Co týden dal: Souhrn informací o Mafia III
Já vám říkal, že to přijde. Série Mafia, kterou jsme poprvé okusili před čtrnácti lety, se v pátek dočkala třetího dílu. Možná, že se nejedná o největší a nejlepší hru letošního roku, pro českého hráče se ale jedná o hru nejdůležitější. Jen na máloco v herním průmyslu můžeme být tak hrdí, jako na příběh odehrávající se v City of Lost Heaven.
Všechno to vlastně začalo už v roce 1998. Titul s kódovým označením Gangster měl být původně podobnou hrou, jako byl Driver. Buďme rádi, že tomu tak nebylo a že se tým Illusion Softworks rozhodl vytvořit něco úplně jiného. Scénáře se ujal Dan Vávra, který vytvořil dospělý příběh a prostředí, z něhož je na hony daleko cítit inspirace filmovým Kmotrem.
Tehdy to bylo něco nového. Hlavní konkurence v podobě série GTA totiž sázela na zcela jiný styl vyprávění plný humoru, satiry a obecně se nebrala (a vlastně dosud nebere) příliš vážně. Právě realistický příběh taxikáře Tommyho Angela vzestupně kráčejícího hierarchií v místní mafii nás uhranul nejvíce, a tak jsme po právu očekávali pokračování.
Vývoj druhého dílu byl oznámen v roce 2007 a už od počátku bylo jasné, že se Mafia podívá jinam. Pokud si někoho se sérií spojujeme, je to právě designér a scénárista Vávra, který ale k druhému dílu napsal pouze scénář a poté z 2K Czech (bývalí Illusion Soft.) ještě před vydáním hry odešel. To ledacos změnilo…
Empire Bay, další fiktivní město série, bylo opět postaveno na více méně reálných kulisách. Předlohami mu byl opět New York a Chicago, ale také Los Angeles, Boston nebo Detroit. Co se ale změnilo především, bylo zasazení – od třicátých let jsme se ve druhém pokračování posunuli do let čtyřicátých a později i padesátých.
Vito Scaletta ale i tak zůstával uhlazeným elegánem, jehož kořeny sahaly až do mafiánského ráje, na Sicílii. Opět se dá shrnout, že se jedná o osud člověka, který se dostal shodou nešťastných okolností do situací, ze kterých nebylo úniku, ale existovala pouze cesta v před. Byť měl příběh jisté mouchy – a zde se na skok vraťme k Vávrovi, který měl původně připravené čtyři konce, na něž nakonec nedošlo – odnášel si veskrze pozitivní hodnocení.
Mafia II se od prvního dílu stejně jako Empire Bay od City of Lost Heaven hodně lišila, obsahovala hodně nelogických rozhodnutí, ale veskrze se jednalo o hru, na níž jsme mohli být hrdí. Právě ona hrdost je důvodem, proč máme tak přísně nastavená měřítka. Třetí díl, který byl poprvé oznámen loni, to měl v tomto ohledu nejtěžší. Mafia III už nebyla a není naší hrou.
Vůdčí role ve vývoji se ujalo studio Hangar 13 v čele s Hadenem Blackmanem. Studio sice patří pod hlavičku 2K Games, tudíž do samotné tvorby zasáhla určitá část českých vývojářů z 2K Czech – podle závěrečných titulků se na hře podílelo až 130 Čechů – na klíčových pozicích to ale pochopitelně nebyla až na výjimky žádná sláva.
Možná by nebylo od věci nedívat se na třetí Mafii jako na naší hru a zkusit se na ní podívat bez růžových či jakýchkoliv jiných brýlí. Zkusit se oprostit od toho, že hlavní hrdina není uhlazený Ital, nýbrž osudem zkoušený Afroameričan, a že to ve skutečnosti zase tak ničemu nevadí a může to celou sérii posunout dále. Nemít předsudky – jaká to ironie, když právě o předsudcích je značná část atmosféry New Bordeaux.
U města se zastavme, neboť se jedna opět o jiný kus Spojených států (ačkoliv tomu tak nemuselo být). Po východním pobřeží zavítáme na jih, do prosluněné Louisiany, kde leží originál, podle něhož New Bordeaux vznikalo – New Orleans. A stejně jako v předchozích dílech se kulisy povedly na výbornou. Ostatně všichni tu jsme právě kvůli tomu, co se (ne)povedlo, a jedinou zasvěcenou osobou, která vám může na vaše otázky odpovědět, je Pavel a jeho recenze. Do té byste měli v každém případě zamířit. K dispozici je i více než hodinu dlouhý Videobox
Pokud jste tak učinili, asi máte o kladech a záporech poměrně jasno. Pokud nějak shrneme PC verzi, máte pravdu, že je nespravedlivé vypichovat Mafii a vyčítat jí něco, co se týká každé druhé hry. Právě váš zájem ale i nás motivuje, abychom se u těchto témat zdržovali a ukazovali vám, co na internetu najdeme. Proto vznikla i novinka, která představovala zábavné video plné chyb, ale také srovnání toho, co uměly předešlé dva díly a trojka to zkrátka neumí.
Jestli se něco povedlo, je to město a prostředí. Celkový jižanský nádech ze hry je všudypřítomně cítit, ale pokud máte z nějakého pocit, že grafika není nic moc, máme pro vás dvě řešení, v závislosti na tom, jakou verzi hrajete. Na PC je už teď k dispozici nástroj Colour Correction / Blur Removal, který hru notně vylepšuje a její barevné tóny dělá mnohem intenzivnější. Modů je k dispozici celá řada, a vybrat si můžete i z této nabídky. Pokud pak hrajete na PlayStationu 4, tak snadné řešení to mít nebude – budete muset pořídit PS4 Pro.
Největším problémem celé hry není ani tak její technická stránka co do funkčnosti a grafiky, nýbrž je jím repetetivnost jednotlivých misí. Zatímco těch prvních pár hodin vám bude po právu připadat jako jedna z nejlepších pasáží z her letošního roku, následujících třicet hodin vás pravděpodobně vyvede z omylu a naopak bude velkým zklamáním. Pavel celou Mafii popisuje jakoby se skládala pouze z vedlejších úkolů, a k těm vyloženě lepším se budete dostávat velice sporadicky.
Co ale – kromě neustálého střílení – v New Bordeaux dělat? Problém číslo dvě, nic moc. Můžete hledat tradiční Playboye a lechtivé obrázky, další časopisy nebo třeba štěnice, ale jinak toho opravdu příliš nebude – tedy opět, abych byl přesnější, nepočítáme-li samotné střílení. Mafii bych označil jako průměrnou hru, které by enormně prospěl nějaký ten čas před vydáním navíc. A buď zrušit vedlejší mise a zaměřit se na sevřený příběh, nebo při jejich vymýšlení zkusit být poněkud kreativnější…
Chraň vás ruka páně, aby si někdo stěžoval na nedostatečnou diverzitu našich článků a videí. Kromě již zmíněného Videoboxu k Mafii jsme vydali zářijovou Indi(e)kaci, další díl Milénia nebo srovnávací článek FIFA vs. PES. A to ještě zdaleka neříkám všechno.
Videa a podcasty za minulý týden:Indi(e)kace – září 2016, Videobox: Mafia III, Hrajte s námu: CoD: MW Remastered, Hrajte s námi: Battlefield 1 (EA Access), hPod 556
Recenze za minulý týden:Mafia III, Cossacks 3
Články za minulý týden:Call of Duty: Modern Warfare Remastered – hodnocení kampaně, Milénium: Medal of Honor: Allied Assault, FIFA 17 versus Pro Evolution Soccer 2017