Historie Command & Conquer
Živě si pamatuji okamžiky, kdy jsem jako herní mládě už po stoosmé hltal recenzi prvního Command & Conquer, donekonečna si prohlížel screenshoty, rozplýval se nad úžasnými animacemi, z 30 disket (z toho byla vždy alespoň jedna vadná) instaloval demoverzi a věřil každému slovu mluvícího instalátoru jménem EVE. Ve své době, tedy v roce 1995, byl Command & Conquer zjevením.
Na západ od ráje
Sperry je dnes letitým veteránem herního průmyslu, který od roku 1985, kdy spolu s Louisem Castlem založili v garáži v Las Vegas Westwood Studios, urazil obrovskou cestu. Podílel se na všech C&C hrách i na původní Dune 2. Spolu s Louisem Castlem dnes Sperry zastává vysoké posty v Electronic Arts Los Angeles, kde pracují na několika nových titulech.
Soudruzi, do boje!
Ryzí pokračování C&C přišlo teprve v roce 1999 s Command & Conquer: Tiberian Sun. Vývojáři dále rozvinuli příběh konfliktu GDI a Bratrstva NOD, přidali známé hollywoodské herce kalibru Jamese Earla Jonese a Michaela Biehna, taktickou stránku hry vylepšili o deformace terénu a voxelové jednotky. Mimochodem, teaser video na Tiberian Sun se objevilo jako mech-video po dohrání prvního C&C. Engine využitý v Tiberian Sun byl později v mírné úpravě použit také v Red Alert 2, který se ale od Tiberian série definitivně distancoval a Westwood tak ponechal hráče v poněkud nepříjemném zmatení. Takže kdo je vlastně ten Kane? A co měl znamenat první Red Alert? Tady to Westwoodi prostě a jednoduše trochu podělali...
Méně je někdy více
Přesto byl v plánu druhý díl Renegade, který měl být zasazen ve světě Red Alert, nicméně ten byl brzy zrušen. Málo známým faktem je, že Westwoodi dokonce připravovali MMO ze světa C&C s názvem Command & Conquer: Continuum, které mělo být postaveno na stejném enginu jako Renegade (Westwood 3D nebo také Renegade engine). Šlo už o druhé MMORPG od Westwoodů, po dříve ohlášeném Earth & Beyond. Jenže bublina online her po roce 2000 splaskla, ani Earth & Beyond neuspělo, i když bylo dokončeno, a tak byla i MMO ze světa C&C (naštěstí) zrušena.
Investice do budoucna
Zkušeností z vývoje Generals využili Westwoodi, tehdy už pět let pod křídly Electronic Arts, kteří studio v roce 1998 skoupili, pro další vylepšování SAGE enginu, což se projevilo ve hrách jako LOTR: Battle for Middle-Earth I a II. Nová, vysoce modifikovaná verze SAGE enginu pak pohání také nejnovější díl Command and Conquer 3: Tiberium Wars.
I přesto, že série Command & Conquer zažilá svá dobrá i špatná léta, právem dnes patří do zlatého fondu herních klasik. Electronic Arts ji mohou ždímat jak chtějí, třeba vydáním obrovského packu Command & Conquer: The First Decade, který obsahuje všechny C&C hry včetně datadisků až do Generals, anebo vlastně i posledním dílem Tiberum Wars. Přesto zůstane C&C nesmazatelně zapsána ve vzpomínkách tisíců hráčů, kteří pokořili Chrám bratrtva Nod nebo bojovali na zamrzlých pláních Sibiře.