WoW server “simuloval” epidemii
Neoficiální server Elysium, provozovaný fanoušky populárního MMORPG World of Warcraft, nabídl svým hráčům netradiční event. Administrátoři mezi nic netušící osazenstvo Azerothu vypustili prudce nakažlivou chorobu v podobě mírného debuffu statistik a sledovali, jak se bude nákaza šířit. O uměle vytvořené události, ne nepodobné slavné (neuměle vytvořené) “epidemii” debuffu Corrupted Blood z roku 2005 informoval blog Kotaku.
Event s oficiálním názvem Pandemic in Azeroth vypukl nakažením prvního hráče, tzv. patient zero, interakcí s nakaženým předmětem a vyvrcholil stavem, kdy “nemocí” trpělo zhruba 88 % aktivní komunity serveru. A to během pouhých několika desítek hodin.
Celá akce proběhla během minulého víkendu, přičemž administrátor s přezdívkou Rain celý nápad zdůvodňuje snahou o vzdělání hráčů. Vedle samotného šíření debuffu totiž event nabízel i možnosti, jak s ním bojovat. Samotnému nakažení šlo předejít rychlým úprkem do velkých měst, kde mohl hráč získat jakési “mýdlo” a své postavě “umýt ruce”. Po resetu zdeformovaných statistik a návratu k normálnímu stavu pak správci serveru připravili speciální questové linie, které svérázným způsobem učily hráče tzv. social distancingu, dezinfikování herního světa nebo nošení ochrany obličeje a dýchacích cest.
I samotný efekt nákazy byl spíše ilustrativní, místo nevyhnutelné smrti totiž snížil hráčům veškeré statistiky o 5 % a rychlost pohybu o 10 %. Rain to zdůvodňuje tím, že si uvědomuje jak drtivý dopad má epidemie koronaviru na společnost a nechtěl v potenciálně dotčených hráčích vyvolávat příliš negativní emoce. Také prý týmu šlo o to, aby celá virtuální situace působila spíše nadějně a zbytečně nepotlačila zábavné poslání samotné hry.
Během události se samozřejmě brzy projevilo rozdělení několika typů hráčů. Část komunity se pro jistotu odpojila a po dobu trvání eventu server nenavštívila. Našlo se prý spoustu hráčů, kteří se plně zabrali do poselství, plnili úkoly a intenzivně pomáhali ostatním. Naopak samozřejmě existuje skupina škodilů, kteří se snažili virtuální nákazu co nejrychleji a nejefektivněji šířit. Vedle toho pak Rain respektuje část hráčů, kteří si na event stěžovali a považovali jej za zbytečnou otravu při hraní.
V souvislosti s Pandemic in Azeroth se nabízí paralela s událostí nazývanou “Corrupted Blood Incident” z roku 2005. Ta se týkala přímo oficiálních serverů World of Warcraft a vinou bugnutého DoT (damage over time) efektu, který skrze zvířecí companiony unikl z nově vydaného raidu, zapříčinila masové vymírání hráčů i NPC napříč serverem. Někteří skuteční epidemiologové, kteří v dnešní době bojují proti šíření koronaviru, tento příklad rozebrali a využili v odborných studiích.