Command & Conquer: Generals Článek Historie Command & Conquer

Historie Command & Conquer

Jan Horčík

Jan Horčík

17. 4. 2007 22:51 1
Reklama
Reklama

Živě si pamatuji okamžiky, kdy jsem jako herní mládě už po stoosmé hltal recenzi prvního Command & Conquer, donekonečna si prohlížel screenshoty, rozplýval se nad úžasnými animacemi, z 30 disket (z toho byla vždy alespoň jedna vadná) instaloval demoverzi a věřil každému slovu mluvícího instalátoru jménem EVE. Ve své době, tedy v roce 1995, byl Command & Conquer zjevením.

Na západ od ráje

Historie Command & Conquer
V roce 1995 nebyl Westwood Studios žádná neznámá firmička. Naopak, šlo o dobře zavedenou herní společnost, která za sebou měla už několik hitů různých žánrů. Především pak Dune 2, která je dnes považována za pramáti všech realtime strategií. Už v době vývoje téhle legendy vývojáři přemýšleli o tom, co by šlo udělat lépe a jak by měla vypadat opravdu dokonalá realtime strategie. "Nápady na Command & Conquer se vyvíjely už v době, kdy jsme dokončovali Dune 2. Při její tvorbě jsme se toho spoustu naučili." řekl v jednom z rozhovorů Brett Sperry, spoluzakladatel Westwood Studios.

Sperry je dnes letitým veteránem herního průmyslu, který od roku 1985, kdy spolu s Louisem Castlem založili v garáži v Las Vegas Westwood Studios, urazil obrovskou cestu. Podílel se na všech C&C hrách i na původní Dune 2. Spolu s Louisem Castlem dnes Sperry zastává vysoké posty v Electronic Arts Los Angeles, kde pracují na několika nových titulech.

Soudruzi, do boje!

Historie Command & Conquer
Když Westwoodi uviděli zasloužený úspěch prvního dílu C&C, jemuž byl tehdy jediným vážným konkurentem Warcraft II, rychle se snažili přispěchat s dalším dílem. Jenže na přímé pokračování bylo příliš brzy, a tak Westwood přišel se zajímavým nápadem: zasadíme hru do jiného období. "Co kdyby se 2. světová válka nikdy nestala?" - to byla základní premisa C&C: Red Alert. Původně měl být Red Alert jakýmsi dokreslením historie původní hry, ale už s druhým dílem (Red Alert 2, 2001) bylo jasné, že oba světy - původní C&C a C&C: Red Alert - se prapodivně rozcházejí. Dvojka už totiž, narozdíl od jedničky, neobsahovala žádné odkazy na Tiberian sérii, jak byla později označena linie začínající prvním C&C.

Ryzí pokračování C&C přišlo teprve v roce 1999 s Command & Conquer: Tiberian Sun. Vývojáři dále rozvinuli příběh konfliktu GDI a Bratrstva NOD, přidali známé hollywoodské herce kalibru Jamese Earla Jonese a Michaela Biehna, taktickou stránku hry vylepšili o deformace terénu a voxelové jednotky. Mimochodem, teaser video na Tiberian Sun se objevilo jako mech-video po dohrání prvního C&C. Engine využitý v Tiberian Sun byl později v mírné úpravě použit také v Red Alert 2, který se ale od Tiberian série definitivně distancoval a Westwood tak ponechal hráče v poněkud nepříjemném zmatení. Takže kdo je vlastně ten Kane? A co měl znamenat první Red Alert? Tady to Westwoodi prostě a jednoduše trochu podělali...

Méně je někdy více

Historie Command & Conquer
S C&C sérií měli totiž tak velké plány, že se v nich nakonec sami zamotali. V roce 2002 vydali FPS s názvem Command & Conquer: Renegade - zjevně uspěchanou, nedopracovanou střílečku ze světa C&C, po které sice prahnul každý fanoušek série, ale ne v takové podobě, v jaké ji naservírovali Westwoodi. Hlavním hrdinou bylo komando z prvního C&C, Nick "Havoc" Parker, který měl za úkol plnit nejrůznější mise. Hra byla přijata velmi vlažně kritikou i hráči samotnými.

Přesto byl v plánu druhý díl Renegade, který měl být zasazen ve světě Red Alert, nicméně ten byl brzy zrušen. Málo známým faktem je, že Westwoodi dokonce připravovali MMO ze světa C&C s názvem Command & Conquer: Continuum, které mělo být postaveno na stejném enginu jako Renegade (Westwood 3D nebo také Renegade engine). Šlo už o druhé MMORPG od Westwoodů, po dříve ohlášeném Earth & Beyond. Jenže bublina online her po roce 2000 splaskla, ani Earth & Beyond neuspělo, i když bylo dokončeno, a tak byla i MMO ze světa C&C (naštěstí) zrušena.

Investice do budoucna

Historie Command & Conquer
Přesto ale něco zůstalo - engine Westwood 3D byl později využit k položení základů pro engine SAGE, který Westwoodi využili v kontroverzním titulu Command & Conquer: Generals (2003). Ten už vůbec nezapadal do série C&C, nesl pouze její značku, za což byli ostatně tvůrci ostře kritizováni. Samotná hra ani sérii ničím nepřipomínala a spíše se blížila titulům jako StarCraft nebo Warcraft III od Blizzardu, zejména pojetím uživatelského rozhraní a základních principů hry. Pokud si však odmyslíme značku C&C, šlo o povedenou RTS.

Zkušeností z vývoje Generals využili Westwoodi, tehdy už pět let pod křídly Electronic Arts, kteří studio v roce 1998 skoupili, pro další vylepšování SAGE enginu, což se projevilo ve hrách jako LOTR: Battle for Middle-Earth I a II. Nová, vysoce modifikovaná verze SAGE enginu pak pohání také nejnovější díl Command and Conquer 3: Tiberium Wars.

I přesto, že série Command & Conquer zažilá svá dobrá i špatná léta, právem dnes patří do zlatého fondu herních klasik. Electronic Arts ji mohou ždímat jak chtějí, třeba vydáním obrovského packu Command & Conquer: The First Decade, který obsahuje všechny C&C hry včetně datadisků až do Generals, anebo vlastně i posledním dílem Tiberum Wars. Přesto zůstane C&C nesmazatelně zapsána ve vzpomínkách tisíců hráčů, kteří pokořili Chrám bratrtva Nod nebo bojovali na zamrzlých pláních Sibiře.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz