Tom Clancy's Rainbow Six: Lockdown Recenze Rainbow Six: Lockdown

Rainbow Six: Lockdown

frix@seznam.cz

frix@seznam.cz

17. 2. 2006 23:43 5
Reklama

Taktická série Rainbow Six začala sice svoji historii na PC, v posledních letech se však stala enormně populární na konzolích a s Lockdownem přišlo nevyhnutelné zjednodušení a ořezání prvků, které z RS dělají to, co je – FPS pro myslícího hráče, který je ochotný strávit dlouhou dobu tvorbou ideálního plánu pro tři svěřené týmy, aby se pak mohl pokochat dokonalým provedením v reálu. Lockdown vyšel pro konzole na podzim minulého roku a šlo o vlažně přijatou střílečku, kde členové speciálního komanda ani nenosili helmy, protože by zakrývaly jejich cool rasta účesy. PC verze se dostává na trh teprve nyní a tvůrcům náleží potlesk za to, že se alespoň pokusili hru přizpůsobit náročnějším požadavkům fanoušků. Nejedná se totiž o pouhý port, ale o výrazně pozměněnou verzi. Mise jsou sice zasazené do stejných oblastí, na PC jsou však o mnoho rozlehlejší a kromě toho jsou zde obligátní prvky, jako zlepšená grafika nebo uživatelsky příjemné ovládání.

Cesta kolem světa za 80 teroristů

Kampaň pokrývá šestnáct misí, které vás zavedou na řadu leckdy exotických míst. Od první mise v jihoafrické Pretorii se postupně podíváte do Alžírska, Holandska, Skotska, Francie, Španělska, na Gibraltar a závěrečný hon na padoucha se odehrává netradičně v hradním sídle na Menorce, nejmenším z Baleárských ostrovů. Cíle misí jsou oproti dřívějšku značně ztenčené, s pár výjimkami to je vždy osvobození zajatců a jejich eskorta k helikoptéře, přičemž po cestě musíte vyplenit několik teroristických hnízd. Mise jsou podstatně akčnější, což se promítlo i na změně systému obtížnosti. Již tu není možnost zapnout si automatické míření, což beru jako rozumný tah, rozdíl mezi dvěma nabízenými obtížnostmi je však čistě ve výdrži nepřátel. Jejich umělá inteligence zůstává stále stejně neschopná, ale o tom až za chvíli.

Pokud byste chtěli zkusit již odemknuté mapy mimo kampaň, je tradičně na výběr i několik dalších módů. Chybí trénink, s jehož pomocí jste si mohli danou misi oťukat před ostrým startem, k dispozici je Lone Wolf (hrajete bez týmu), Terrorist Hunt a Reverse Terrorist Hunt (odpadají cíle, prostě jen musíte zabít všechny nepřátele; v Reverse začínáte na náhodném místě na mapě). Vesměs se dá říci, že s ohledem na linearitu misí je celá hra tak trochu „na jedno použití“ a bonusové módy příliš lákavé nejsou.

Rychlejší, akčnější, jednodušší, hloupější

Raven Shield symbolizoval zjednodušení tradičních principů série, především plánovací fáze, tvůrci však trefili ideální rovnováhu mezi srozumitelností a náročností. Mohli jste se spokojit s nabízeným plánem a jen jít do akce, nebo se hodiny piplat s taktikou a samotnou misi nechat proběhnout bez vaší přímé účasti. To všechno je v Lockdownu pryč. Po vybavení týmu skočíte rovnou do akce, přičemž systém ovládání několika týmů vzal taktéž za vlast. Pod kontrolou máte jen alfa tým v čele s Dingem Chavezem, přičemž není možné přepínat mezi členy týmu. Pokud v boji padnou vaši kolegové, již to neznamená jejich definitivní vyřazení, v další misi jsou zpět z mrtvých – musíte dávat pozor jen sami na sebe.

Brífink je kratší a spíše na okrasu, kolegové jsou vám automaticky přiděleni a zůstává tak jen vybavovací fáze. V ní můžete svoji čtveřici ověsit dvěma zbraněmi ze 42 nabízených exemplářů, které oproti dřívějšku již nemají autentické názvy a hlavně naprosto zmizela jejich rovnováha. Většina je nepoužitelná a brzy zjistíte, že Steyer Aug (nazývaný A2-Para) s přídavným dalekohledem je zaručený recept na všechny problémy. Dále jsou tu přídavky, vedle dalekohledu tlumič, zaměřovač a rozšířený zásobník, nelze je však použít na všechny zbraně. Nechybí granáty, mezi nimiž ční fosforová novinka, která nebohou oběť teatrálně zažehne. Vedle nočního vidění je zde ještě detektor srdečního tlukotu, který byl sice v nabídce již dříve, ale neznamenal tak rapidní zjednodušení – senzor sice nemůže běžet věčně, má samonabíjecí baterie, ale po spuštění vám odhalí nejen pozici nepřátel v blízkém okolí, pomocí radaru dokonce i v rozsahu pár desítek metrů.

S panzerfaustem na schodech

Během několika minut hraní je nezvratně zřejmé, že Lockdown je sice docela slušná střílečka, ale nic víc. Pokud očekáváte byť jen náznak taktických možností z Rainbow Six tak, jak sérii znáte, musím vás zklamat. Ovládání týmu bylo zjednodušeno na minimum a po většinu času je možné průchod misí shrnout na formulku zapni radar – vystřílej oblast – pokračuj dále a opakuj. Objektivně vzato není hratelnost Lockdownu nijak tragická, je to úplně normální, lehce nadprůměrná, akční záležitost, ale pro dlouhodobého fanouška série není možné skrýt obrovské zklamání. Zatímco předchozí díly vyžadovaly určitou časovou investici, aby si z nich hráč mohl odnést co nejvíce, Lockdown je pravý opak. Nic proti dynamice, ale pět hodin hraní?

Delší hrací doba by nejspíše ani nebyla v možnostech misí, které jsou stísněné a velice lineární. Mapy jsou navíc dále dělené na dva až tři celky a s přesunem se automaticky uloží vaše pozice, čímž trpí element napětí. Je opravdu s podivem, že PC verze nenabízí lépe navržené mise, zvláště když jsou odlišné od těch konzolových. To si nemohli autoři dát o něco více práce a přinést stejnou kvalitu, na kterou jsme zvyklí? Leckdy jde o vyložené kiksy, jako například nepřítel s bazukou, který čeká na schodech stísněného baráku a po výstřelu vždy zabije všechny okolo včetně sebe. Některé mise působí jako nevybíravé vykradení SWAT 4, především nemocnice.

Ovládání sice ubralo zažité možnost, jako je používání myši pro kontextová menu, zato si můžete užít líbezné novinky, udílení rozkazů pomocí vysílačky. Máte-li doma mikrofon, stačí do něho říct požadovaný příkaz (soupis je v manuálu) a kolegové jej skutečně provedou. Je to famózní a dobře zrealizovaný nápad, který hodně pomáhá hratelnosti.

Hrob má jméno „umělá inteligence“

Po všechny díly se hry drží slabá AI a v případě Lockdownu dosahuje nových hlubin. Nepřátelé jsou extrémně pitomí, neumí se krýt, jsou hluší a často i slepí. Představují nebezpečí jen zblízka a ani to neplatí vždy. Zato vaši kolegové jsou střídavě nebezpeční a nepoužitelní – zasekávají se za vším možným, nereagují na rozkazy, blokují vám cestu a jejich oblíbeným trikem je vlézt do cesty střelbě nebo ještě lépe házenému granátu.

Graficky je Lockdown vcelku dobrý, pokud jej spustíte ve vysokém rozlišení a se zapnutými efekty jako je HDR a specular lighting. Textury jsou většinou velice ostré, celkově je ale znát, že hra běží na upraveném Unreal Warfare enginu, který byl použit již pro Raven Shield, a bylo na něj prostě navěšeno několik nových speciálních efektů. Skvělý dojem ve mně zanechal fyzikální engine, který funguje i na sklo a jde si s ním opravdu vyhrát. Nepřátelé také po smrti konečně nepadají do tak pitoreskních poloh, jako tomu bylo dříve, většinou se drží v rámci možností lidské kostry. Hudba je pouze v menu, prostorové zvuky si udržely hvězdnou úroveň, zato dabing je vyloženě příšerný. U nás má v březnu vyjít plně lokalizovaná verze včetně českého dabingu, snad to bude k dobru věci.

Nebýt slaboučké AI, byl by Lockdown sice dost lineární, ale přesto solidní střílečka. Fanoušci série budou zklamáni na každý pád, Lockdown ale nelze doporučit ani milovníkům FPS, zvláště pak vzhledem ke krátké kampani. Snad jen pro milovníky kooperativního multiplayeru představuje Lockdown jasnou volbu. Nezbývá než doufat, že Ghost Recon: Advanced Warfighter dopadne lépe.

Tom Clancy's Rainbow Six: Lockdown
Windows PC
Xbox Xbox
PlayStation PlayStation 2
Nintendo GameCube GameCube

Verdikt

Namísto očekávané taktické akce je Lockdown střílečka a to ke všemu střílečka nijak hvězdná. Ke konci kampaně se dostanete za rekordních pět hodin, umělá inteligence je zoufalá a o koupi má smysl uvažovat jen kvůli ambicióznímu multiplayeru a editoru, který skýtá kopu možností. Raději zvolte SWAT 4.

Co se nám líbí a nelíbí?

Kvalitní technické zpracování, revoluční možnost zadávání příkazů přes mikrofon, špetka staré hratelnosti tu přeci jen zbyla.
Neschopná umělá inteligence, příliš lineární mise bez nápadu, velmi krátká hrací doba, opuštění principů série a výsledné zjednodušení na úroveň tuposti.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama