Článek Nové formy DRM: Přišpendlete hru k internetu

Nové formy DRM: Přišpendlete hru k internetu

Ondřej Švára

Ondřej Švára

17. 2. 2010 23:32 37
Reklama

„Připojení se serverem nebylo možné navázat. Opakujte, prosím, akci později.“ Možná právě podobné hlášení se stane v příštích letech společným jmenovatelem stinné stránky nových forem DRM, tedy Správě digitálních práv, nebo chcete-li bičem na (ne)poctivé uživatele počítačových her. Stane se to, pakliže významný francouzský hráč na světovém zábavním trhu - Ubisoft - prosadí inovovaný formát digitálního zámku multimédií.

Srozumitelnou definici toho, co vlastně znamená a jaký vliv má fenomén DRM, si můžete připomenout v našem loňském článku. Ten jsme končili drobnou zmínkou o tom, že Ubisoft kutí jakési vlastní řešení pro eliminaci nežádoucího množení prodaného softwaru. Nu, a je to tady. Je dost dobře možné, že jsme se již skutečně ocitli v okamžiku, kdy staré formy zámků, jako je nutná přítomnost média v mechanice, omezený počet aktivací či instalace policejního softwaru, ustoupí méně kontroverzním, leč stále "nedokonalým" metodám.

Připoj se a hraj

Internet a protipirátská ochrana. Pojmy, které již jdou nějaký ten rok dohromady (online autentizace, digitální distribuce), zřejmě budou dva ještě detailněji spolupracující partneři. Naznačuje to Ubisoft, jenž oficiálně skončil s používáním klasických ochran včetně kontroverzní StarForce a u jeho nových her, které vyrobí nebo vydá, nebudete potřebovat DVD v mechanice, ani vás neomezí konečný počet jejich instalací (mějte třeba na jaře nové The Settlers 7 nainstalované na dvaceti počítačích). Zádrhel je v tom, že společnost tímto projektem mimo jiné v podstatě pohřbívá nezávislé singleplayerové hraní. Produkty od Ubisoftu budou totiž kvůli výše zmíněným výhodám naoplátku vyžadovat nepřetržité připojení k internetu a váš dlouhodobý účet na stránkách ubi.com. To kvůli tomu, že se na firemních serverech budou průběžně ukládat vaše pozice ve hře, což mimo jiné eliminuje použití jedné hry na více počítačích současně. Svoji roli totiž sehraje online autentizace savů - na jeden účet se dva a více počítačů sočasně prostě nepřipojí. Střet zájmů je jasný: váš stroj bude muset být k internetu připojen nepřetržite, a pakliže dojde k problému na síti (u vás to může třeba znamenat výpadek signálu při bezdrátovém připojení), hra se pozastaví a počká, až bude problém odstraněn...

Ještě větší potíže však zaznamenají ti hráči, kteří nemají zálibu v tvorbě vlastních herních sbírek. Dohraný ubisoftí titul totiž nebudou moci dál prodat, protože daný software zůstane i nadále svázán s jejich účtem na ubi.com, který je nutné používat i pro jiné tituly. Navíc bude pochopitelně obsahovat osobní údaje. Unikátní klíč ke hře z druhé ruky (byť i čistě singleplayerové) nebude jinému člověku s jeho vlastním účtem fungovat. Tak alespoň zní prozatímní francouzské stanovisko.

Raději ještě necháváme spekulace a názory spát (vyčkejme na hromadné použití systému v praxi) a jsme spíše zvědavi na vaše postřehy pod článkem. Každopádně jakkoliv se zdá být nový systém spíše jen pověstným krokem z bláta do louže (s ohledem na poctivé zákazníky), nelze se Ubisoftu v jeho politice příliš divit. Možná si ještě pamatujete slávu kolem vydání prvního Assassin Creed, ale již jste třeba zapomněli, že pirátská verze unikla na web šest týdnů před oficiálním launchem a stáhlo si ji asi tři čtvrtě milionu lidí.

Kupředu, nebo zpět?

Systém ochrany herního softwaru se musí inovovat. Cítí to hráči a cítí to i vydavatelské domy, jako je zrovna Ubisoft, které přicházejí s vlastním řešením a již se tolik nespoléhají na někdy kontroverzní produkty specializovaných firem. Není proto divu, že v tomto ohledu přece jen trochu zpátečnické řešení 2K Games u Bishocku 2 (klasický zámek SecuROM) vyvolal nedávno velkou vlnu nevole. Dokonce takovou, že komunitní manažerka firmy Elizabeth Tobey nespokojené předplatitele titulu informovala o zmírnění požadavků společnosti na jeho ochranu. SecuROM má u druhého Bishocku nakonec jen kontrolovat disk v mechanice bez žádné další aktivace po internetu. To už bude mít na starost klasická ověřovací politika Games for Windows Live, čímž se v podstatě 2K Games zbavili konkrétní odpovědnosti. „Spousta z vás nám dávala za dobrý příklad Batman: Arkham Asylum a nyní jsme v podstatě na jeho úrovni. Víme, že situace není ideální, ovšem negativní ohlas zákazníků byl vyslyšen a s vašimi přípomínkami hodláme počítat i při budoucí tvorbě DRM schémat,“ konstatovala Elizabeth Tobey. Časem uvidíme, jaké plány asi měla na mysli.

Plány má totiž třeba i společnost Eletronic Arts, věrný to nákupčí i producent všemožných digitálních ochran. Byla to opravdu polízanice, když se loni proti firemní DRM politice postavili i její vlastní, byť již bývalí zaměstanci. Limitované autorizace her od EA označil například Chris Harris z Maxisu za katastrofu, alespoň tedy z píár pohledu. Ledy se hnuly v podobě deautorizačních balíčků pro hity jako Burnout Paradise či Mirror’s Edge a další, či zrušení online autentizace u The Sims 3.

V poslední době se EA rozhodlo zkusit další, i když nepřímý formát zabezpečení finančních ztrát z prodeje - a sice známou filozofii dodatečně stahovatelného obsahu. DLC se stává čím dál větším fenoménem a EA cítí, že by mohl zmírnit i ekonomické škody z pirátství. A to tím, že firma zkrátka vyprodukuje více dodatečně prodejných, byť levných položek, za které alespoň v konzolové sekci musí chtě nechtě zaplatit každý hráč, pokud má o bonus zájem. Myšlenkou do pranice samozřejmě i nadále zůstává, že v důsledku se může DLC jako globální fenomén proměnit ve stejný mor, jako je samotná ochrana her. To v případě, že vývojáři začnou jako dodatečný obsah produkovat i to, co již mohlo (nebo mělo) figurovat v původní hře.

Stahujete v práci?

Pokud jste si někdy během pracovní doby stáhli do svého kancelářského notebooku instalační balík nějaké hry s tím, že si ji pak doma už jen hezky užijete, možná vás budou zajímat výsledky šetření v oblasti virtuálního pirátství na pracovišti. Specialista na webovou ochranu a dodavatel podnikových řešení ScanSafe ohlásil až pětapadesátiprocentní nárůst nelegálního stahování softwaru skrz podnikové sítě pro období závěru loňského roku. Týkalo se to nejen her, ale v ještě větší míře hudby a filmu.

Že by předvánoční dozvuky celosvětové finanční krize? ScanSafe zpracovává firemní data ve více než 100 zemích s miliony zaměstnanců. "Pracovníci se mylně domnívají, že mohou používat internet v práci přesně takovým způsobem, jako to dělají doma, a to je potenciálně jeden z důvodů pro nepřetržitý nárůst nelegálního stahování dat," řekl ředitel produktového managementu firmy Spencer Parker. Za jedno z velkých rizik tohoto jednání je nejen hrozba sankcí pro majitele firem, ale také rapidní rozšiřování malwaru. Souhlasíte?

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama