RACE: CATERHAM Recenze Race: Caterham

Race: Caterham

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

27. 8. 2007 22:27
Reklama

Pokud patříte mezi zaryté fandy motoristického sportu a čirou náhodou se při pohledu na slůvko Caterham propadáte studem jenom z toho důvodu, že ho čtete dnes poprvé, nezoufejte. Ostatně, ani já jsem ještě před týdnem netušil, že právě tahle auta nesou zmíněné označení a že je s nimi na okruhu taková legrace. Ne proto, že by se vyznačovala špatnými jízdními vlastnostmi, právě naopak. Nízko položené těžiště celého vozu, jeho doslovná otevřenost a zaručený pocit rychlosti s sebou nese takřka neopakovatelný zážitek. Do jisté míry je to však zážitek velmi riskantní a s hořkosladkou poznámkou, že vozy Caterham jsou „příliš rychlé k závodění“, je FIA, společně s několika dalšími státními asociacemi po celém světě, vyškrtla ze svého seznamu soutěží.

60 = 3

Ačkoli jde o poznámku vcelku zajímavou, v případě počítačového ztvárnění jmenovaného okruhu automobilů nehraje žádnou roli - pro nás, hráče, neexistuje žádná FIA, ani žádné jiné zákazy. První a poslední podstatnou věcí na Race: Caterham je tedy věrná simulace skutečně rychlé jízdy, odehrávající se navíc jen několik centimetrů nad vozovkou. Možnost zjistit, jak na tom jízda s vozy Caterham skutečně je, můžete prostřednictvím tří modelů, jenž se ve hře vyskytují. Jednotlivé koncepty jsou jednoduše pojmenovány jako CSR 200, 260 a 320 a jak už správně chápete, rozdělení probíhá na základě výkonnosti. Na tomto místě si navíc dovolím rýpnout do samotných vývojářů, kteří sice splnili slib a přinesli do hry šedesátku vozů, ovšem s ohledem na to, co jsem předeslal výše, jde jen o třikrát dvacet stejných vozů, což namlsaného fandu může zklamat. Na druhou stranu si datadisk skutečně nehraje v tomto směru na nic megalomanského a ve své podstatě nabízí maximum, co lze z licence vyždímat.

S tím se pojí klasická nabídka herních módů, nikterak nevybočující z šablony snad všech závodních her. Od tréninkové jízdy, při které se snažíte přijít na kobylku všem tratím, mezi které byly nově zařazeny i dva okruhy v Imole a Estorilu, přes rychlý závod, až po šampionát, kde je navíc možno v rámci jednoho mítinku zajet dva závody, čímž se nejen prodlouží potencionální drama, ale navíc můžete ve druhém závodě napravit to, co jste zpackali v úvodu. Tím nejlepším však samozřejmě zůstává LAN i online multiplayer, jenž dovoluje popasovat se s dvaadvaceti živými protivníky napříč startovním roštem.

Citelné rozdíly

Za standard na poli her od SimBin můžeme pochopitelně považovat i snahu o co možná nejrealističtější chování jednotlivých vozů. Mýlí se ten, kdo se domnívá, že mezi třemi modely vozů stejné značky nemůže být veliký rozdíl. Právě naopak, odlišností v pojetí jízdy je zde pěkná řádka a poznat je to skutečně hned po první sérii zatáček. Osedláte-li totiž nejslabší verzi, budete se cítit skoro jako na autodromu, kdy auto ihned reaguje na sebemenší pohyb volantem, ale zůstává v co možná nejtěsnějším spojení s vozovkou. Ne nadarmo se tak CSR 200 hodí začátečníkům, nebo těm, kteří nevlastní nějaký ten kvalitní volant. I na vyšší obtížnost protivníků a minimum zapnutých asistentů stability vozu, brzdění, nebo „jen“ spojky se dá jízda s dvoustovkou zvládnout bez větších problémů i na klávesnici. Vcelku logicky je však s nejslabší variantou Caterham nejméně legrace.

Naproti tomu, zkrotit CSR 320 dá mnohdy zabrat i skutečným veteránům virtuálního závodění, což sami vývojáři místy docela přehánějí. Jde o to, že v tomto případě je tovární nastavení velmi nevhodné a pokud budete chtít skutečně nechat vyniknout váš jezdecký um, a pochopitelně sbírat vítězství, budete si muset pohrát takřka se vším – od prodlevy mezi jednotlivými rychlostními stupni, až po tuhost tlumičů. Ani po této zdlouhavé však nemáte vyhráno. Druhou věcí stále zůstává nutnost zvyknout si na trochu jiné ježdění, nežli v případě klasických silničních speciálů a aut více obvyklých. Caterham totiž vychází ze silné akcelerace, s čímž se musí počítat nejen na kratších rovníkách, ale i v zatáčkách, jež je nutné projíždět s rozmyslem a povětšinou velkým obloukem.

Vylepšení enginu je znát

Ačkoli po stránce technického zpracování vychází Caterham z původního Race, dočkal se grafický i fyzikální engine mnoha změn. Na první pohled je hra plynulejší a více optimalizovaná, takže si ji na vyšší detaily užijí i majitelé slabších sestav. Pomáhá tomu i přítomnost vestavěného, plně automatického rozpoznávání výkonnosti vašeho HW a hra vám tak vcelku přesně nabídne optimální nastavení. Grafika jako taková pak působí skutečně ještě o chloupek lépe, než v původní hře a i když mnohdy nemáte čas sledovat dění okolo, vše do sebe mírou detailů a barevnosti hezky zapadá. Na datadisk Caterham se ale nejen hezky dívá, počítat můžete i s velmi kvalitním ozvučením. Ostatně, není nadto vychutnávat si tlumené pobrukování britského motoru na startu a posléze chlácholení přítelkyně během mohutného burácení při podřazení v zatáčce do kopce.

Pár změn se týká i ovládání, které už není odkázáno čistě jen na kvalitní volant. Ano, hra s ním je stoprocentně nejlepší, ale díky přednastaveným a lehce konfigurovatelným profilům ovládání si na své přijdou i méně šťastní hráči, disponující jen klávesnicí, v lepším případě „něco jako PS“ ovladačem. V onom případě joypadu s dvěma analogovými páčkami můžete navíc počítat s takřka kompletním komfortem řízení, především díky citlivému nastavení sensitivity a tzv. mrtvým bodům, což mohu nakonec potvrdit z vlastní zkušenosti.

Tak na co ještě čekat?

Pokud vám tedy v žilách koluje benzín, nebo jakékoliv jiné palivo a Eurosport zapínáte jen kvůli rally a F1, určitě se neztratíte ani v sérii závodů Caterham. Nová zkušenost, navíc zabalená do kompaktního a velmi schopně fungujícího balíčku určitě stojí za hřích. Připočteme-li k tomu skvělou cenu necelých pěti stovek, skutečně není nač čekat.

RACE: CATERHAM
Windows PC

Verdikt

Shrneme-li vše na jednu hromádku, datadisk Caterham odchází z redakční propírky se zdviženou hlavou. Nabízí přesně tolik, kolik za své peníze můžete očekávat, uspokojí jak staré harcovníky, tak nováčky, kteří to myslí se závoděním dobře a navíc poskytne zcela jiný, dosud, hádám, nepříliš poznaný zážitek z jízdy s něčím novým.

Co se nám líbí a nelíbí?

Kvalitní zpracování fyzikálního a grafického enginu, důraz na realismus jízdy, věrně odlišné chování všech tří modelů Caterham, dvě nové tratě, nový zážitek, vylepšené ovládání, hlídač HW, multiplayer, nízká cena.
CSR 200 může otrlé závodníky zklamat svojí nudností, CSR 300 je naopak pouze pro ony otrlé jedince, nutnost strávit dlouhé minuty nad mnohdy až zbytečně podrobným nastavením vozu, víkendovým závodníkům Race chutnat spíše nebude.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama