Watch Dogs Článek Watch Dogs

Watch Dogs

David Sillmen

David Sillmen

9. 3. 2014 23:46 2
Reklama

Do naplnění dystopického scénáře kompletního technologického provázání metropole už mnoho neschází. Chytré telefony, internet, sociální sítě a digitalizovaný občan. Watch Dogs nabízí přesně takový obrázek a více než kterákoliv jiná hra staví most mezi hrou a reálným děním. Kdyby hra stihla svůj původní termín vydání, zasáhla by přesně doprostřed aféry Edwarda Snowdena a jeho útocích na praktiky americké tajné služby NSA. Hra ale po pěti letech náročného vývoje přeci jen potřebovala čas na doladění a pokud ustojí všechen dosavadní tlak, vyvolaný ne zrovna lichotivými záběry, které unikly na internet v minulém týdnu, už nebudeme čekat dlouho. Doba smutných pohledů na horizont se chýlí ke konci a zřejmě nejočekávanější titul roku spatří světlo světa 27. května.

TAJEMSTVÍ AŽ DO VYDÁNÍ

Hráč se zhostí postavy bývalého kriminálníka a milovníka technologií Aidena Pearce, kterého žene kupředu lítost způsobená dramatickými rodinnými událostmi, jež ho potkaly v jeho dřívějším životě. Pearce hledá odpovědi na mnoho svých otázek v džungli chicagského velkoměsta a nebojí se přitom použít ani drsnějších donucovacích prostředků. Jaké hledá Aiden odpovědi? To bychom také rádi věděli, ale na druhou stranu chápeme tajnůstkaření tvůrců, kteří chtějí, aby hráči co nejvíce překvapení zažili v samotné hře. Mnohé naznačil příběhový trailer, který odkrývá poměrně jednoduchou, ale v mnoha dílech fungující zápletku. Hacker Pearce se omylem dostane k informacím, za které by mnozí zabíjeli, je vydírán, přijde o manželku i dítě a nakonec prahne po pomstě.

Watch Dogs je na jednu stranu oslavou digitálního prosíťování urbanistického prostoru, na druhou stranu varováním, že to lze snadno přehnat a zneužít. V takovém prostředí pochopitelně nemohou chybět hackeři, kteří budou vystupovat jak na vaší straně, tak proti vám. Už v první příběhové misi, která nese název Open Your World, narazíte na dvě postavy - badboy17 a Clara - jejichž spojitost nebudeme kvůli spoilerům prozrazovat, ale vsaďte svůj mobil, že bude jednoznačně klíčová. Badboy17 kontaktuje Aidena prostřednictvím smartphonu a zastřeným hlasem ho informuje, že události venkovního světa nemusí být takové, jaké se zdají a že všechno, co se děje, má svůj důvod. Na hře je i z tohoto důvodu znát, že si na mysteriózním a konspirativním pozadí zakládá a Aidenovi nezbývá nic jiného, než se vydat na místo určení, ke kterému na mapě navádí žlutá linka. Jak se k cíli dostanete, zůstává jen na vás. Můžete jít pěšky, ale málokdo se ubrání pokušení ukrást si jedno z drahých nebo jinak zajímavých vozidel.

AUTA MINULÉ GENERACE

LIDOVÉ POVYRAŽENÍ

Watch Dogs
i Zdroj: Hrej.cz


Pro odlehčení důležitých událostí najdete ve Watch Dogs sérii miniher. Překvapivě se tak můžete zúčastnit soutěže v pití nebo si zahrát poker, ve kterém využijete hackování kamer a nahlížení do karet protihráčů. To, že jim změříte hladinu stresu, vám zase naznačí, zda blufovat nebo raději ne. Střihnout si můžete také šachy, ale už bez technologických výhod.

Na tomto místě je třeba říct, že jízdní vložky budou pro mnohé zřejmě zklamáním. Spíše než pátý díl Grand Theft Auto připomínají podle dosavadních informací některé dřívější díly této série, a to jak po grafické stránce, která oproti prvním ukázkám „překvapivě“ zestárla, tak jízdním modelem, který arkádovější snad už být nemůže. Na jednu stranu je to dobře: můžete se řítit šílenou rychlostí v protisměru, na poslední chvíli se vyhýbat hrozícím kolizím a zatáčky vybírat s nečekanou bravurou. K Watch Dogs by ale přeci jen seděl alespoň náznak uvěřitelného chování aut a motorek, kterého se však ve snaze absolutní přístupnosti pravděpodobně nedočkáme. Jistě, soudíme zatím pouze podle videí a výsledek může být jiný, určitý vykřičník tu ale začíná pulzovat a je třeba ho brát v patrnost.

Ve voze můžete měnit pohledy, ale prvotní nadšení z perspektivy zpoza volantu zkazí rozmazaná palubní deska, která je pouhým texturovým doplňkem. Naproti tomu jednoduchost hackování potěší. Za chůze i za jízdy si tak můžete technické objekty ve svém okolí upravovat, jak se vám zrovna hodí. Svítí na semaforu zrovna červená? Stačí jeden stisk tlačítka a už světla můžete ovládat jako byste seděli před televizí a v ruce drželi ovladač. Ubisoft navíc zůstává věrný své moderní tradici a po vzoru Assassin's Creed a Far Cry nešetří filmovými sekvencemi zpracovanými přímo v enginu hry. Ty sice neposouvají laťku kvalitativních standardů vzhůru, na rozdíl od automobilových honiček ale na první pohled neposkytují důvod ke kritice. Těchto sekvencí si užijete především coby úvodů do příběhových misí, jako když vás například potetovaná hackerka Clara poučuje o digitálním šílenství Chicaga a následně chudáka Aidena pošle do brutálně hlídané podzemní základny. Jak se tam dostanete? Ha, to už je na vás!

HLADKÉ OVLÁDÁNÍ ZÁKLAD ÚSPĚCHU

Ovládání hry je při všech možnostech příjemně intuitivní. Běhání, šplhání, skákání, míření a střílení - to vše funguje podobně jako ve Splinter Cellu či Assassin's Creed. Pochopitelně nesmí chybět systém krytí, který ale naštěstí není kompletně zautomatizován, jak tomu občas v podobných případech bývá. Překážky, za nimiž se skryjete, si lze vybírat samostatně, stejně jako to, jakým způsobem z nich vyrazíte vpřed. Stisknutím tlačítka se zobrazí kruhový výběr zbraní, což usnadňuje jejich výměnu. Lze ale zvolit například speciální kodér, který Aiden může někde pohodit a prostřednictvím svého smartphonu později ovládat. Zahraje třeba melodii, jež přiláká protivníka a toho pak hrdina může zlikvidovat zpoza rohu kontaktními údery.

Přestože bude možné drtivou většinu situací vyřešit silou, hru si zřejmě užijeme mnohem víc, když nebudeme příliš tlačit na pilu. Watch Dogs vám vždy dají dostatek informací k tomu, jak využít objekty v okolí, mnohdy se ale stačí jen rozhlédnout a máte jasno. Co takhle spustit oponu a rozptýlit tak nepřátele? Nebo nechat explodovat plynové ventily? Případně si zpřístupnit kamery a vytvořit si tak lepší přehled o okolních místnostech? Možností je celá řada a na jejich využívání je design úrovní v podstatě postaven. Mělo by platit, že k úspěšnému splnění mise povede vícero, mnohdy zcela odlišných, cest. Teoreticky je dokonce možné vyčistit budovu od nepřátel, aniž byste do ní vůbec vstoupili. Zpřístupníte si kamerový systém a pomocí interaktivních objektů postupně padouchy zlikvidujete... Zní to skvěle, ale známe to - dokud si skutečně nebudeme moci osahat pestrost jednotlivých řešení, neuvěříme, že je paleta možností tak široká. Pokud však vývojáři zamaskují připravené postupy tak, že hráči uvěří ve vlastní genialitu, nebude si nač stěžovat.

UČIT SE SKLÁDAT PŘEDMĚTY

Za splněné hlavní i vedlejší mise získáte zkušenosti, které vám umožní nakupovat body dovedností. Na závěr některých misí pak dostanete nějaký ten bodík rovnou a hned jej můžete investovat do poměrně rozvětveného stromu schopností, kde si vylepšujete stávající nebo zpřístupňujete nové talenty. Schopnosti se dělí do čtyř kategorií: hackování, boj, jízda a skládání předmětů. Zatímco první tři se vysvětlují samy a umožní vám například používat hack k likvidaci vrtulníku, rychleji nabíjet zbraň či způsobovat menší škody při automobilových srážkách, prostřednictvím craftingu si odemknete plány na různé předměty, jež si pak ze součástek nakoupených v obchodech nebo různě nalezených můžete složit. Nemůžeme se nicméně ubránit dojmu, že očekávání do Watch Dogs vkládaná zveřejněním posledních informací a materiálů poněkud poklesla. Ukazuje se - zejména v technickém provedení - že to pravděpodobně nebude hra vysloveně úžasná jako spíše svým přístupem k herním mechanismům jedinečná. Pokud se jí podaří vyladit a nabídnout hráčům dostatečně atraktivní mise, může to být stále skvělý zážitek, těšíme se na květen!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama