Více snímků, kvalitnější obraz. NVIDIA GeForce RTX 50 přináší značná vylepšení na poli grafických technologií
S příchodem nové generace grafických karet NVIDIA GeForce RTX 50 jsme se dočkali velkého množství vylepšených technologií a vychytávek.
Pokud se řadíte mezi PC hráče, určitě se dokážete ztotožnit s okamžikem, kdy vám dojde, že se vaše pět let stará nabušená sestava, do které jste investovali nemalé prostředky, začíná u nových titulů zadýchávat. Z kdysi krásně plynulých 120 a více fps se v horním rohu obrazovky najednou stávají čísla pod hodnotou 60 a vy neochotně přistoupíte na snížení grafických detailů. Jako vášniví hráči v těchto chvílích často začínáme pokukovat po nové kartě, která by splňovala naše vysoké nároky. Ale jakou z nich v záplavě generací a modelů vybrat? To samozřejmě záleží na individuálních požadavcích daného hráče. Nová řada grafických karet NVIDIA GeForce RTX 50 přináší vše od modelů pro méně náročné příznivce videoher až po naprostou špičku, jejíž výkon vystačí i těm nejnáročnějším z vás.
Evoluce jménem DLSS 4
S pozvolnějším pokrokem na poli rasterizačního výkonu se v posledních letech setkáváme s čím dál častější implementací nových grafických technologií s využitím umělé inteligence, jejichž vývoji NVIDIA dominuje. Nová řada grafických karet NVIDIA GeForce RTX 50 v tomto ohledu přináší spoustu novinek a vylepšení. S vydáním nové generace jsme se dočkali v pořadí již čtvrté verze upscalingové technologie NVIDIA DLSS (Deep Learning Super Sampling). Při zapnutí DLSS 4 se herní obraz renderuje v nižším rozlišení, ale pomocí neuronových sítí a Tensor jader na grafické kartě je dopočítáván do rozlišení vyššího. Výsledkem je větší počet snímků při zachování kvalitního a ostrého obrazu, který často směle konkuruje nativnímu rozlišení vaší obrazovky.
V případě DLSS 4 jsme se dočkali významné evoluce, a to prostřednictvím přechodu na nový model pokročilé architektury „Transformer", kterou využívají např. AI modely jako ChatGPT, Flux či Gemini. V praxi to znamená, že se při použití DLSS dočkáme lepší kvality obrazu, vyšších snímků, detailů a menšího „ghostingu" (rozmazání v okolí okrajů).
Předchozí verze DLSS běžely na modelu zvaném „CNN" (Convolutional Neural Networks). Inženýři společnosti NVIDIA nicméně po šesti letech progresivního vývoje narazili na technologické limity CNN a bylo nutné přijít s něčím novým, lepším. Velký rozdíl lze díky architektuře Transformer spatřit například při aktivaci ray-tracingu, což společnost demonstruje na záběrech z hororového titulu Alan Wake 2.
V úvodu jsem zmiňoval, že je jednou za pár let vhodné přistoupit k upgradu grafické karty, případně celé PC sestavy. Tedy za předpokladu, že si nové tituly chcete užít co možná nejplynuleji a na vysoké či ultra detaily. A právě v této situaci jsem se osobně ocitl na konci letošního března, kdy jsem se rozhodl postavit pořádně výkonnou mašinu pro hraní v rozlišení 1440p, a to s vysokými fps. Při výběru grafické karty padla volba na model ASUS PRIME GeForce RTX 5070 Ti O16G. Přecházel jsem z GeForce RTX 3070 Ti, která na nejnovější tituly už prostě a jednoduše nestačila. Jak vidíte, jednu generaci grafických karet jsem tedy přeskočil. Musím uznat, že se jedná o více než dobrý upgrade. Ve většině her se mé fps oproti předchozí kartě více jak zdvojnásobily a ray-tracing už není strašákem ve skříni. V posledních pár dnech jsem si dokonce říkal, že nastal čas na opětovnou návštěvu Night City v báječném Cyberpunku 2077. Tentokrát však ve vší parádě, s pořádnými odlesky a na hranici obnovovací frekvence mého monitoru, která činí 165 Hz. Už jen při této myšlence se mé herní já tetelí blahem.
Jednou za pár let je vhodné přistoupit k upgradu grafické karty.
Pokud se počítáte mezi opravdu náročné hráče, rozlišení 1440p je pro vás nedostatečné a cílíte na mnohem vyšší snímkovou frekvenci než já (165 fps), mohla by vás zaujmout např. grafická karta MSI GeForce RTX 5080 16G GAMING TRIO OC. Pro opravdové fajnšmekry je tu pak GeForce RTX 5090, ta nejvýkonnější bestie, jakou si do PC aktuálně můžete pořídit.
Situace na trhu se navíc v posledním měsíci stabilizovala a karty jsou dostupné, a to navíc často i za doporučenou cenu (v případě daných modelů). Vybírat můžete například mezi PALIT GeForce RTX 5090 GameRock 32G, ASUS ROG ASTRAL GeForce RTX 5090 32G GAMING či MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC. Pokud naopak preferujete nižší cenu a hrajete v menším rozlišení (díky nové generaci snímků si nicméně můžete s nižšími modely troufnout i na 4K), mohly by vás zaujmout grafické karty GeForce RTX 5060 Ti či GeForce RTX 5070. I na nižších modelech si totiž užijete veškeré vychytávky řady RTX 50.
Vybírat můžete například mezi ASUS TUF GeForce RTX 5060 Ti O16G GAMING nebo GIGABYTE GeForce RTX 5070 WINDFORCE OC 12G. Možností je opravdu hodně. Skladová dostupnost jednotlivých modelů se může v době čtení článku lišit.
DLSS 4 je k dispozici v čím dál větším počtu titulů a seznam se neustále rozrůstá. Pokud ale narazíte na hru, která nejnovější verzi DLSS ještě nativně nepodporuje, nemusíte klesat na mysli. Díky tzv „NVIDIA App Override" lze DLSS 4 „vynutit", a to prostřednictvím aplikace NVIDIA. V praxi stačí pouze u daného titulu v aplikaci nastavit položku „DLSS Override - Model Presets" na hodnotu „Latest" (nejnovější).
Z přechodu na model Transformer ale netěží pouze majitelé nejnovější generace, nýbrž i hráči, kteří vlastní starší řady karet NVIDIA GeForce RTX. V případě RTX 40 jde o vylepšenou technologii DLSS Frame Generation (neplést s DLSS Multi Frame Generation), RTX 30 a RTX 20 poté těží z vylepšeného DLSS Ray Reconstruction, DLSS Super Resolution a vyhlazování DLAA.
Exkluzivní technologií pro řadu RTX 50 je nicméně DLSS Multi Frame Generation, díky které se dostáváme na opravdu vysoké hodnoty snímků za vteřinu, což ocení především majitelé panelů s velmi vysokou obnovovací frekvencí.
Ještě více snímků
DLSS Multi Frame Generation, jak se upravenému generování snímků říká, generuje až tři dodatečné snímky ke každému klasicky vykreslenému snímku. Výsledkem jsou vskutku vysoké hodnoty fps, které tak např. na GeForce RTX 5090 umožňují hrát ty nejnáročnější tituly v rozlišení 4K při plném nastavení naprosto plynule, a to včetně maximálního ray-tracingu.
Často se lze při debatování o generování snímků setkat s kritikou navýšení odezvy. Ačkoliv se jedná o smysluplné argumenty, dochází k opomíjení přímo navázané technologie, která odezvu naopak redukuje. Řeč je samozřejmě o NVIDIA Reflex. Při aktivaci Multi Frame Generation a NVIDIA Reflex lze docílit ideálního poměru počtu snímků a odezvy (vždy se jedná o individuální situaci). Osobně vidím největší využití této kombinace při hraní singleplayerových titulů. V případě kompetitivních her, ve kterých jde o každou setinu, je nutné postupovat obezřetněji. Tedy za předpokladu, že daný titul obě technologie podporuje. Pokud se rozhodnete, že generování snímků využít nechcete, nic vám nebrání zapnout alespoň NVIDIA Reflex. Menší odezva totiž vždy potěší.
Při aktivaci Multi Frame Generation a NVIDIA Reflex lze docílit ideálního poměru počtu snímků a odezvy.
Přiznám se, že osobně jsem byl k technologii generování snímků zpočátku velmi skeptický. Na předchozí grafické kartě (GeForce RTX 3070 Ti) nicméně technologie DLSS Frame Generation nebyla dostupná, a tak jsem si ji pořádně vyzkoušel až po upgradu na novou ASUS PRIME GeForce RTX 5070 Ti O16G. Prvním testem byl samozřejmě Cyberpunk 2077, přesněji benchmark vestavěný přímo do hry. Při rozlišení 1440p, DLSS Quality, maximálních detailech, ray-tracingu (včetně path tracingu) a DLSS Multi Frame Generation X4 jsem v průměru dosáhl na 196 fps. To je na takto náročný titul vskutku solidní výsledek.
Jelikož mám obrazovku s obnovovací frekvencí 165 Hz, zakotvil jsem nakonec na stejném nastavení, a to s jedním rozdílem. Pro mé potřeby mi stačilo zapnout pouze dvojnásobnou generaci snímků. Umím si ale představit, že pro někoho s 240 Hz OLED panelem by prvotní nastavení dávalo větší smysl.
Přístup k nové formě Frame Generation tak i nadále zůstává zcela individuální a závislý na preferencích daného hráče. Jisté však je, že je příjemné tuto možnost mít. Oproti předchozí verzi je DLSS Multi Frame Generation navíc o 40 % rychlejší a spotřebuje o 30 % VRAM méně. NVIDIA si pro nás na rok 2025 přichystala spoustu technologických vychytávek. V mém případě nejvíce boduje DLSS 4, a to především díky vyšší kvalitě obrazu. Z původně skeptického přístupu ke generaci snímků se postupem času stala zvědavost a příjemné technologické překvapení se proměnilo ve funkci, kterou se u singleplayerových titulů nebudu bát využít. Pokud dostanu chuť na multiplayerové klání, s klidným svědomím sáhnu po snížení odezvy prostřednictvím NVIDIA Reflex. Pomyslnou tečkou tak zůstává rada nebát se nové grafické technologie alespoň vyzkoušet. Osobní pocity a dojmy totiž nahradí jen máloco.