NHL 17 řeší nedostatky v autentičnosti celé hry
Jsme zvědaví, co se z NHL 17 vyklube, přestože se prozatím většímu zájmu těší FIFA, i díky novém enginu. NHL zůstává dál svázaný s Ignitem, o to víc se ale jeho tvůrci snaží hráče navnadit na další vylepšení herních systémů. Na novinky láká i nové video, ve kterém je nejdůležitější kontrolovat události na ledě.
Trailer pojmenovaný „Control The Ice“ vysvětluje, jaké jsou v současné době taktiky v té nejlepší lize na světě. NHL se novým trendům musí přizpůsobovat, a NHL, které se před třiceti lety hrálo diametrálně odlišně, kde se před dvaceti lety po vstupu evropských hokejistů začal hrát více kombinační hokej a kde v současnosti kombinace ustupuje do postraní a důraz se klade na rychlost a práci před bránou, na to musí brát zřetel.
Proto se jednou z významných novinek jeví samotná práce před bránou, ať už zrovna útočíte nebo bráníte. Většina gólů v současnosti padá po cílených tečích nebo po kvalitním zakrytí výhledu gólmana, na což poslední ročníky nikterak nereagovali. Nejefektivnější taktikou, jak vsítit gól, dosud zůstával tzv. one-timer, tedy střela z první po rychlé nahrávce, a vývojáři by byli rádi, kdyby se taktiky více rozrostly do šíře možností.
„Dobré týmy vědí, že zápasy se vyhrávají a prohrávají v předbrankovém prostoru. V NHL 17 vám dáváme nástroje, jak takovým útokům zabránit a jak udržet brankářův výhled čistý bez protihráčů, či jak se svázat s protihráčem a zabránit jeho hokejce v tečování letícího puku. Je to všechno o načasování a pozičním hraní na celém ledě,“ říká hlas ve videu.
Z pochopitelných důvodů museli vývojáři upravit i poziční chování brankářů a jejich přesouvání od tyče k tyči, kdy bude ještě více záležet na tom, v jakém úhlu brankář stojí a v jakém na něj letí puk. „Brankáři budou při bránění využívat celé tělo. Vytvořili jsme 40 nových postojů, abychom byli schopní vytvořit styly těch nejlepších gólmanských osobností z celé ligy (NHL, pozn. redakce).“ EA do zákroky brankářů rozdělilo na tzv. blokovací zákroky a na reflexivní.
Jedna věc je obrana, ale druhou stranou mince je pochopitelně útok. Poměrně velké procento gólů padá po samostatných únicích či po přečíslení. Ani takových situací věru nebylo v loňských ročnících mnoho, a aby se nám snáz ujíždělo (nebo alespoň vyváželo puk z vlastní třetiny), EA Sports zapracovalo na přebírání puku, které by mělo být ještě rychlejší a plynulejší. „Pořád ale mějte hlavu nahoře, aby vás nepřekvapil nějaký hit,“ nabádá video s tím, že se jedná o další oblast, v níž by se mělo NHL zlepšit.
A samozřejmě, když už se nějaká akce povede, není nad to pořádně gól oslavit. Vývojáři slibují dalších 30 nových oslav, ačkoliv subjektivně si myslíme, že kromě hráčů slavící gól by se tým mohl zaměřit i na ostatní na ledě, kteří po inkasování vypadají jako tupí bezmozci, kterým se právě vypnula AI.
Suma sumárum, hokej se stane do jisté míry ještě složitějším, a ještě rychlejším. Dovolím si, trochu netradičně, závěrem malou glosu. Právě větší rychlost hře úplně neprospěje a neprospívá jí ani teď. Novinky před naší či soupeřovou bránou opravu mohou přiblížit herní adaptaci k tomu, jak tento sport vypadá ve skutečnosti, přesto se nedokážu ubránit pocitu, že NHL by mělo s nějakým dalším dílem hřiště zúžit. Zaoceánské kluziště nedopřává hráčům příliš prostoru, zatímco v NHL je ho až až.
Se zúžením bych osobně snížil i samotnou rychlost hry. Ano, hráči jsou opravdu trénováni popadnout puk a co nejjednodušeji a nejrychleji jej převést z obraného pásma přes střední až za útočnou modrou čáru, ale tamní hra má svá specifika. Hra se zpomalí, ve vysoké rychlosti kombinují převážně útočníci, přičemž často využívají postavení beků stojících na modré, ti pro změnu často nahazují kotouč na bránu, s tím souvisí i blokování střel, souboje o puk v rozích kluziště, a to jsou ty aspekty, nad kterými by se měli vývojáři zamyslet.
Kategorií samou o sobě je hra v početních výhodách či v oslabeních, které s hokejem ve skutečnosti nemají nic společného. Samozřejmě, vy u gamepadu se můžete pokusit o systém, kterým se v reálu hraje, na druhou stranu poměrně záhy zjistíte, že zase tak efektivní není a hra vás nikterak nemotivuje, abyste se o něj snažili.
A nesnaží se o něj ani počítačem řízené týmy. Co bude v NHL 17 novinkou je dodání obtížnosti semi-pro. Pravda je, že mezi nejjednodušší variantou a obtížností profesionál je propastný rozdíl, a je dobře, že si jej v EA uvědomují. Uvidíme, zda se s výše zmíněným popasuje nový režim Full Sim, se kterým vývojáři slibují ultra-realistický gameplay.
A teď do mě. Sledujete NHL? Zdá se vám herní adaptace provedením hodnověrná originálu, nebo se vám také zdá, že realističností neoplývá? A jakými úpravami byste právě vy zkusili této kýžené realističnosti dosáhnout?
Poznámka pod čarou - všimněte si, že nové záběry reflektují dosavadní přestupy po otevření trhů. Zaregistrovali jste také Shea Webera v dresu Montreálu a P. K. Subbana nastupujícího za predátory z Nashvillu? Zároveň je také jasné, komu EA Sports přidělili post jedničky v bráně tučňáků - Fleuryho vystřídalo překvapení letošního playoff, Matt Murray.