Richard & Alice
Zatímco před dvěma lety adventury vymíraly, nyní zažívají hotovou renesanci a obzvláště na poli indie her se s nimi doslova roztrhl pytel. Ne všechny jsou však kvalitní a zrovna v případě point-and-click adventury Richard & Alice tvůrci trošku pozapomněli, že dělají hru a nikoli interaktivní film.
Mistrná vypravěčka
Adventury vždy vyprávěly příběh až v první řadě a jinak tomu není ani zde. Autoři z Denby Raze vás vezmou do blízké budoucnosti, kde se vtělíte do role Alice a Richarda. Ti sedí ve vězení a na pozadí přírodní katastrofy biblických rozměrů se ve vzpomínkách vracejí do vlastní minulosti, přemýšlejí o morálce nebo spravedlnosti a vedle toho se jen tak mimochodem snaží přežít v nelítostném světě přítomnosti.
Takhle na první pohled to může znít zmateně a překombinovaně. Ve skutečnosti je ale příběhová stránka hry brilantní! Scénář je dobře napsaný, dialogy se povedly a hra přesně ví, kdy je třeba zvolnit a kdy se naopak hodí takříkajíc přitlačit na pilu. Minimálně po stránce příběhu se tak může Richard & Alice směle řadit mezi absolutní špičku a garantujeme vám, že si silné vyprávění plné neopakovatelných momentů jak se patří užijete.
Z nouze ctnost
Škoda jen, že je osudům hlavních hrdinů a jejich vylíčení podřízeno prakticky vše a autoři trošku nešťastně ohýbají obal a obsah hry pouze a jedině ve prospěch intenzivního vyprávění, které se vás sice hluboce dotkne, ale dokonalou hru rozhodně neudělá. Obzvláště hodně obhroublá a mnohdy vyloženě nedodělaná grafika dává jasně tušit, že scénář spolykal tvůrcům většinu času a energie. Hodně velkým kamenem úrazu je také absence dabingu.
Každá mince má ale dvě strany a hodně jednoduchá grafika spolu s dobře pasující troškou hudby alespoň dokáže vykouzlit poetickou a bezútěšnou atmosféru, která trefně pasuje k ladění příběhu a příjemně jej vyzdvihuje. Vzhledem k přívětivé ceně se navíc nedal bombastický vzhled ani očekávat a tak lze přimhouřit oči.
Špatná adventura
Nedomyšlená hratelnost už se však omlouvá jen obtížně. Autoři ještě před vydáním slibovali, že hádanky budou všechny dokonale logické a nutno dodat, že svá tvrzení dokázali přetavit v realitu. Striktně logické problémy jsou však vykoupeny až příliš velkými ústupky v level designu. Lokací je opravdu málo, jsou nezajímavé a nápad ve všem se inspirovat v reálném životě se také dvakrát nepovedl. Hádanky jsou totiž až příliš jednoduché a v drtivé většině případů se nad nimi ani nemusíte zamýšlet. Rozhodně je to škoda, protože myšlenka špatná nebyla a s trochou péče mohla dopadnout lépe.
Stejně tak mohla být mnohem lepší i celá hra. V důsledku chudého audiovizuálního zpracování a především až přílišné podřízenosti příběhu se ale zastavila někde na půli cesty k absolutní žánrové špičce. Perfektní příběh podpořený hutnou atmosférou není všechno, a když se hratelnost propadá do beznadějného průměru, ani sebelepší scénář nepomůže.
Verdikt
Tvůrci všechno vsadili na příběh, který však ani přes své nesporné kvality nedokáže utáhnout rozpačitý vzhled a nepovedené hádanky.