Co týden dal: Detaily k XSX a PS5
Peklo se skutečně otevřelo, démoni nastoupili na hráče v plné síle. Doom Eternal se sice oprostil o klasický deathmatch, jinak to ale vypadá na zdařilé pokračování. V recenzi ostatně Pavel udělil velmi slušné hodnocení. V týdnu se toho ale dělo mnohem víc.
Opatření vůči šíření koronaviru některým jedincům ušetřila značné množství volného času. Co s ním? Ideálně si pořídit herní konzoli (ano, zájem o ně skutečně znatelně vzrostl), nebo investovat do lepšího počítače. Jen ve Spojených státech vzrostla aktivita spojená s hraním videoher o 75 %. Další zprávy zase dokládají, že se o 10 % zvýšil počet diváků na Twitchi, nárůst o 15 % pak platí pro YouTube Gaming.
Zvýšený zájem potvrdil také Phil Spencer. Dle jeho slov jsou služby Xbox Live plně vytížené. Nárůst se neobešel bez komplikací, hráči se koncem minulého týdne potýkali s výpadky serverů. Technici zřejmě měli plné ruce práce.
Raketový nárůst platí také pro Steam. Steam Database zaznamenala, že bylo v jeden moment připojeno přes 20 milionů hráčů. Volný čas trávili nejčastěji ve hrách Counter Strike: Global Offensive, Dota 2 a Rainbow Six Siege. Dařilo se i Borderlands 3, do hry se prostřednictvím Steamu přihlásilo přes 90 tisíc lidí. Čerstvý přírůstek v sérii Call of Duty se také těší velkému zájmu, Warzone v týdnu pokořila metu 15 milionů hráčů.
Dlouhé sezení na gauči časem omrzí každého, hraní je tedy dobré čas od času proložit fyzickou aktivitou, ideálně také před televizí, protože venku to momentálně nevypadá dobře. Parádní periferií je v tomto ohledu Ring Fit, příslušenství pro Nintendo Switch. S jeho pomocí lze před televizí efektivně procvičit celé tělo. Kvůli vysoké poptávce se bohužel aktuálně prakticky nedá sehnat, pokud tedy nejste ochotni připlatit si na internetových aukcích.
Videohry také zčásti řeší přerušené sportovní soutěže. Klub NBA Phoenix Suns hodlá odehrát zbývající zápasy prostřednictvím NBA 2K20. Podobně to řeší také fotbalové kluby. K utkání mezi Watfordem a Leicesterem posloužil Football Manager, chystá se také turnaj ve FIFA 20, jehož by se měly zúčastnit přední anglické týmy. V této hře se také uskutečnilo derby mezi týmy Real Betis a Sevilla FC. Tentokrát se gamepadů chopili skuteční fotbalisté z jednotlivých týmů. Sportovci se ale nebojí utkat ani ve hrách, které jsou jejich disciplíně poměrně vzdálené. To platí třeba pro Rocket League.
Hned v pondělí se o slovo přihlásil Microsoft, který ve spolupráci s Digital Foundry přinesl další střípky informací o Xbox Series X. Cesta k nové generaci zřejmě dospěla k důležitému bodu. Došlo totiž k odhalení kompletní specifikace. Konečně tedy máme k dispozici tvrdá data.
Pro někoho jsou zprávy o výkonnosti chystané mašiny druhotné, důležitější je, co nabídne za služby. Redaktoři z Digital Foundry se naštěstí nevěnovali pouze hardwaru. Padla zmínka také o zpětné kompatibilitě, tedy funkcionalitě, díky níž získává Microsoft malou výhodu oproti konkurenci. Logicky se s ní počítá i v případě dalšího Xboxu. Vybrané hry by navíc měly využít výkonnějšího hardwaru, což se projeví vyšším frameratem a rozlišením. Microsoft však nebude spoléhat na součinnost vývojářů, vše by měl zvládnout speciální tým, který se na zpětnou kompatibilitu soustředí. Xbox Series X bude také schopen automaticky implementovat technologii HDR. Dočkají se tedy také hry, u nichž není podporována.
Došlo také k potvrzení, že bude konzole využívat SSD disk o velikosti 1 TB. Vzhledem ke snaze udržet na uzdě náklady na výrobu nepřichází vyšší kapacita v úvahu. Všichni ale moc dobře víme, jak rychle se takový disk zaplní. Hry přesahující hranici 100 GB ostatně dnes již nejsou nic zvláštního. Microsoft si tuto skutečnost moc dobře uvědomuje, hráčům proto poskytne možnost kapacitu navýšit. Ve spolupráci se společností Seagate tedy nabídne malé NVMe SSD, které se nápadně podobají starým paměťovým kartám pro PlayStation. Disk dodá další TB místa, cena se bude pohybovat kolem 250 dolarů.
Na konzoli si pak v týdnu posvítil Austin Evans. Právě jemu totiž Microsoft poskytl chystaný model k detailnímu rozboru. Ve videu lze spatřit konkrétní komponenty, přepínání mezi jednotlivými hrami nebo nový gamepad.
Také Sony se konečně rozhodla, že se podělí o detailní informace k PlayStation 5. Úterní zpráva lákala na prezentaci pod vedením architekta konzole, jímž je Mark Cerny. Mohlo by se zdát, že společnost chtěla zareagovat na aktivitu ze strany Microsoftu. Později se nicméně ukázalo, že jde o informace, které měly zaznít na zrušené Game Developers Conference.
To samo o sobě napovídalo, že půjde o technickou prezentaci, jejímž účelem je oslovit především vývojáře. Byla zde ale zároveň malá naděje, že Cerny přihodí také něco pro běžné smrtelníky. Nic takového však neudělal. Nedošlo na odhalení finální podoby konzole, nebyly představeny žádné hry, skutečně šlo „pouze” o překvapivě detailní představení technické stránky chystaného stroje.
Cerny se sice zmínil o zpětné kompatibilitě, šlo však o velmi opatrné a dostatečně vágní formulace. Sony podle všeho zatím otestovala přibližně 100 titulů, které by měly být k dispozici v den vydání konzole. Až později doplnilo prezentaci vyjádření, jehož vyznění je již o něco slibnější. Konzole by tedy nakonec měla být schopna spustit naprostou většinu her z katalogu PlayStation 4, v němž je přes 4 tisíce titulů. Sony si patrně také hodně slibuje od zvukové složky, vývoj ideálního prožitku pro naše uši evidentně dal inženýrům hodně zabrat.
Dostala se k nám také tabulka srovnávající hardware obou konzolí. Za zmínku stojí úložný prostor. Pokud někteří hráči označili 1 TB volného místa u Xbox Series X jako nedostačující, PlayStation 5 jim v tomto ohledu také radost neudělá. S kapacitou jde totiž ještě níž, základní disk unese 825 GB. I zde se počítá s možností rozšíření. Menší rozdíly se objevují také v případě grafického výkonu a procesoru.
Zatímco o hardwaru víme asi vše podstatné, o hrách se Microsoftu ani Sony příliš mluvit nechce. Jestli vůbec na nových konzolích bude co hrát. Aktuální společenská situace totiž ovlivňuje také práci vývojářů.
Jak už bylo řečeno, momentální situace značně komplikuje práci vývojářů. Například tvůrci Rainbow Six Siege už nyní vědí, že se kvůli práci z domova zpozdí chystaný obsah do hry. Zatímco současný update ještě odbavit stihnou, další menší patche budou mít zpoždění.
Je snad ohrožen také Cyberpunk 2077? Zaměstnanci studia CD Projekt RED dle poslední zprávy pracují vzdáleně ze svého domova. Prohlášení však zároveň přineslo ujištění, že rozhodně nepolevují a budou se snažit slibné RPG doručit v září.
Zatímco povaha práce herních vývojářů umožňuje na rozdělaných projektech pokračovat, u filmařů už to tak jednoduché není. Zde žádná home office nepomůže. Opozdí se například film Fast 9, premiéra byla přesunuta na duben příštího roku. Tím pádem se odkládá také hra Fast & Furious Crossroads, na níž pracují Codemasters a Slightly Mad Studios.
Netflix se nyní sice těší velkému přívalu diváků, i na něj nicméně aktuální situace dolehla. V tomto případě jde o produkci dalších filmů/seriálů. Zpozdí se i druhá řada Zaklínače. Premiéra byla naplánována na příští rok, konkrétní datum nebylo zveřejněno.
Optimismus nechybí pořadatelům Gamescomu. Zákaz veřejných akcí v Kolíně nad Rýnem zatím platí do 10. dubna. Právě z tohoto termínu pořadatelé vycházejí. Dle nedávného vyjádření jim tedy nic nebrání v přípravách. Nyní však bohužel nikdo neví, zda se situace koncem srpna zlepší.
Mark Cerny konečně rozvířil stojaté vody, dá se očekávat, že Sony přitlačí na pilu, začne se potenciálním zákazníkům pořádně věnovat. Snad se brzy dočkáme prezentace určené samotným hráčům. V nejbližší době se však bude mluvit o Half-Life: Alyx, řeč možná padne také na Bleeding Edge. Obě hry totiž vychází hned zkraje příštího týdne. Hrejte s námi!