Výhledy VR na rok 2016
i Zdroj: Hrej.cz
Novinka Výhledy VR na rok 2016

Výhledy VR na rok 2016

David Plecháček

David Plecháček

14
Reklama

Nevíme, jaká byla vaše předsevzetí, ale už uplynul téměř týden od Nového roku, a my si můžeme udělat obrázek a vcelku s jistotou odhadnout, jaká předsevzetí si vzali lidé z herní branže. Vážení čtenáři, s trochou nadsázky vám mohu sdělit, že tento rok bude rokem VR!

Zatímco si všichni tak nějak říkáme, zda se virtuální realita může opravdu povést a úspěšně se etablovat na videoherním trhu, společnost Superdata Research na svých stránkách uvádí přesná čísla. Mnoho z vás, našich čtenářů, zaujalo ohledně VR skeptický postoj. Mnoho z vás, našich čtenářů, se nás také tážete, proč se v herním průmyslu objevuje tolik zpráv a každodenních novinek o přístrojích, které nám virtuální realitu zprostředkují. Ale považte, že pokud společnosti (které se vývojem zařízení zabývají) dosud společně investovaly do vývoje 6,1 miliard dolarů, tak je to tak enormní částka, že se setsakramentsky musí snažit, aby byly jejich projekty úspěšné a jejich finance se jim hezky vrátily a neskončily v trapu. I proto ta všudypřítomná mediální masáž a každodenní oznámení.

A světě div se, ono to funguje. Zatímco se společnosti, o kterých se mluvilo nejvíce, teprve připravují na nápor zákazníků, společnost Samsung má tuto etapu už za sebou. Za 48 hodin bylo jejich zařízení vyprodáno. Nabízí se tak otázka - jak bude vypadat trh s VR po roce 2016?

Z různých propočtů přichází Superdata Research s rozdělením trhu na Evropu, Severní Ameriku, Asii a zbytek světa, ve kterém kombinuje výnos z prodejů hardwaru i softwaru. A také přesně v tomto pořadí společnost odhaduje, kde bude poptávka nejvyšší. Vévodí - možná trochu překvapivě - starý kontinent, kde se odhaduje odbyt ve výši bezmála 2 miliard dolarů. Následuje Severní Amerika s odbytištěm v hodnotě 1,5 miliardy dolarů, na třetím místě se nachází Asie (1,1 miliardy dolarů) a pak zbytek světa s podílem půl miliardy. Celkový počet majitelů zařízení by měl přesáhnout počet 55 milionů, a celkový výnos za pouhý rok prodeje tak bude činit astronomických 5,1 miliard dolarů (téměř 130 miliard korun) - a můžeme očekávat, že rok co rok bude toto číslo stoupat.

Podle společnosti bude také hodně záležet, jak se bude dařit VR helmám určeným pro smartphony. Ty totiž budou takovým předvojem před plnohodnotnými zařízeními pro PC (Oculus Rift a HTC Vive) a pro zařízení od Sony.

Největším problémem nadále zůstává, jak Superdata Research ve své zprávě zdůrazňují, to, že nikdo vlastně neví, zda budou lidé ochotni investovat částku začínající na hranici 300 dolarů (tedy okolo 7500 korun, ale některá zařízení budou stát až dvojnásobek). Ale nejlépe se pochopitelně investuje tam, kde víme, že nám společnosti nabídnou adekvátní porci zábavy - velkou výzvou pro výrobce tak zůstává přesvědčit third-party vývojáře, aby se podílely na obsahu pro daná zařízení, což může být velká příležitost pro malá studia nebo indie vývojáře - v tuto chvíli se údajně pracuje na 829 hrách podporujících VR. I tak zůstává otázkou, zda lidé nevyzkouší raději levnější variantu určenou pro své smartphony, nežli investují do dražších zařízení pro PC nebo PS4. Podíl levnějších VR na trhu společnost odhaduje téměř na dvě třetiny. Nejvíc by se mělo prodávat lehké mobilní VR od Googlu (Google Cardboard)

Vývojářům nezbývá než doufat, že lidé novou technologii rychle přijmou. Tak či tak, letošek bude jistě zlomovým rokem pro další vývoj hraní her a obecně virtuální reality. Ať jste fanoušky těchto zařízení nebo jejími zarytými odpůrci, možná už na konci tohoto roku si budeme moci říct, kteráže to skupina měla vlastně pravdu.


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama