MotorStorm Článek MotorStorm

MotorStorm

Julius Rácz

Julius Rácz

12. 6. 2006 22:57 6
Reklama

V Los Angeles tenkrát svítilo slunce a probíhala jedna z nejproslulejších herních výstav planety, Electronic Entertainment Expo 2005. Kromě toho, že za dobu svého trvání přinesla mnohým příznivcům videoher, bez rozdílu věku, rasy, náboženského přesvědčení či preferencí herních platforem, spoustu žádoucích informací o tom, co, kdy a kde se v herním světě stane nebo má stát, upoutala rovněž povedenými prezentacemi předních distributorů videoherní zábavy, kteří zde hodlali vytěžit co nejvíce z ukázek svých žhavých želízek v ohni. Jedním takovým želízkem byly právě off-roadové závody MotorStorm, vyvíjené týmem Evolution Studios pod otcovským dohledem pánů z SCEE. Předváděčka MotorStormu na loňské E3 vyvolala, a to nejen v přítomném v obecenstvu, ale následně i v širokých pařanských masách, rozporuplné názory. Zatímco skupina pozitivně naladěných zasvěcenců zastávala názor, že MotorStorm je nadmíru perspektivním projektem, schopným převálcovat jakoukoliv konkurenci, druhé, víceméně pesimisticky orientované seskupení, oponovalo argumenty, že něco tak precizního není v reálu možné a že prezentované video je klasickým příkladem „matení nepřítele“ nebo vlastně v tomto konkrétním případě „matení hráčů“. Zda-li se některý z uvedených táborů dočká zasloužené satisfakce v podobě pokorné omluvy ze strany oponentury, to je prozatím ve hvězdách. Podle aktuálně dostupných informací, poletujících internetovým ovzduším, však nyní vše nasvědčuje tomu, že jmenovaný launch titul pro platformu PlayStation 3 bude opravdu velkolepou záležitostí.

Všechno jezdí, co má kola!

Patrně jste již zachytili zprávy o základních atributech hry, takže je takřka zbytečné povídat si o tom, že MotorStorm je závodní hrou, respektive simulátorem rallye závodů. Proto se raději podívejme, tak říkajíc, na jádro věci. V MotorStormu bychom se, dle tvrzení zástupců tvůrčího týmu Evolution Studios, měli dočkat celkem dvaceti současně soupeřících závodních strojů v singleplayeru a až 16 online soupeřících hráčů v multiplayeru. Narozdíl od jiných představitelů žánru, zde nebudou účastníci závodů nijak výkonnostně omezováni a vjet na trať budou moci stejně tak ve dvoustopých, jako i ve třístopých či vícestopých vozidlech. Na startovní lajně se tímto způsobem objeví motorky v sousedství tříkolek, čtyřkolek, závodních speciálů, terénních vozů i nákladních automobilů. Tato směs různě výkonných závodních strojů by za standardních podmínek asi nebyla vhodně vyváženou nabídkou. V případě MotorStormu jdou však standardy stranou a nastupuje pro někoho krutá, pro jiného vítaná MotorStorm-inovace.

Není bahno jako bahno.

Dá-li se o něčem napsat, že je hlavní devizou jmenovaného projektu, pak je to reálný fyzikální model interaktivity terénu tratí. Díky tomuto modelu bude mít veškeré dění na závodní dráze přímý důsledek na anomálie terénu. A těmi, jak známo, jsou v off-roadových soutěžích nejčastěji vyjeté koleje po pneumatikách. Každému z vás, kteří jste již měli možnost vyzkoušet jízdu v motokáře nebo alespoň jízdu na kole v zabláceném terénu, bude hned jasné, že přítomnost terénních nerovností nebude pouhou okrasou herních lokací, ale že tyto budou mít podstatně důležitější roli. Ne, opravdu se nemýlíte. Zmíněné poruchy závodní dráhy mají v průběhu soutěže, v souladu s přiblížením se realitě, rapidně narůstat a působit potíže všem zúčastněným jezdcům. A kdyby jen potíže. Při menší odchylce od optimální jízdní trasy dojde maximálně k odření laku nebo mírnému zpoždění. Důslednější nedostatky v řízení ale mohou způsobit i závažnější problémy, končící ve finále třeba i nedobrovolným opuštěním tratě, případně také se současnou destrukcí některého z okolních objektů, například poblíž stojící stodoly.

Motorka nebo truck?

Realitě velmi blízké chování terénu a jeho důsledky na jízdu konkrétních závodníků se v praxi projeví velmi jasně a zřetelně. Dalo by se uvést, že závodníci, ať už virtuální nebo skuteční, je pocítí na vlastní kůži. V souladu s fyzikálními zákony popisujícími pravidla tření, setrvačnosti a spousty dalších, řadě lidí možná i neznámých fyzikálních dějů, se v zabláceném terénu chová náklaďák jinak než závodní speciál a ten se zase chová zcela jinak než dvoustopý „půllitr“. Z toho vyplývá, že každé z vozidel bude mít z hlediska použití řadu výhod, ale také řadu nevýhod. Vezměme si kupříkladu zmíněnou motorku. Parádní akcelerace a schopnost rychle projet i nejostřejší zatáčky na rovném terénu je potlačena nepříliš velkou stabilitou v rozježděném bahně. Naopak závodní „trucky“ si s kolejemi na dráze poradí o poznání lépe, zato však dostanou na frak při jízdě cílovou rovinkou.

Bude to bomba!

V návaznosti na uvedené lze odvodit, že variabilita vozového parku MotorStormu je v kontextu se specifiky jednotlivých závodních strojů velmi silným lákadlem pro mnohé potencionální kupce z řad vyznavačů tohoto populárního herního žánru. Pokud navíc vezmeme v úvahu perfektní grafické zpracování lokací i modelů vozidel, které údajně více než koresponduje s kvalitou video preview, prezentovaného v loňském roce, a k uvedeným herním principům přidáme tuny odstřikujícího bláta, kterými vás zasypou před vámi jedoucí oponenti, myslím, že úspěch MotorStormu je docela předvídatelným a investice do něj vložené se s největší pravděpodobností vrátí brzy jeho tvůrcům, distribuční společnosti a koneckonců i případnému kupci.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama