Activision terčem vážné žaloby kvůli DJ hře
Activision je velký moloch a praktiky, které používá k ochraně svých investic jsou samozřejmě tvrdé a nesmlouvavé. Je otázka, jestli někdy nepřekročí hranici zákona. A právě na to možná odpoví soudní spor, v němž na straně žalujícího stojí společnosti Genius Products a Numark a na straně žalované pak Activision.
Středobodem sporu je Scratch: The Ultimate DJ, hudební hra vyvíjená týmem 7 Studios, která přímo konkuruje DJ Hero hře od Activision. Podle vyjádření Genius/Numark původně spol. Activision jednala o tom, že odkoupí vydavatelská práva na tuto hru. Jednání však skončila neúspěchem, načež se spol. Activison údajně za zády Genius spojila přímo s tvůrci, koupila celý tým a nyní Geniusu brání v tom, aby vývoj Scratch mohla převést na jiné studio. Jinak řečeno, Activision a 7 Studios brání firmám Genius a Numark v dokončení a vydání Scratch DJ.
Podle dua Genius/Numark jsou tyto praktiky pořádně nekalé. Poté, co viděli potenciál Scratch DJ a došlo jim, že přesahuje možnosti chystané hry DJ Hero, se v Activison rozhodli vydání Scratch DJ sabotovat. A využili prý přitom informace získané při neúspěšném jednání o prodeji Scratch DJ.
Takhle to alespoň vidí Genius Products a Numark a je jasné, že tento pohled je jednostranný. Reakce ze strany Activision však zatím nepřišla a možná ani nepřijde. Rozhodně zajímavé je však počteníčko v samotné žalobě, kterou z právničtiny do normální angličtiny přeložili redaktoři Gamasutry.
V žalobě Genius praví, že dohoda o prodeji Scratch DJ ztroskotala poté, co se ukázalo, že tvůrci ze 7 Studios jsou pozadu s vývojem. Ten se protahoval kvůli údajným finančním potížím 7 Studios, jehož šéf Lewis Peterson vymámil z Geniusu od října 2008 do února 2009 několik předčasných plateb, aby mohl vývoj Scratch DJ vůbec pokračovat. Jakmile toto během jednání vyšlo najevo, tak Activision předložila nabídku, která byla podle Genius Products nízká (rovnala se nákladům, nezahrnovala však hodnotu IP) a byla odmítnuta.
V té době už ovšem Lewis Peterson v komunikaci naznačoval, že kdyby svůj tým prodal, tak už by si v Activision pohlídali, aby Scratch DJ nevyšel tento rok a nemohl DJ Hero konkurovat. Greg Deutsch z Activision pak v konverzaci s Geniusem na rovinu prohlásil, že Scratch DJ nemá žádnou cenu a vytáhl strašáky v podobě možných soudních sporů kvůli patentům, které jsou v držení Konami a Activision.
Následně došlo k akvizici 7 Studios společností Activision, čímž došlo ke vzniku dosti bizardní situace. Tým 7 Studios, nyní už součást Activision, vyvíjel Scratch DJ, čili konkurenci DJ Hero (rovněž ACtivision) pro Genius. Takhle to přeci nemohlo zůstat. A opravdu, brzy šéf 7 Studios přednesl Geniusu návrh nové smlouvy, která za další vývoj Scratch DJ požadovala mnohem větší peníze, možný transfer IP práv na 7 Studios a další pro Genius nevýhodné prvky.
Došlo tedy k jednostrannému rozvázání kontraktu s tím, že Genius hodlala vývoj Scratch DJ zadat jinému týmu a požadovala na 7 Studios navrácení všech materiálů týkajících se Scratch DJ, stejně jako devítku speciálních gramofonů od Numarku. Vedení 7 Studios však rozhodlo nic nevracet a zamezilo zástupců§ Geniusu přístup do budovy, aby si mohli požadované materiály sami vzít.
Genius po soudu žádá, aby postavil 7 Studios do latě, přiměl tým k navrácení požadovaných materiálů, přinutil jej zaplatit všech právní výlohy i tučné odškodné a hlavně mu znemožnil po dobu jednoho roku po vydání Scratch DJ vývoj podobné hry. A když je soudní pře namířena proti 7 Studios, tak je automaticky namířena i proti majiteli, tedy společnosti Activision.
Tentokrát jsme na výsledky opravdu zvědaví. A nejenom na výsledek. Soudní spor by měl ukázat, co všechno v žalobě Geniusu je pravda, a co není.