Roblox čelí hromadné žalobě rodičů hráčů kvůli „škodlivému obsahu“
Roblox v současné době čelí hromadné žalobě rodičů nezletilých hráčů, kteří hru obviňují z toho, že umožňuje malým dětem přístup k nevhodnému obsahu, přestože se prezentuje jako bezpečný prostor.
- Rodiče z Kalifornie žalují Roblox kvůli „nedostatečné ochraně dětí“
- Roblox se hájí tím, že má tisíce zaměstnanců, kteří pracují na tom, aby platforma byla
- Není to poprvé, kdy se Roblox dostal do problémů
Platforma Robloxu v posledních letech rychle a stabilně rostla. Po celou dobu čelí nejrůznějším kritikám, ale ta zdaleka nejzávažnější se týká jejího převážně mladého publika (podle zprávy Komise pro cenné papíry z února 2022 je více 55 % mladších 12 let) a toho, zda dělá dost pro jejich ochranu před špatnými vlivy a typem obsahu, který by děti neměly vidět. Mnoho rodičů si myslí, že to momentálně není dostatečné.
Hromadná žaloba podaná rodiči hráčů v Kalifornii nyní obviňuje Roblox z porušování zákonů státu tím, že se nepravdivě prezentuje jako bezpečný prostor pro děti. Žaloba byla podána v srpnu a doplněna v říjnu a většina stížností se týká toho, že společnost zamlčuje nedostatečnou účinnost svých filtračních technologií a neschopnost zabránit dětem v přístupu ke škodlivému obsahu. Podle serveru PC Gamer žaloba uvádí několik příkladů situací, kdy byly děti při hraní Robloxu vystaveny nebezpečí újmy. Mezi tyto příklady patří, že děti viděly lidi v „nahých“ avatarech, stejně jako to, že se mohly pohybovat ve stejném prostoru jako lidé provozující virtuální sex. Další stížnosti se zaměřují na uživatele, kteří na platformě přemlouvají nezletilé děti k sexu nebo jim rasisticky nadávají.
Roblox se hájí, ale u soudu není poprvé
Roblox se naopak hájí tím, že se společnost zavázala „poskytovat pozitivní a bezpečný zážitek lidem všech věkových kategorií“ a že má tisíce zaměstnanců, kteří pracují na tom, aby platforma byla vhodná pro děti, a že spolupracuje s více než 20 organizacemi, které se zaměřují na bezpečnost dětí. V loňském roce si Roblox nechal patentovat systém doporučování obsahu vhodného pro daný věk, který je součástí snahy zabránit hráčům v přístupu k obsahu, který není doporučen pro jejich věk.
Není to poprvé, co se populární herní platforma dostala do problémů. Před několika měsíci Roblox změnil způsob fungování reklam na platformě, a to především v reakci na stížnosti zaslané FTC (Federální obchodní komise), že platforma cílí své reklamy na děti. Po této změně se společnost rozhodla skrýt všechny reklamy pro uživatele mladší 13 let a také zakázat reklamy na služby, jako jsou kryptoměny, NFT, seznamovací aplikace, pohřební služby, věštírny a kupodivu i na části hmyzích těl.