Romero o násilí: Není to o hře, ale o kultuře
i Zdroj: Hrej.cz
Novinka Romero o násilí: Není to o hře, ale o kultuře

Romero o násilí: Není to o hře, ale o kultuře

David Plecháček

David Plecháček

16
Reklama

John Romero, spoluzakladatel id  Software, legendární designér, který pracoval na klasikách Wolfenstein 3D, Doom nebo na Quake, člověk, který následně spoluzaložil studio Ion Storm, a kterému se stal osudný dlouhý a nákladný vývoj neúspěšné Daikatany. Přiznejme si, že jakákoliv z jeho her by mohla posloužit jako roznětka pro debatu o herním násilí. Podle Romera ale nejde jen o hry.

Jak říká v rozhovoru pro GamesIndustry, problémem není samotné násilí jako spíše to, jak je na něj nahlíženo. „Věřím, že hry jsou kulturní záležitostí, a násilí, které v nich vidíme, tyto hry ve skutečnosti dalece přesahuje.“ Jako příklad uvádí různé země, které jsou kulturně odlišné a hry tam tedy nemají tu samou odezvu. „Kanada, Německo, Japonsko, Anglie, Irsko... To jsou všechno velicí konzumenti her. Ale nevidíme v nich, že by se násilí projevovalo tím samým způsobem. Není to tedy o hře, není to o počítači, je to o kultuře. Není to ani o samotném hráči,“ říká.

Byť by většina hráčů s Romerem souhlasila a podepsala by se pod výrok, že násilné hry nevedou k reálnému násilí, jde také o úhel pohledu. Stejné je to s otázkou, co je vlastně hra. „Ta otázka se objevila poměrně nedávno. Počítačové hry nebyly hry pro lidi, kteří hráli deskové hry v sedmdesátých letech. Konzolové tituly nebyly v osmdesátých letech hry pro hráče, kteří hrávali na počítači. Když posouváte hranice her, když experimentujete s nějakým médiem a zkoušíte, co dokáže, vždycky se  objeví otázky, které se budou ptát, zda nějaké hranice už nepřekračujete - namísto toho je ale jen posouváte.“

Je tu také ještě jedna otázka, která do celého problému spadá - veřejnost totiž vždycky vnímala hry jako činnost zahrnující minimálně dva hráče. S příchodem počítačů se z toho ale stala zábava pro jednoho, kterou narušil až Doom. „Doom přišel ve správnou chvíli, v době, kdy se pokrýval svět internetem a kdy se modemy nacházely téměř všude. Doom zlomil to prokletí her, které byly předurčeny k tomu, aby se u nich bavil pouze jeden člověk,“ říká Romero. Zároveň očekává, že se hranice budou posouvat právě tímto směrem, že se z nich stane ještě globálnější a socializačnější prvek společnosti. A tak budou zajímat čím dál více lidí, i těch pochybovačných.


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama