Článek Google si chce hrát

Google si chce hrát

Ondřej Švára

Ondřej Švára

13. 7. 2010 22:00 4
Reklama

Možná, že flashový Pac-Man nebyl v květnové mutaci prohlížeče Google čirým zjevením. Jistě, slavily se třicátiny malé hladové koule, ovšem dominantní hráč světového internetu možná něco naznačoval. Google podle stále ještě nepotvrzených zpráv přímo od zdroje (více v novince) nedávno koupil značný podíl ve společnosti Zynga a s její produkcí oblíbených webových her jako je Farmville či Mafia Wars chce poprvé proniknout do sektoru webového hraní.

Už máš svůj profil?

Otázka zní proč. Proč Google neváhal investovat údajně až čtyři miliardy korun do producenta flashových hříček? S takovými službami přece nemá dosud žádnou zkušenost. Důvody jsou však jasnější, než facka flamendrovi čerstvě po ránu. Ačkoliv se to podle sněhobíle čisté hlavní stránky browseru nemusí laikům zdát, Google je společnost, která už dvanáct let žije především z reklamy. A internetová inzerce tvoří s online hraním čím dál výnosnější pár.

Je evidentní, kde především. Na sociálních sítích. O věru „rothschildovské“ spolupráci Facebooku se Zyngou se nikdo ze zainteresovaných netají. Možná jste i vy jedním z těch 240 milionů měsíčně aktivních (a platících) hráčů jejích Farmwille, Café World, Treasure Isle a dalších. Na Facebooku se zformovala značná část celkové klientely Zyngy a podobný sociálně-herní koncept chce nyní zkusit i Google. Ano, čtete správně. Firma pravděpodobně nezůstane pouze u her samotných, ale se Zyngou postaví první stavební pilíř služby Google Games, která časem vklouzne do obřího projektu Google Me – nové sociální sítě, která spojí internetové vyhledávání, video, hry, fotografování, email a samozřejmě komunitní prostor. Vše made by Google.

Google by byl sám proti sobě, kdyby se v nejbližší době nechystal využít všech možností, kterými weby typu Facebook či MySpace disponují. Tedy obrovskou základnou lidí, kteří v netových kroužcích neváhají prozrazovat ani detaily o svých intimních partiích. Investice do Zyngy dává smysl při hlubším, možná trochu paranoidním, zamyšlení. Google potřebuje lépe sledovat zájmy a vlastnosti „svých“ lidí. A na sociálních sítích, které lákají spotřebitele také prostřednictvím her, to jde nyní neobvykle snadno. Google si s herní službou může vyvořit de facto nové studie svých uživatelů a dle toho postupně uplést vlastní sociální pavučinu. Jako reklamní hegemon je k tomu předurčen. Proč by měl mít zrovna Facebook lepší spotřebitelská data než Google? Vždyť právě ten potřebuje o lidech připojených na internet vědět co nejvíce a zpoždění v oblasti webových komunit by se mu mohlo vymstít.

Změřitelný potenciál

Google potřebuje novou platformu pro větší interakci se svými uživateli, jakožto konzumenty inzerce, a hry se v zamýšleném projektu zdají být dobrým odrazovým můstkem. Jakmile se na Googlu začne hrát, oči uživatelů se budou zaměřovat i na další služby společnosti - a tím i na reklamu. Vše je sice zatím ve fázi úvah, domněnek a komentářů, ovšem například agentura pro poskytování statistických analýz Hitwise Intelligence je týchž názorů. V rámci svého výzkumu se zaměřila na to, co lidé v červnu na Googlu nejvíce hledali, a došla k následujícímu závěru: největší vzrůstový potenciál má před sebou právě flashové hraní. Dnes je přes Google vyhledáváno přibližně ze čtyř procent (například videa z youtube jsou požadovány v patnácti procentech celkových dotazů), ale číslo má dále stoupat. „Co naše data avizují ohledně dalšího potenciálního růstu Googlu? Hry. To je oblast, která bude mezi lidmi stále více vyhledávána a Google zde přitom nemá dosud žádné zastoupení," konstatovala Heather Hopkinsová z Hitwise Intelligence.

Pozvolná příprava na souboj

To se teď změní a zejména pro Zyngu má obchod jasný a okamžitý efekt. Ještě více sníží závislost na Facebooku, což je po jejích vleklých neshodách ohledně tamní virtuální měny, vhodný krok do zajištěné budoucnosti. To Google samozřejmě neřeší. Je v jiné pozici. Skupováním již zavedených služeb, jakou je třeba aktuálně dopravní servis od ITA Software, sleduje pouze svůj komerční růst. Má však šanci na poli sociální interakce porazit renomovanou konkurenci? Facebook má přibližně půl miliardy aktivních uživatelů a základem pro Google Me by se mohl stát třeba Gmail s dvěma sty miliony uživateli. Ano, na první pohled nejde o katastrofální početní rozdíl, ovšem je třeba si uvědomit, že k porážce Facebooku by museli lidé hromadně přejít za výrazně lepším prostředím. Hromadně. A to se v dohledné době nestane.

Google si je toho zřejmě vědom.V jeho pozici je třeba snahy v této oblasti spíše pozvolna testovat a zatím skládat jakési sociální puzzle - postupně zavádět jednotlivé služby osamoceně, aby je později bylo možno slepit. A to činí. Má fotky, videa, mapy, email, budoucí hry, v brzku inovované cestování, mikroblogging a klíčem pro úspěch bude skloubení všech těchto služeb do funkčního celku, jenž bude ovázán facebookovskou sociální mašlí. Jen komunitní síť podpořená kvalitními profi službami totiž může v příštích několika letech vyhrát nad již dávno zavedenými projekty v oboru. Facebook kromě svého sociálního gró nic profesionálního nemá, zde může Google triumfovat.

Hraní určí „nehráči“?

Potenciální válka Googlu s Facebookem už však překračuje rámec toho, o čem by měl herní server informovat. Nás zajímá spíše celkový vliv na hráčskou obec a pakliže bude Google do nějakých dvou let úspěšný, vliv casual hraní se značně zvýší. Zynga totiž určitě nebude jediným dodavatelem her do Google Games. Vždyť je až příliš spojena s Facebookem - budoucím konkurentem Googlu. Ten zcela jistě přitáhne do svého programu další producenty a casual hraní se v případě nové, velké a úspěšné sociální sítě může stát synonymem pro virtuální zábavu obecně.

Webové hříčky jako fenomén možná definitivně opustí specializované servery, jejichž adresy běžný spotřebitel internetu ani nezná, a přesunou se prostřednictvím nejoblíbenějšího browseru do popředí, jako nikdy dříve. Hry budou opět ještě více po ruce a budou růst i co do svého objemu. Budoucnost totiž není v krátkodobých záležitostech typu „Hoď botou po Bushovi“, nýbrž v dlouhodobé komunitní hře plné prestižních žebříčků a samozřejmě peněžních mikrotransakcí. A jestliže se z takovéhoto typu casual hraní stal díky Facebooku sílící fenomén, Google už může změnit pojem hraní jako takový. Klasický pařan zůstne definitivně out. Nebude se totiž moci svěřit svým třema stovkám „přátel“, že si po hře odskočí namazat chleba se sádlem.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama