Co týden dal: Války minulé i budoucí
Když jsem minulou neděli psal, že následující týden bude patřit místo Call of Duty sérii Battlefield, netušil jsem, že si s námi bude Activision hrát jako kočka s myší. S klidným svědomím mohu říct, že my všichni, jenž se na Hrej staráme o novinky, jsme se během uplynulých sedmi dní stali z nezaujatých a nejnovějšími CoD takřka nepolíbených hráčů naprostými přeborníky na vše, co se této série týče. Věru, tak daleko to došlo. Když se pak mezi otázkami do hPodu objevila i ta, zda některé mediální kampaně nepovažujeme za přemrštěné, právě probíhající mánie mi okamžitě přišla na mysl.
To, co by se pohodlně dalo napsat do obsáhlejší tiskové zprávy, se k nám dostávalo jako útržky rozhovorů s nejrůznějšími magazíny, přičemž při jejich referování nikdo nemohl vědět, zda se za hodinu neukáže zpráva jiná, nebo zda bude jenom rozšiřovat původní informace. Novinář, ten tvrdej chleba má.
Množství nejrůznějších údajů a novinek by úplně vybízelo, abychom si i na těchto místech udělali… když ne Call of Duty speciál, tak alespoň nějaký speciál o FPS, do nějž bychom zahrnuli i páteční oznámení Battlefieldu. Jenže nic mi neukládá žádnou povinnost, výběr témat je čistě jenom na mém úsudku, a protože mi Infinite Warfare a Modern Warfare Remastered už tečou ušima, zmíním se o nich jen letmo. A kdo chce, poslechne si hPod, v němž Call of Duty pochopitelně nechybí. V následujících řádcích zjistíte, že se i tak dělo mnoho dalšího. Jdeme na to.
V běžné konverzaci bych vám dal na výběr, zda si CoD chcete nechat nakonec nebo zda si jej odbudeme co nejdřív, ale tady to možné pochopitelné není, a tak si „souhrn v souhrnu“ odškrtneme rovnou. Ačkoliv to tak nevypadá, dlouhou dobu jsem býval fanouškem série, jenže s přibývajícími díly můj zájem chřadl. Obecně nemám příliš v oblibě série, jejichž autoři témata ždímají horem pádem, a jakmile se jejich číslovka překlene přes páté či šesté pokračování, říkám si, že je zle. Počítám-li dobře, napočítal jsem dvanáct dílů série, Infinite Warfare a Modern Warfare Remastered nepočítaje. Hůl bych nad sérií měl zlomit už podruhé. Paradoxně se tak nestalo, a já jsem naopak docela zvědavý, co se z IW vyklube. Jenže podle YouTube převažují spíše lidé, kteří hůl doopravdy zlomily. U nového traileru se nashromáždilo necelých dvě stě tisíc palců vzhůru, ale palec dolů udělilo o polovinu více hráčů. Jistě, nejsme naivní a nebere to za bernou minci, ale určitý úsudek si na tom lze postavit.
Úsudek lze postavit i na základě betaverzí, která by ani v případě Call of Duty neměla chybět. Pokud se informace potvrdí, její přístup bude podmíněn předobjednávkou Infinite Warfare. Zda bude stačit předobjednání digitální kopie hry či nikoliv prozatím nevíme. Škoda, že jejím obsahem pravděpodobně nebude ochutnávka z Modern Warfare Remastered - mnoho hráčů by si spíše koupilo předělávku čtvrtého dílu než novinku s neoficiálním pořadovým číslem třináct, jenže právě jim Infinity Ward potažmo celý Activision zatrhl tipec - MW Remastered se nebude prodávat samostatně a bude tak dostupný pouze v rámci speciálních edic. Je sice pravda, že byť se jedná konečně o pořádný důvod připlatit si za sběratelské a jakékoliv jiné edice, jedná se o takový obsah, který by se s klidem mohl prodávat samostatně, a takto budou hráči nuceni zaplatit třeba i za něco, co by jinak nechtěli (myšlen Infinite Warfare).
To, co bychom normálně označili za kupu zpráv, se tenhle týden nenápadně proplížilo médii a nikdo si takřka ničeho nevšiml. A ne, když myslím Bethesdu, nemyslím tím zprávy o Doomovi - z nichž vypíchnu launch trailer a HW nároky - myslím tím to všechno ostatní. Bethesda se totiž dost možná vydá ve stopách Originu nebo Uplaye, a v rámci Bethesda.net Launcheru pravděpodobně spustí i svůj digitální obchod. Ačkoliv se rozsahem nabízeného obsahu nemůže EA nebo Ubisoftu rovnat, rozhodně se za svou nabídku nemusí stydět. V obchodě by pochopitelně nechyběly ani značky TES, Fallout, Dishonored, Wolfenstein či třeba nový Doom.
A o jedné z franšíz se začíná s přibývajícím časem debatovat čím dál víc. Arkane Studios poměrně dlouho dobu mlčelo a člověk aby něco kloudného o Dishonored 2 pohledal. Můžeme očekávat, že se hře bude věnovat poměrně velká část prezentace na E3, ale přeci jen něco málo nového víme. Hra vyjde 11. listopadu, a bude jí pohánět engine Void (založený na id Techu 6). Příběh se bude odehrávat 15 let po událostech prvního dílu, přičemž se postavíme jak do role Corva, tak i císařské dcery Emily. Jaké bude mít schopnosti se dozvíte zde. Zajímavě se jeví i volba dabingu - těšit se můžeme na hlasy Rosarie Dawson, Pedra Pascala či Sama Rockwella. Další jména naleznete v novince spolu s tím, kde jste se s těmito herci a jejich hlasy mohli setkat.
Od té doby, co společnost Electronic Arts koupila práva na hry ze světa Hvězdných válek, jejich studia nemají o práci nouzi. V tuto chvíli známe takové hry tři - Star Wars Battlefront od švédského studia DICE, projekt, na kterém pracuje studio Insomniac Games pod taktovkou Amy Henningové a třetí hra od studia Respawn. A právě odhalení počinu od tvůrci Titanfallu připadlo na středeční večer. Jednalo se příjemné překvapení, po němž si fanoušci George Lucase mohou mnout ruce. Respawn ani Electronic Arts příliš sdílní co do počtu informací nebyli, přesto už teď víme, že se bude jednat o third-person akční adventuru. V čele vývoje stojí Stig Asmussen, člověk, který se významně podepsal pod God of War 3. Ten si nové působiště nemůže vynachválit, stejně tak jako vice prezident EA Patrick Söderlund: „Teď, s novým týmem okolo Stiga Asmussena, vidíme, co (v Respawn) doopravdy dokážou,“ nechal se slyšet.
A pro samozvané rytíře Jedi může být ještě lépe. Fanouškovská předělávka nikdy nedokončeného Battlefrontu III stále pokračuje, studio Frontwire dokonce představilo alfaverzi, a během živého vysílání hráčům představili, co od jejich hry očekávat. My se upřímně divíme, že tento projekt (prozatím nazvaný Galaxy in Turmoil) stále žije, neboť kromě inspirace SW tématikou si tvůrci vypůjčí i hudbu Johna Williamse a je tak otázkou času, než mu Disney - vlastník práv - zpřetrhá vyhlídky do budoucna. Ve studiu Frontwire ale pochybují, že by tato americká společnost o snaze obnovit zaniklý Battlefront neslyšela, ale pokud se v budoucnosti ozve, vývojáři jsou ochotní okamžitě zastavit práce na projektu. Pokud je Disney neosloví, budou tak muset učinit oni sami, aby zjistili, jak mohou s licencí nakládat. Do té doby je všechno prozatím v teoretické rovině, nicméně hra by měla být zdarma a měla by nabízet režimy pro 32 hráčů, kteří se utkají na mapách, které byly zamýšlené původně pro Battlefront III. Čekáte nějaký jiný konec než my? Třeba… happy end?
Nikdo od začátku týdne nemohl vědět, kdy se o novém Battlefieldu dozvíme vše potřebné, po čem jsme tolik prahli. Nakonec to nejdůležitější přišlo na pátek. V deset večer měl nadejít den D a hodina H, čemuž předcházelo i několikahodinové živě vysílané shrnutí toho, kam jsme se se sérií všude dostali. Než ale oficiální odhalení přišlo, internetem začal kolovat obrázek, na kterém je vyfocen voják s prvoválečnou pistolí Mauser, přičemž za ním se na nebi vznáší Zeppelin. Po desáté večer učinilo DICE veškerým spekulacím přítrž, když to, co jsme si už několik hodin šuškali, označilo za pravé. Battlefield 1, jak je nový díl nazýván, nás doopravdy zavede do první světové války. K tomu nás láká povedený trailer, na který se můžete podívat zde. Hra vychází 21. října na Xboxu One, PlayStationu 4 a PC. Jinak toho zase tolik nevíme. Ta největší nálož informací pravděpodobně přijde příští týden, a těch pár detailů hovoří zejména o multiplayeru pro 64 hráčů a o všeobecném zasazení. Válka by nás měla zanést od západní fronty až po Arabský poloostrov, přičemž bychom měly válčit jednak jako pěšáci, ale také ze hřbetu válečných ořů, otevřených kokpitů dvoukřídlých letadel či z lodí.
A když už je řeč o novém zasazení a celkově o dalším Battlefieldu, nejde nezmínit díly předešlé, ke kterým se některé informace také vážou. Všem majitelům Battlefieldu 4 a pozdějšího Battlefieldu Hardline se společnost Electronic Arts rozhodla poskytnout veškerá DLC zdarma nehledě na vaší platformu. Aby toho nebylo málo, v rámci předplatitelské služby EA Access na Xboxu One se všem jejím členům nabízí možnost stáhnout si oba zmíněné díly v prémiových edicích zdarma. V Origin Access už podobná nabídka nějakou dobu existuje. Ale ani hráči na PC nepřijdou o nějaké nové hry. Do vaultu dorazilo hned osm nových her, z nich vypíchnu především trilogii Mass Effect. Slovy Horsta Fuchse: „A to se vyplatí!“
Velké N, ta japonská firma, ta firma, která dělá netradiční hry, říkejme Nintendu jak chceme. O jejich konzoli se mluví poměrně dlouho - já vám klidně povím, jak moc dlouho. Přesně 17. března 2015 se nechalo tehdejší vedení společnosti slyšet, že pracuje na nové konzoli, která se pracovně označuje NX. Tehdy to na tiskové konferenci potvrdil tehdejší prezident Satoru Iwata, který o téměř půl roku později zemřel. Tak dlouhá doba od oznámení NX uplynula… a my stále nevíme lautr nic. Takhle se střeží tajemství. Vy ostatní, učte se.
Víme jen to, co vedení společnosti chce, abychom věděli. Už minulý týden Nintendo potvrdilo, že NX vyjde až v březnu příštího roku, tedy přesně dva roky od oficiálního oznámení vývoje. Když se tento týden objevily informace, proč tomu tak je a jak to, že NX mine letošní Vánoce, vice prezident Nintenda Tacumi Kimišima vysvětloval, že jde hlavně o to mít kvalitní software. Lépe řečeno, jde o hry. Podzimní lineup by nebyl tak silný, jak by bylo třeba, a tak N odloží počátek prodejů NX raději o celý čtvrtrok. Kromě toho Kimišima hovořil i o tom, že se konzole nebude prodávat se ztrátou, jako to při uvedení na trh dělali oba hlavní konkurenti.
Je vidět, že Nintendo jde svou vlastní cestou a příliš se neohlíží ani doprava ani doleva. A to je dobře. V relativně nasyceném trhu je důležité být jiný, Čtvrteční spekulace hovořili o tom, že jinakost může Nintendo potvrzovat i tím, co si vybralo za své fyzické nosiče. Spekuluje se o tom, že NX opustí Blu-ray zařízení a upne se k používání cartridgí. Tato technologie by poskytovala mnoho výhod a pochopitelně neméně nevýhod, nicméně je to zase něco, o čem si můžeme šuškat do té doby, než vedení společnosti neprozradí více.
Odhalováním nových her vývojáři nešetří a nečekají na veletrh E3. V posledních dnech jsme většími či menšími hrami zásobováni téměř denně. Jednou z těch větších je i dlouho očekávané pokračování strategie Warhammer 40 000: Dawn of War. Třetí díl na sebe strhl pozornost v úterý ve velkém stylu, kdy své potencionální hráče lákal čtyřminutovým trailerem. O den později přidalo studio Relic Entertainment i nové screenshoty a pár podrobností. To nejdůležitější - vyjde v roce 2017 a pochopitelně pouze na osobních počítačích. Pokud vás zajímá omáčka okolo, jako co o hře říkají vývojáři, co na hráče chystají a zda vás série něčím překvapí, se dočtete v rozsáhlejší novince.
Přijde vám to málo? Věřte, že mně ne, ale pokud se najdou čtenáři opačného názoru, samozřejmě je toho víc. Co se událo za měsíc na nezávislé scéně? Co najdete v HrejTV dalšího? Kolik hráčů hraje Division? Proč nebude mít Uncharted split-screen? O čem byla řeč v hPodu? A jaké hry jsme zrecenzovali? Odpovědi si musíte najít sami. A najít si toho můžete víc - jednak v seznamu videí, recenzí a článků níže, anebo obecně v novinkách. No a u podobně rozsáhlého souhrnu se potkáme zase za týden!
Videa a podcasty za minulý týden:Vidcast 68: Hitman, Indi(e)kace - duben 2016, hPod 533
Recenze za minulý týden:Hitman: Episode 2 - Sapienza, Stories: The Path of Destinies, The Banner Saga 2
Články za minulý týden:The Culling - dojmy z hraní