
Invaze 2007 - nejlepší hry roku
PlayStation 2
Podle všech předpokladů (i selského rozumu) byl loňský rok posledním, v němž na PS2 vycházely skutečně velké, tříáčkové hity. To sice neznamená, že sedm a půl roku stará konzole Sony patří už definitivně do starého železa, ale její uživatelé se budou muset spokojit s různě „pokoutně“ získanými novinkami, jako jsou porty z PSP (Ratchet & Clank Size Matters, Silent Hill Origins), druhořadými verzemi velkých výročních sérií (Need For Speed, FIFA), opožděnými exotickými podivnostmi (Odin Sphere, Wild Arms 5) a s budgetovkami z produkce velmi diskutabilních vydavatelů typu Ignition nebo Oxygen. Zkrátka a dobře už žádný megahit formátu God Of War II šitý na míru formátu.
Největší sláva zcela podle očekávání patří druhému God Of War, zatímco za největší překvapení lze považovat stříbrné umístění GTA: Liberty City Stories, poněkud slabšího portu již beztak nepříliš mimořádné odbočky v rámci superpopulární série GTA.
Hra roku pro PlayStation 2
1. God of War II (5197 bodů)
2. GTA: Vice City Stories (3873 bodů)
3. Tomb Raider: Anniversary (3023 bodů)
PlayStation 3
Na konci roku 2006 (a v Evropě v březnu 2007) absolvovala PlayStation 3 jeden z nejstrastiplnějších launchů konzolové historie. Sony si mohla značně ulehčit život, kdyby vypustila z architektury blu-ray mechaniku, která způsobila nejen značné zpoždění v uvedení konzole na trh, ale byla také příčinou její nestandardně vysoké startovací ceny. Zhruba v polovině minulého roku jste si mohli všimnout, že se z PS3 stal oblíbený fackovací panák značné části internetových médií. Kauze PS3 nepomohly ani problematické porty Xbox 360 her, četná zpoždění v uvedení očekávaných her a PR vítězství Microsoftu na poli získávání exkluzivních titulů (či eliminace exkluzivity u sérií tradičně spojovaných se značkou PlayStation, jako například Grand Theft Auto nebo Devil May Cry).
Při pohledu na výsledky vašeho hlasování překvapí skutečnost, že nejlépe hodnocený exkluzivní PS3 titul se umístil až na 3. pozici. Vítězné tažení multiformátových hitů, jako jsou Assassin’s Creed a Call Of Duty 4, jako by podporovalo oblíbenou tezi o klesajícím významu singleformátových hitů.
Hra roku pro PlayStation 3
1. Assassin's Creed (4227 bodů)
2. Call of Duty 4: Modern Warfare (4070 bodů)
3. Motorstorm (1814 bodů)
Xbox 360
Všichni se patrně shodneme, že Xbox 360 měl co do herní kvality vynikající rok. Sdílí nejen mimořádně úspěšné multiformátové tituly s PS3, ale také se těšil konzistentně skvělé úrovni first-party exkluzivních her připravovaných ve studiích Microsoftu. To se projevilo v úžasných prodejních výsledcích na poli softwaru, kdy například největší světový vydavatel, Electronic Arts, uvádí, že hrubou polovinu všech prodejů loňského roku v jeho výsledcích činí tituly právě na Xboxu 360. Když se však podíváme na věc z širší perspektivy, situace Microsoftu už tak bezvadná není. Podle údajů, které zveřejnila sama mateřská firma, je jasné, že se v roce 2007 celosvětově prodalo méně konzolí než v roce 2006. To je rozhodně varovný signál, prodeje by v rámci životního cyklu úspěšné konzole měly v prvních třech až čtyřech letech stabilně narůstat.
Hra roku pro Xbox 360
1. Assassin's Creed (4270 bodů)
2. Call of Duty 4: Modern Warfare (3271 bodů)
3. BioShock (2982 bodů)
Wii
Pohádkový úspěch! Kdybyste se před dvěma lety zeptali kteréhokoli z analytiků, nevsadil by na comeback Nintenda nikdo z nich ani zlámanou grešli. Opravdu, takovéto věci se ve světě spotřební elektroniky často nestávají. Z absolutního vrcholu na konci osmdesátých let na samé dno, kdy se zcela vážně mluvilo o hardwarovém konci kjótského mastodonta, a odtud po několika prozíravých rozhodnutích zpátky na špičku. Nintendo se vykašlalo na technologické závody a přesně rozpoznalo příležitost k úderu na masový trh. Fenomenálně úspěšné DS posloužilo jako modelový příklad a Wii jenom potvrdilo 100% správné směřování firemní politiky.
Hra roku pro Wii
1. Resident Evil 4 (3432 bodů)
2. The Legend of Zelda: Twilight Princess (3163 bodů)
3. Super Mario Galaxy (2906 bodů)
DS
Uplynulý rok byl v krátké historii handheldu Nintendo DS zatím nejúspěšnější. S téměř třiceti miliony prodaných kousků byl dokonce nejúspěšnější v historii jakéhokoli herního formátu. A pokud na jaře ještě někdo pochyboval, zda se DSko dostane co do počtu uživatelů na roveň historicky nejmasivnějších platforem, jako jsou Game Boy nebo PlayStation 2, v zimě bylo již devět z deseti analytiků přesvědčeno, že právě tento malý, na první pohled nenápadný kousek bude za pár let s odhadovanou bází kolem 130 - 140 milionů absolutní jedničkou. DSko mělo rokem 2007 naprosto hladkou vítěznou šňůru – žádné poruchy jako u Xboxu 360, žádné problémy s pokrýváním poptávky jako u Wii, žádná cenová bariéra jako u PS3 a - to především - žádné výpadky v kvalitním herním softwaru jako u přímé konkurence PSP.
Hra roku pro DS
1. Final Fantasy III (4110 bodů)
2. The Legend of Zelda: Phantom Hourglass (3141 bodů)
3. Contra 4 (2576 bodů)
PSP
Nenechte se zmást. Jestliže přežívá názor o neúspěšnosti PSP, je to dáno pouze a jen relativním srovnáním s naprosto neuvěřitelným, nepředvídatelným výkonem DS. Podle všech ostatních hledisek lze PSP naopak považovat za skutečně životaschopnou platformu. Sony se podařilo to, na čem mnozí předchozí snaživci, ať už to byly Atari, SNK, nebo Sega, ztroskotali, a to zakotvit na trhu a de facto zrušit handheldový monopol Nintenda. Jistě, pánové tam nahoře určitě snili o výstupu z nuly na první příčku hitparády, ale musí být spokojeni se zapuštěním kořenů a na vyšší mety mohou teď v relativním klidu pomýšlet v dalších kolech "handheldové války". Jakkoli je ale nutné vyzdvihnout ozdravnou kúru PSP v roce 2007 (hubená verze konzole byla uvedena v létě a trvale "naboostovala" prodeje hardwaru), formát přece jenom trápí jedna závažná nemoc. Lidé kupují málo her.
Nicméně rok 2007 byl pro PSP do určité míry v pozitivním smyslu zlomový. Byl to rok, kdy díky firmwarovým updatům začala tahle věc víc komunikovat se sítí a PS3 a velmi názorně ukazovat, v čem tkví její síla. Když vidíte jednoduché transakce přes PS Store a pohodlnou funkci Remote Play v akci, pak musíte o nákupu PSP docela vážně uvažovat. A do toho Sony valí jednu přídavnou funkci za druhou - počínaje RSS čtečkou přes IP telefonii Skype po GPS modul.
Hra roku pro PSP
1. Metal Gear Solid: Portable Ops (3471 bodů)
2. Burnout Dominator (3157 bodů)
3. Silent Hill Origins (2686 bodů)
PC
Podle jedněch je PC jako herní platforma v krizi, podle druhých se nachází ve fázi dosti dramatického přerodu, kdy vydavatelé a vývojáři hledají ideální model publikování svých výtvorů. Tahle debata se vede prakticky pokaždé, když nastupuje nová generace konzolí. Pamatujeme si na podobné úvahy v dobách, kdy začala žebříčkům dominovat PS2, i v dřívějších cyklech. Písíčko to vždycky nějak přežilo a zvláště v pozdní fázi života konzolí, kdy jejich hardware již vykazoval jasné známky zastarávání, znovu k sobě přitahovalo onen typ hráče, který touží po nejvyšší technologické kvalitě. Současnost je ale každopádně, zejména z hlediska vysokorozpočtových AAA her, na písíčku poněkud pochmurná. Xbox 360 i PS3 nabízí srovnatelnou grafiku za zlomek ceny a z hlediska vydavatelů také mnohem bezpečnější, pirátstvím méně dotčené prostředí. Pokud jste jako majitelé nadupaných herních počítačů nervózní z toho, že musíte čekat na Assassina, Mass Effect nebo Devil May Cry 4, že ani nevíte, zda si někdy zahrajete Grand Theft Auto IV, pak si položte otázku, zda s tím nemá něco do činění bezstarostný život hráče vypalujícího ilegální kopie, který si podle střízlivých odhadů třeba v Česku užívá až 80 % všech PC gamerů.
Hra roku pro PC
1. Call of Duty 4: Modern Warfare (8285 bodů)
2. Crysis (7150 bodů)
3. BioShock (4797 bodů)