Celé je to taková snaha o kontroverzi bez skutečné kontroverze.
Uvažovatelova úvaha: "Blizzard je populární mainstreamová společnost, áno, hodně lidí dlouhodobě hraje jejich hry, áno, teď oznámili po osmi letech pokračování jedné ze svých franšíz a plebs se těší, áno, napíšeme teda článek o tom, jak je to vlastně špatně a vysvětlíme plebsu, jak moc se mýlí, plebs se naštve a bude psát vzteklé komentáře, čímž nám (mi) naskočí rating v čtenosti článku a ještě všem předvedu, jaký že to jsem herní intelektuál, áno."
Několik faktických i subjektivních poznámek:
(1) Blizzard nedostal svoje franšízy pod stromeček, každá z nich kdysi byla novinkou a úspěch rozhodně zaručen nebyl. Výrok, že žádná z franšíz Blizzardu s výjimkou dvou ze tří (čtyř?) výrazně nemodifikovala stávající podobu her se komentuje sám...
(2) Na vývoji World of Warcraft pracuje cca 150 lidí, asi 50 jich dělá na Diablu 3, kolik připadá na Starcraft II a jeden či dva neohlášené projekty netuším, ale rozhodně se nepřiblížíme ani k jedné tisícovce, natož ke třem. Bavíme se o vývojářích, většinu zaměstnanců Blizzardu tvoří support pro fungování WoWka.
(3) Experimentování se nám líbí, ale nekupujeme ho, a v konečném důsledku vývojářské firmy zabíjí. Looking Glass a Ion Storm jsou ideální příklady.
(4) Black and White, inovativní hru od Petera Molyneuxe vyhypovanou herními magazíny jsem hrál pár dnů, než jsem zjistil, že tam žádná hra není a znuděně B&W odložil navždy; Diablo II občas vytáhnu i teď a bavím se, bez ohledu na jeho věk. Co je tedy lepší hra?
(5) Mně osobně je naopak Blizzard sympatický tím, že nevytváří žádné mediální hvězdy, Blizzard je tým. Přitom to není absencí výrazných osobností, zkuste si poslechnout nějaký rozovor s Chrisem Metzenem, energie na vás bude sršet i skrz internet. Na frikulíny typu Petera Molyneuxe jsem alergický, jeho projekty by se daly hromadně charakterizovat klišé "sliby chyby".
(6) Warren Spector udělal vynikající Deus Ex a pak zkurvil Deus Ex II, aby mohl fungovat na XBoxu. Proč? Protože zoufale potřeboval peníze. Stejně to nefungovalo a Ion Storm šel do kytek. Ponaučení? Vlastní peníze z vás lepšího vývojáře neudělají, ale umožní vám zbavit se vnějších tlaků, které vás nutí dělat věci, co nechcete.
Mohl bych pokračovat ještě dlouho a patrně by to chtělo souvisleji uspořádat, ale to by bylo spíš na článek ve stylu polemiky, a tenhle komentář je už i tak přespříliš dlouhý.