Harrison + Molyneux: "Joypady jsou složité"
Bývalý šéf Sony Phil Harrison a génius Peter Molyneux se shodli na jedné věci. Totiž, že joypad je pro absolutní nováčky neuvěřitelně složitou věcí. To, co protřelí konzolisté dávno nevnímají, tedy rozložení tlačítek a dvě analogové páčky mohou prý lidem, kteří s joypadem neměli nikdy žádnou zkušenost přijít nad rámec jejich chápání. Molyneux doslova řekl: "Nepoužíváme (ve Fable 2) skoro polovinu tlačítek, co jsou na X360 ovladači jen proto, aby si proti sobě mohl zahrát zkušený harcovník s absolutním novicem." A Phil Harrison ještě jedovatě poznamenal: "Když dáte někomu do ruky joypad, má na obličeji skoro tak vyděšený výraz, jako byste mu dali odjištěnou zbraň, nebo granát bez pojistky."
Je sice pravda, že joypady (a joysticky) ušly od svého zavedení dlouhou cestu. Tam, kde stačila páka a jedno tlačítko dnes máme dvě nezávislé páčky a několik různobarevných a různotvarých tlačítek. Ovládání v manuálech je vysvětlováno klidně i na dvou stranách a stejně není člověka, který by dovedl využít například všechny pohyby v bojovkách. Harrison dále vyzdvihl Nintendo za inovativní přístup s Wiimotem, který prý dává i ne-hráčům možnost rychlého pochopení hry a také iPhone, který je prý možno používat prostě díky přirozeným instinktům. Co vy na to? Přehání tyhle dvě kapacity herního průmyslu, nebo mají tak trochu pravdu?