Black Myth: Wukong – Herní krása poháněná technologiemi NVIDIA
Black Myth: Wukong je v současnosti jednou z nejvíce diskutovaných her. Je chválena napříč herní komunitou a pro mnohé představuje kandidáta na nejkrásnější hru roku. Rozhodl jsem se proto zjistit, co stojí za jejím úspěchem, a prozkoumat, proč si získává takové uznání. A i když se první souboj odehrává doslova v oblacích, to, co mě skutečně zaujalo, jsou pokročilé technologie, které hra využívá.
Na úvod nečekejte ode mě další běžnou recenzi – tu si přečtěte zde, tato hra ani není přímo mnou vyhledávaný žánr. Co mě na hře nejvíce zajímá, je optimalizace pro grafické karty NVIDIA GeForce RTX a využití technologií, jako jsou DLSS Super Resolution, Frame Generation a samozřejmě Ray Tracing. A jak tyto nástroje dokáží vyladit výkon hry i na méně výkonném zařízení? Rozhodl jsem se to otestovat na dvou různých strojích: stolním PC s grafikou Asus ROG Strix GeForce 4070 Super a procesorem Intel i5-12400F (ano, ten procesor už by zasloužil upgrade), a mém 14 dní starém notebooku Lenovo LOQ s NVIDIA GeForce RTX 4060 běžící na 115 W, poháněným procesorem Intel i5-13450HX. Než se do testů pustím, rád bych poděkoval Nvidii za podporu při vzniku tohoto článku.
Na úvod mohu prozradit, že hra na obou zařízeních běží na maximální detaily při více než 60 FPS. U notebooku jsem však už musel zapojit některé z technologií od NVIDIA, zatímco u stolního PC tento rozdíl vykompenzovala silnější grafická karta, a to i přes slabší procesor.
Nastavení grafiky a technologie NVIDIA
V grafickém nastavení si můžete hrát s několika pokročilými technologiemi. Prvním z nich je DLSS Super Resolution, kde máte na výběr z několika možností. Prvním krokem je nastavit rozlišení, které upravujete v procentech relativně k nativnímu rozlišení. Nižší procento znamená snížené rozlišení, které pak technologie DLSS přepočítá na vyšší. Čím vyšší procento nastavíte, tím je obraz ostřejší, ale na úkor FPS. U notebooku se mi jako ideální kompromis osvědčilo nastavení na zhruba 50%, u stolního PC jsem se držel kolem 60%. Nutno podotknout, že na notebooku jsem hrál v 1080p což je rozlišení, při kterém tyto technologie nemají tak velký účinek jako na stolním kde jsem hrál na 1440p resp. konkrétně širokoúhlém 3440 x 1440 pixelů.
Dále si zvolíte technologii pro samotný upscale – pro karty NVIDIA je to DLSS. Poslední novinkou, která je u NVIDIA dostupná pouze na kartách série GeForce RTX 40, je Frame Generation. Tato technologie generuje snímky pomocí AI s využitím speciálních Tensor jader na kartě. Výsledkem je v některých případech až dvojnásobné zvýšení počtu snímků za sekundu. Rozdíl v plynulosti je markantní, zejména na notebooku, kde frame generation výrazně zlepšilo zážitek při vyšších grafických nastaveních.
Ray Tracing – krása za cenu výkonu
Pro ty, kteří chtějí hru vyladit k dokonalosti, je zde možnost zapnutí Full Ray Tracingu. Tato technologie nabízí tři úrovně nastavení (Low, Medium a Very High), a jak je známo, výrazně zatěžuje grafiku. V mém testu jsem zaznamenal pokles FPS o zhruba 10–15 % při zapnutí Ray Tracingu, což na notebooku v některých případech znamenalo pokles pod 60 FPS. Mezi nastavením Low a Medium jsem nezaznamenal výrazné vizuální rozdíly ani rozdíly ve výkonu, kde rozdíl činil přibližně 1 FPS.
Když však nastavíte Ray Tracing na maximum, hra odhalí plnou krásu svých odlesků na vodě či ve vlhkých prostředích, i když za cenu poklesu FPS o více než 15 snímků. Na notebooku jsem při optimálním nastavení dosáhl zhruba 75–85 FPS, což i tak bylo stále plynulé a hratelné. Je však trochu škoda, že pro vypnutí Ray Tracingu je nutné hru restartovat – během intenzivních soubojů by se hodilo jej na chvíli vypnout. Osobně ale preferuji vizuální krásu světa před maximálním výkonem, takže jsem Ray Tracing většinou nechal zapnutý.
DLSS a Super Resolution – kompromisy pro výkon
Ve hře bohužel nelze Super Resolution úplně vypnout. Pokud nastavíte hodnotu na 100 %, technologie DLSS se v podstatě přepne na DLAA, což znamená použití AI pro anti-aliasing. Pro toto nastavení už ale potřebujete opravdu výkonný počítač. Na mém notebooku jsem při tomto nastavení dosáhl 30–40 FPS bez zapnutého Ray Tracingu, což bylo daleko od ideálu. S nižšími grafickými detaily by se hra mohla stát plynulejší, ale to by byla škoda u tak vizuálně úchvatného titulu.
Během testování jsem experimentoval s různými kombinacemi grafických nastavení, jako je vypnutí a zapnutí Frame Generation a Ray Tracingu, či různé procento Super resolution. Díky zabudovanému benchmarku jsem mohl přesně porovnat výsledky a najít ideální rovnováhu mezi kvalitou obrazu a výkonem na obou zařízeních.
Magie jménem Frame Generation
Byl jsem velmi překvapen, jak dobře Frame Generation funguje v praxi. Očekával jsem, že přidá do hry spoustu artefaktů, že bude "halucinovat" a generovat nesmyslné snímky. Ale ať už NVIDIA používá jakoukoli magii, rozdíl jsem prakticky nepoznal. Občas, při rychlém pohybu, bylo kolem postavy patrné, že něco není úplně v pořádku, ale i po vypnutí Frame Generation tenhle efekt zůstal – způsoboval jej spíše upscale pomocí DLSS. Co se týče samotného Frame Generation, ten dokázal zvýšit FPS až o 100 %, aniž by negativně ovlivnil kvalitu obrazu, zvlášť pokud jsem měl velmi málo FPS.
Při prvním benchmarku na PC jsem schválně nastavil všechno na maximální rozlišení 1440p, vypnuté DLSS i Frame Generation jen abych viděl, co zvládne samotný hardware. Moje Asus ROG GeForce RTX 4070 Super by měla být dle specifikací na úrovni karty minulé generace GeForce RTX 3090 Ti, což mi pořád nejde do hlavy. Přesto jsem zjistil, že s tímto hardwarem je hra na maximální detaily téměř nehratelná – pravděpodobně kvůli mému procesoru. V benchmarku jsem jen stěží překonal hranici 30 FPS. O to více mě překvapilo, když zapnutí Frame Generation okamžitě zvedlo FPS na přijatelných 60+. A přitom vizuálně nebyl poznat žádný rozdíl. Pokud jsem navíc vypnul ray tracing, dostal jsem se na velmi solidní výkon.
Závěrem
Hru jsem si opravdu užil, i když jsem ji zatím nedohrál, a nejspíš to pro mě bude jeden z těch titulů, který hraji po troškách klidně půl roku. Co se dá dělat, loot v Destiny nepočká! 😀 Po technické stránce mě hra naprosto ohromila. Notebook i novou grafickou kartu v PC mám jen krátce, a Black Myth: Wukong byla první hra, na které jsem mohl pořádně otestovat všechny technologie nové generace GeForce RTX grafik. Musím přiznat, že díky Frame Generation jsem mohl nechat zapnutý i Ray Tracing a stále mít dostatek FPS na to, aby hra běžela plynule a já si mohl užít její vizuální krásu.
Obecně bych si troufl říci, že Frame Generation je největším přínosem současné generace NVIDIA karet. To, jaké grafické detaily a nastavení si kdo zvolí, je vždy otázka osobních preferencí. Někomu nevadí nižší FPS výměnou za hezčí grafiku, jiní naopak nedokáží hrát, pokud nemají alespoň 200 FPS. Já patřím do té první skupiny – i na konzolích jsem vždy preferoval vizuální zážitek před maximální plynulostí. Proto jsem velkým fanouškem těchto AI technologií, které začínají stírat rozdíly mezi krásnou a plynulou hrou.