Co týden dal: Umění, aneb umělcův exkurz
Pokud chcete někoho ze svých blízkých přesvědčit o tom, že počítačové, konzolové, nebo jakékoliv jiné hry nejsou jen duchaprázdnou zábavou na několik minut, zbystřete. Dnes jim totiž můžete nabídnout exkurz a ukázat jim, že i hry mohou nabídnout zážitek tak neortodoxní, nevšední a netradiční, jenž nenabídne žádné jiné médium. Za námi leží týden, který se nesl ve znamení umění, a stejně tak jako ve skutečném životě, rozhodně nemusí oslovit každého - ale komu sedne, bude mít zážitek na hodně dlouho dobu. A třeba i na celý život…
Pod pojmem umění si představíme ledasco: krásnou literaturu, vážnou hudbu, bronzové sochy na kamenných piedestalech nebo Monu Lisu. Nemusíte být ale Leonardo da Vinci, abyste na svém plátnu zvěčnili dílo, které lidé budou označovat za velmistrovské. Dokonce nemusíte být zvučného jména, aby společnost kladně přijímala vše, co opustí vaší pracovnu. A nemusíte být ani několik let po smrti.
Stačí mít dobrý nápad. Polské studio Bloober Team SA je výše popsanému zářným důkazem, lépe řečeno, je jím jejich hororová prvotina Layers of Fear. Jestli je vám název povědomý, je velice pravděpodobné, že jste četli naše dojmy z early access verze hry. Ty pro vás zprostředkoval Zdeněk, a vyjádřil v nich jenom slova chvály. My byli zvědaví, jestli plná hra dostojí puncu jedné z nejstrašidelnějších her za posledních několik let a nebudu vás dlouho napínat a rovnou řeknu, že dostála.
Recenzi unikátního díla pro vás vytvořil Jirka, a stejně jako Zdeněk, i on propadl kouzlu hry. Symbolická věta, že „(se) vývojářům povedlo z umění udělat horor a z hororu umění“ snad hovoří za vše a snad i všem pochybovačům dokládá, proč zrovna Layers of Fear stojí zkraje našeho „uměleckého“ shrnutí. Korunku tomu nasadilo pondělní Hrajte s námi, a na všechny, kteří u videa nevydrželi až do konce, apeluji, aby urychleně sjednali nápravu. Stojí to za to!
Na konci stojí za zmínku rčení: „Když dva dělají totéž, není to totéž.“ O svou uměleckou aspiraci totiž budou muset další studia ještě bojovat. Uvidíme, zda něco vznikne ze spolupráce Normana Reeduse s Hideem Kodžimou, nebo zda budeme na tomto místě hovořit se stejnou grácií o hororu Town of Light.
Pokud se o nějaké hře hovoří ve spojitosti s uměleckým pojetím, zpravidla se jedná o velice netradiční počin, který zanechá hlubokou ránu v duších všech, jenž ho okusí. Nejskloňovanější hrou podobného ražení je deset let staré putování v rámci Shadow of the Colossus. Ve středu hra oslavila již zmíněné jubileum a není lepšího připomenutí, než návrat do starých známých lokací pustého světa, okořeněné o ty nejhodnotnější a nejchvályhodnější činnosti spojené s uměním - totiž šířit jejich odkaz mezi neznalé. Právě proto po půl roce opět zasedl Jarda s Vojtou, a po legendárním Icu se ponořili do tajuplného příběhu o záchraně neprávem obětované dívky. Ne, na samotné rozhřešení příběhu nedojde, ale uměleckou stránku lze zpozorovat i z více než hodinové retro ukázky.
Nevěříte? Věřte…
V jistém slova smyslu můžeme za umělce považovat někoho, kdo je v určité činnosti neobyčejně zběhlý. Podle podobné definice bychom umělce našli i mezi obory, kde bychom je prvotně pravděpodobně ani nehledali. Co třeba takový Frank Abagnale, kterého asi nejvíce proslavil Leonardo DiCaprio ve filmu Chyť mě, když to dokážeš (v originále Catch Me If You Can podle stejnojmenné knižní novely). Umělec to byl, i když poněkud zvrhlým způsobem.
Ne každé umělecké činnosti musí dostát uznání od společnosti. Dovolte mi odlehčit atmosféru, když prohlásím, že i crackeři jsou jistým způsobem umělci. Pochopitelně ne všichni, ale ti nejlepší jisté schopnosti mít musí, a ti ze skupiny 3DM je jistě i mají. O této čínské skvadře jsme v minulosti psali, naposledy před týdnem, a to zejména ve spojitosti s neprolomitelnou ochranou Denuvo. Tak přesně tu prolomili…
Mimochodem, také vás irituje, že DiCaprio ještě nezískal Oskara?
Jistě najdeme mnoho autorů, které bychom mohli označit za umělce. Minimálně ty, kteří obdrží prestižní Nobelovu cenu za literaturu. Tak daleko se z nás autorů na Hrej.cz nikdo nedostal, což je jistě škoda, jestli ale existuje někdo, kdo se tomu alespoň blíží, tak je to podle vás, našich čtenářů, Tomáš Krajča. Ano, i tohoto autora, kterého již téměř nikdo nikdy nevidí, jsme se v končícím týdnu dočkali. Sebou, kromě své umělecké maličkosti, přinesl i další hru, která sebou nese odkaz legendy. XCOM se konečně dočkal svého nástupce, a tak jsme se dočkali jednak recenze, druhak pořadu Hrajte s námi.
Oba dva zdroje jsou více než přínosné, a pokud vás zajímá, zda se i z čistokrevného nástupce stane ona legendární hra jako titul původní, určitě nevynechejte ani samotný hodnotící text, ani leccosříkající video. Zbývá najít odpověď na poslední otázku. Zhřešili jste stejně jako Tomus?
Netradiční zážitek, tvůrce aspiranta na titul hry roku, autoři krásného zvukového doprovodu a malebného detailního světa… už víte, o kom je řeč?
Ale začnu ještě hlubší minulostí, neboť některé věci dozrají až časem. Zatímco dodatek k původnímu hororu Amnesia s názvem Amnesia: A Machine for Pigs za umělecké dílo nepovažujeme, o dobře a kvalitně odvedené práci řeč být může. Ale hned další hra se mezi netradiční zážitky řadí vcelku bez pochyby. Pokud vám několikahodinová hříčka Dear Esther utekla, možná byste měli zjednat nápravu. Rozhodně, pokud milujete umění - a vzhledem k tomu, že zrovna umělecký speciál čtete, budu brát jako fakt, že tu všichni netradiční zážitky máme v oblibě.
Obloukem se dostávám k zatím poslednímu počinu studia, jehož jméno prozatím skrývám. Loňské Everybody’s Gone to the Rapture překvapilo nejednoho člověka chytlavým příběhem, krásným zpracováním, a svou hloubkou, kterou hráči poskytlo. Umění přijde až s časem, s odstupem, říká se. Myslím, že Rapture můžeme mezi umělecké hry zařadit už teď.
Pokud jste mé indicie četli pozorně, a pokud máte za ušima, asi jste přišli na to, že řeč je pochopitelně o studiu The Chinese Room. Právě v úterý jsme se dozvěděli, že tito nápadití Britové chystají další, dosud neupřesněnou hru. Moc toho o ní nevíme, jisté je, že už nebude vznikat ve spolupráci se Sony. Ale i tento nedostatek detailnějších informací nám nemůže zabránit umístit The Chinese Room mezi studia, která se podílí na uměleckém odvětví v herním průmyslu, a tedy umístit tuto zprávu do našeho souhrnu.
Mimochodem, drobná odbočka, stejně jako atmosferický Rapture, tak i atmosférické hry od Quantic Dream byly (jsou) PlayStation exkluzivní. Remaster Beyond: Two Souls z PS3 na PS4 již vyšlo, Heavy Rain se teprve chystá. A dočká se již 1. března! Kdo se těší více než já?
O Jonathanu Blowovi v našich souhrnech řeč byla. Recenze na hru The Witness vyšla již několik dní nazpět, ale až ve čtvrtek nám jí Jarda představil. Asi mu to nešlo tak dobře, jako člověku s přezdívkou FearfulFerret, ale já věřím, že jste si z vysílání mohli odnést spoustu přínosného, a že vám Jarda hru ukázal v tom nejlepším světle.
V následující podkapitolce se zaměříme na hru, která se uměleckým dílem nazývat nebude, zato její hlavní protagonista vykonává dozajista přímo uměleckou činnost. Agent s čárovým kódem na svém zátylku je totiž přímo mistr v tom, co dělá. Škoda, že jeho hlavní devízou je nájemné zabíjení předem určených cílů.
Na sklonku týdne jsme nakoukli do uzavřené betaverze, z níž jsme vám ve trojici spolu s Jirkou a Pavlem přinesli naše vesměs negativní dojmy. Určitě si je přečtěte a náležitě nám dejte najevo, zda naší skepsi sdílíte, nebo zda se i přesto na nového Hitmana těšíte. O svou přízeň se snaží bojovat i IO Interactive, kteří na svůj YouTube kanál vypustili video o tom, jak obří hřiště pro nájemného vraha vzniká. A když to nejsou vývojáři, tak se o slovo hlásí vydavatel - Square Enix nám taktně připomíná, že příští týden vyjde na PC, PS4 a PS Vita jejich původně mobilní titul Hitman GO.
Zatímco hudbu posloucháme, na sochy a obrazy se díváme přímo, a literaturu čteme, přenos digitálního umění má ještě jeden mezikrok - musíme vlastnit nějaké zařízení, které nám jej zprostředkuje. Někomu možná stačí obyčejný monitor nebo televize, jsou ale tací, kteří by chtěli vizuální vjem vnímat ještě trochu jinak. Není jich zrovna málo - jak jinak si vysvětlit zájem o VR zařízení! Lavina z počátku roku se přehnala, a tak rychle, jako se objevila, tak stejně tak rychle se zase rozplynula. Člověk aby v těchto dnech informace o Oculus Rift nebo VR pohledal. Informační virtuální vakuum narušil Paul Raines, šéf obchodního řetězce GameStop.
Úterní informace hovořili o odsunu PlayStation VR až na druhou polovinu roku. Vše dementovala zpráva ze středy, ve které zástupci Sony potvrdili, že na datu vydání se nic nemění - tedy stále platí, že se tak stane do první poloviny roku 2016. Tak kdo má pravdu a kdo nás tahá za suchou nudli?
Co jenom uměleckého najít na spekulacích o spojení Windows 10 a Xboxu One. Tak třeba, že společnost Microsoft se pravidelně objevuje mezi nejbohatšími společnostmi světa. Nebo že by Bill Gates vyžil s jeho jměním další tisíc let. Nebo že… uvidíme, jestli si Xbox ztrátou exkluzivních titulů umělecky nevykopává vlastní hrob. Čtvrtý díl Gears of War, Forza 6, dosud neoznámená Forza Horizon 3, možná Scalebound, Ryse: Son of Rome, Quantum Break,… to je slušný seznam.
Začneme zhurta - rovnou celá čtveřice zrecenzovaných her si nevydobyla samostatnou kapitolu v dnešním souhrnu. Jedná se o Street Fighter V, This War of Mine: The Little Ones, Call of Duty: BO III - Awakening a Oxenfree.
Zároveň nám některé společnosti představily své plány do budoucnosti. Bethesda vyvíjí tři velké tituly, Ubisoft již neplánuje své série ždímat rok co rok, a tak třeba Assassin’s Creed nebude vycházet každoročně, a něco o vývoji her prozradil i Hideo Kodžima. Navíc se během týdne objevily spekulace, zda Kodžima opět nespolupracuje s Normanem Reedusem - nabízí se ale otázka: „Na čem?“
A když jsem zmínil jednoho velikána, asi byste mi neodpustili, kdybych nezmínil toho druhého. Je jím Warren Spector, který ve čtvrtek oznámil, že se připojuje k týmu, který pracuje na System Shocku 3.
Pro nás důležité rozhodnutí také učinili u Valve. Společnost zrušila rozdělení na země tzv. Tier 1 a 2. To, že jsme dosud spadali do Tier 2 pro nás znamenalo, že jsme některé hry měly levnější než ty v Tier 2. Pro nás má zrušení této struktury bohužel za následek zdražení některých her na stejnou úroveň pro celou Evropu.
Náš souhrn vás informuje nejen o tom, co se děje ve světě, ale i co se děje u nás na webu. Leč v minulém týdnu nebylo větší události, než zavedení opatřeních týkající se AdBlocku, na tomto místě se o něm rozepisovat nebudu. Věřím, že o něm již bylo napsáno mnohé, mimo jiné je mu věnována část v našem hPodu, a tak více než kdy jindy platí heslo: „Kdo hledá, najde.“
To je pro tento týden vše, a za týden se tu opět setkáme s výčtem toho nejdůležitějšího. Do té doby nám zachovejte přízeň!
Videa a podcasty za minulý týden:Hrajte s námi: Hitman (beta), Hrajte s námi: Layers of Fear, Retro: Shadow of the Colossus, Hrajte s námi: XCOM 2, Videobox: This War of Mine: The Little Ones, Hrajte s námi: The Witness, hPod 522
Recenze za minulý týden:Layers of Fear, XCOM 2, Street Fighter V, This War of Mine: The Little Ones, Call of Duty: Black Ops III - Awakening, Oxenfree
Články za minulý týden:Hitman - dojmy z bety