"Odešli byste z byznysu?" ptal se vývojář
"Jaká je vaše hlavní motivace pro to, abyste se stali nezávislými indie vývojáři?" Takovou otázku položil nezávislý tvůrce Daniel Fedor svým kolegům převážně z mainstreamové branže a většina z jeho 128 respondentů jako hlavní problém svého současného zaměstnání uvedla stále větší tvůrčí nesvobodu. Právě kvůli ní by byla ochotna v budoucnu velké firmy opustit a založit si vlastní studia.
Necelá polovina (47 procent) pak uvedla, že ji indie scéna láká i proto, že se svým tvůrcům evidentně neodměňuje pouze penězi, ale také určitým pocitem opravdového autorství a hrdosti na svou vlastní práci. Naopak mírná nadpoloviční většina (53 procent) uvedla, že i přesto do indie scény zatím nepůjde, protože se bojí ztráty životních jistot.
Indie scéna se každopádně finančně mírně zvedá, známe data z USA. Tam se situace zlepšuje hlavně u menších týmů, kde si každý člen studia loni polepšil průměrně o šest tisíc dolarů. Ročně tak přinesl domů už 27 tisíc dolarů. Jednotlivci-samotáři jsou na tom hůř, jejich situace se za loňský rok nijak nezměnila a průměrný roční příjem u nich činí jen jedenáct tisíc dolarů.
Nejznámějším přeběhlíkem do indie scény je zatím Richard Garriot, tvůrce legendární Ultimy. V září 2009 založil studio Portalarium za účelem vývoje a publikování online sociálních her, samostatných virtuálních světů a doplňkových internetových služeb. Portalarium cílí vývoj na sociální sítě jako Facebook a MySpace, na mobilní platformy iPhone, IPAD, Android, na prohlížeče a na PC hardware.