Newell se obává dominance Applu
Šéf Valve Gabe Newell tvrdí, že vzrůstající obliba uzavřených platforem dusí vývoj. Naráží tím především na výrobky Applu, které vždy vynikaly nejen zajímavým designem, ale také téměř nemožnou rozšiřitelností a též malou kompatibilitou se vším, co na sobě nemělo nakousnuté jablko. Z Newellovy vize budoucnosti, kde hraje hlavní roli Apple, docela mrazí.
"V otázce platforem vypadá hodně zlověstně, že se svět
stále více odvrací od otevřenosti," řekl Newell na washingtonském mítinku
TechNW a měl na mysli struktury jako je třeba iOS. Podle svých slov je Newell
znepokojen, že otevřenost jako tradiční líheň pokroku a inovací nyní odchází. A
tím odcházením myslí stav, kdy si vývojář řekne, že už ho nebaví soutěžit s
Googlem, že už ho nebaví soutěžit s facebookem a raději se vrhne na izolovaný konzolový
model, se kterým se uměle ochrání před vším ostatním.
Konzolové platformy odporují tomu, pod čím si Newell představuje technologickou svobodu. "Vyrábějí ty hezké věcičky, které zákazníky upoutají a pak je ovládají skrz přístup k nim," tvrdí majitel Steamu. Negativně se to přitom projevuje i v samotné výrobě her. Namísto toho, aby držitelé platforem konstruktivně spolupracovali s developery, raději se prý stylizují do pozice pronajímatelů, kteří diktují ceny a podmínky. Tak podle Newella vypadá soumrak svobodného vývojářství bez ohledu na to, že tahle praxe trvá prakticky od chvíle, kdy se hry začaly komerčně prodávat.
Samotný konzolový trh podle autora Half-Lifu brzy též vezme za své. I když Newell samozřejmě nezná produktovou strategii Applu, tuší, že právě tahle technologicky a patentově uzavřená firma brzy vyrobí nějaké zábavní centrum do obýváků a nadiktuje lidem, jak má taková věc vlastně vypadat a co nabízet. S popularitou, jaké se nyní applovské výrobku u lidí těší, si to ani není těžké představit. Konzole jako platforma pro hraní přestanou existovat.