Tendenční studie - má hraní her vliv na způsob řízení?
Britská autoškola BSM si nechala udělat silně tendenční průzkum veřejného mínění, který měl zjistit, zdali může mít hraní (závodních) her nějaký vliv na styl řízení mladých lidí ve věku 18 – 24 let. 27 procent z dotázaných na výše uvedenou otázku odpovědělo, že když sednou za volant potom, co hráli nějakou hru, tak řídí nebezpečněji a více riskují. 25 procent z dotázaných dokonce prohlásilo, že když řídí ve skutečnosti, tak si představují, že hrají hru a podle toho se za volantem chovají.
Z výše uvedeného usoudil konzultant autoškoly BSM Robin Cummins, že existuje nepopiratelná spojitost mezi nebezpečným řízením a hraním her. To je samozřejmě naprosto hovadina. Něco takového se nedá zjistit tím, že se na ulici zeptám tisícovky mladých lidí na pár chytře vybraných otázek typu - hrajete hry, jakým způsobem řídíte a tak dále.
Stačí otázky týkající se hraní nahradit otázkami, které se týkají třeba sledování akčních filmů, nebo hádek se sousedy/příbuznými těsně před odjezdem. Hned by bylo jasné, že po opravdu ostré hádce se sousedem/příbuzným/kýmkoli je člověk mnohem náchylnější k bezohledné jízdě, či alespoň k nepozornosti (nebo dokonce k přejíždění sousedovi podobných lidí).
Sečteno a podtrženo, průzkum společnosti BSM je krásný důkaz šikovné manipulace s dotazovaným, který nemá na výběr a volbou otázek je nucen odpovědět, tak jak se po něm chce. Nic na tom nezmění ani zmínka o některých pozitivních aspektech hraní závodních her. Kromě trénování reflexů je to například získání řidičáku hned na první pokus. Ve skupině lidí, kteří hry pravidelně hrají se to povedlo (získat řidičák na první pokus) více než polovině, zatímco ve skupině těch, co hrám moc neholdují, získalo řidičák na poprvé jen něco přes 40.
Hloupost celého průzkumu BSM vyjádřil pro BBC krásně známý vývojář David Perry (aktuálně Acclaim Games, dříve Shiny Ent.), podle něhož nemůže hraní hry hodinu před jízdou ovlivnit chování řidiče na silnici. Na jeho chování za volantem má prý vliv puštěná hudba, nesympatickej chlápek na rohu ulice, otravný spolujezdec a tak dále. Všechno, co nějak za jízdy působí na emoce řidiče, ovlivňuje i jeho způsob jízdy.
Těžko říci, co vlastně autoškola BSM celým průzkumem sledovala. Možná už její vedení nebavilo ptát se lidi jen na to, jestli někdy řídí pod vlivem alkoholu, či drog, nebo jestli řídí jako prase kvůli tomu, že to prostě prase je. Tak se prostě našly hry a díky pár šikovně položeným otázkám už lze hraní her u řidičů považovat za větší prohřešek, než když si dají pře jízdou pár panáčků, nebo nějaké pivíčko.