Steam mění systém uživatelských recenzí
Recenze na Steamu jsou snadno dostupným způsobem, jak zjistit názor ostatních hráčů na titul, který se třeba zrovna chystáte koupit. Bohužel se ale v minulosti začaly množit případy, kdy se s výsledným skóre manipulovalo ve prospěch nepříliš kladně hodnocených her. Společnost Valve podnikla příslušné kroky k odstranění tohoto neštvaru, důsledky ale nejsou úplně jednoznačné.
V rámci oficiálního vyjádření Valve jsme se dozvěděli, že se firma už několik měsíců zabývá zpětnou vazbou uživatelů ohledně stavu systému uživatelských hodnocení. Zmíněn je i květnový update, díky němuž se dostává větší pozornosti nejčerstvějším hodnocením, aby výsledky co nejlépe reflektovaly současný stav hry. Současný update přináší nové možnosti filtrování hodnocení, například podle jazyka. Daleko podstatnější součástí jsou ale sankční kroky proti manipulacím s recenzemi.
Podle Valve je systém uživatelského hodnocení často zneužíván samotnými vývojáři. Ti údajně rozdávají Steam klíče, které jsou následně využívány pro cílené udílení kladných hodnocení. Někteří vývojáři si zakládají alternativní účty, skrz které se na této praktice podílí. V neposlední řadě pak údajně existují celé společnosti, které za úplatu píší pozitivní recenze. Valve nadále tvrdí, že u více než 160 titulů dochází k výrazně vyššímu počtu pozitivních hodnocení od uživatelů, kteří si hru aktivovali přes Steam klíč a nezakoupili ji přímo skrz interní obchod. Ačkoli firma připouští, že k tomu může existovat řada legitimních důvodů, stále podle ní platí, že v drtivé většině případů jde o nekalou manipulaci. A proto se rozhodla jednat.
Změny jsou poměrně zásadní. Hodnocení z poslední doby a celková skóre v záhlaví stránek jednotlivých produktů už nebudou zahrnovat hodnocení od těch, kteří si hru aktivovali skrz Steam klíč. Budou i nadále moci napsat svou recenzi, která bude viditelná na produktové stránce. Nemohou ovšem přispět do celkového skóre hry. Zavedení nového systému přineslo poměrně razantní výsledky. U zhruba 14 % her došlo vlivem změn ke snížení hodnocení. Jednou z nich je i indie titul s názvem Maia od vývojáře Simona Rotha. Ten si na Twitteru nyní stěžuje, že podobný zásah je pro něj likvidační. Hodnocení jeho hry spadlo na 45% a je tedy podle něj vysoce nepravděpodobné, že by ještě někdy prodal další kopii.
Maia's review score just dropped to 45%. Which means we are now unlikely to sell another copy. Time for me to give up probably.
— Simon Roth (@SimoRoth) September 13, 2016
Roth tvrdí, že s ohledem na to, že přes 16 tisíc jeho zákazníků si hru pořídilo přes kampaně na Kickstarteru, Indiegogo nebo skrz přímý prodej, nemá v zásadě šanci se svou situací cokoli dělat a je rozhodnut s herním vývojem dočista skončit. Jak se na celou situaci díváte vy? Vítáte kroky Valve, které cílí na pročištění systému uživatelského hodnocení, nebo se na recenze na Steamu stejně nespoléháte?