mapě)
Spousta lidí pak hraje jen sigle a u většiny RTS jde jen o 10 % celé hry.
Dobré je že většinou stačí pár her a filtrace je dokonáná :)

Šachy může hrát každý, ale vyniknou jen ti nejnadanější.

Mitsurugi
Mitsurugi
Level 1 Level 1
17. 2. 2013 12:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Khalashnikovf: No zrovna v Supremovi hráč musí ovládat kvanta jednotek.

Silesian
Silesian
Level 1 Level 1
17. 2. 2013 09:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ondra.novotny: A zkratka KLDR znamená Korejská lidově demokratická republika. A? Když ovládáš jednoho panďuláka a jiní panďuláci jsou ovládání jinými lidmi, tak to není strategie.

[[http://cs.kanon.wikia.com/wiki/K%C3%A1non_Wiki]]

Reklama
Reklama