Zpět na článek

Diskuze: Nonsens: epika bez příběhu?

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

medvedruzena
medvedruzena
Level 1 Level 1
3. 5. 2008 09:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Bereš ty svoje humanitní studia nebo co nějak moc vážně:)

Edie
Edie
Level 1 Level 1
1. 5. 2008 19:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

někdo si plete pojmy s dojmy někdo zase pojem a průjem ;)

gygant
gygant
Level 0 Level 0
1. 5. 2008 18:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Fuj, z článku jsem znechucený. Autor už napsal lepší, tohle je totiž děsná slátanina. Ani se mi v tom nehce rýpat, ale výběr citovaných her a komentář k nim nesedí. A vůbec, u her nemá cenu komentovat různé marketingové žvásty. Buď se mi hra líbí nebo nelíbí, a jestli to "velké" v ní nazvu epické nebo ne, je mi fuk.

Marek Tvrdý
Marek Tvrdý
Level 1 Level 1
2. 5. 2008 08:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gygant Také mne článek dost zklamal.

Martin Strnad
Martin Strnad
Level 1 Level 1
1. 5. 2008 13:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Přesto epické hry stále existují ... takový Shadow of the colossus nebo God of War ... pravda každá z těchto dvou her je epická jiným způsobem, ale smysl toho označení zde není nijak překroucen

montana.
montana.
Level 1 Level 1
1. 5. 2008 07:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Vyborne :)

kywi
kywi
Level 1 Level 1
2. 5. 2008 09:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

bereme-li epickou hru jako se silnou dejovou linkou, plnou zvratu, postavami ktere se vyviji, s propracovanym univerzem, pak mi jako nejlepsi moznost pripada zanr j-rpg. neplati to samozrejme o vsech hrach tohoto stylu, alevetsina jinych zanru nemaji tak propracovane svety a hlavne pribehove linky jsou ploche.
SotC rozhodne neni hra epicka, ale prave monumentalni. samozrejme silne atmosfericka, ale pokud vim, tak dej moc epicna nepobral (tedy rozhodne ne vic nez je to obvykle u jinych her japonske provenience)

HiHi789
HiHi789
Level 1 Level 1
2. 5. 2008 10:54

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@kywi Nepíšeš náhodou z ps3?

ubersexual
ubersexual
Level 1 Level 1
1. 5. 2008 18:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Po přečtení komentáře mě napadlo začít lehce prvoplánově:

epika, jeden ze tří základních literárních druhů. Hlavním kompozičním principem epiky je dějovost, modifikovaná hlediskem vypravěče. Struktura epického díla vytvářena prostřednictvím fabule (příběh) a syžetu (ztvárnění postav, děje, času a prostoru). Nejrozšířenější výrazovou formou epiky v moderní literatuře je próza. Z hlediska epické šíře se rozlišují dva základní žánry: epos (veršovaná epika) a román (prozaická epika); z menších epických žánrů jsou nejrozšířenější povídka, novela, pohádka, pověst, anekdota.

O stránku nazpět jsem ještě vylovil:

epické divadlo, divadlo, které zdůrazňuje epické postupy (např. některé žánry středověkého či orientálního divadla). Ve 20. stol. inscenační směr, který vědomě narušuje divákovo prožívání děje a vede k vědomému hodnotícímu nadhledu. Propagátorem epického divadla se stal B. Brecht, jenž prosazoval teorii tzv. zcizovacího efektu.

- to bychom měli pro přepisování z Diderotu.
Pro mě osobně je přelívání významů plně přirozenej děj a nevidím na něm nic špatnýho. Jak už jsem psal i výše ostatně, není epika jako epika. Pokud to připodobním, tak třebas povídková / anekdotová epická šíře se může týkat třebas akčních 3d shooterů. Hrdinský gagy či jasně definovanej rámec prostředí, ve kterym coby hlavní postava skáču střílim a objevuju omezenej prostor.
Rpgčka by se daly zase zařadit do románový epiky, poněvadž v dobrejch (západních především) rpgčkách se hodně čte a vede přehršel dialogů (který hrajou obecně prim zas u rpgček asijskejch). Postavy se dle obecnýho mustru vyvíjej a vytvářej pro čtenáře / hráče zajímavý vztahy. Takže ono epický coby výpravný pro mě není vůbec trabl skousnout jak v případě "rozlehlýho gigantickýho světa graficky náádhernýho a se spoustou potvor" nebo v podobě "nahuštěnýho příběhu se spoustou zvratů" stejně tak jako v mnoha jinejch modifikacích.

Takovejhle slov jsou mraky. Tys například použil slovo "romantický" ve významech krásný, západ, obloha, nebe (a většina lidí to má dneska taky tak zafixovaný; romantický jako něco krásnýho) ale ono to taky znamená nucený útěk do přírody, která ve finále stejně nepomůže... romantický coby tragický, milovat někoho a nebýt zároveň milován nikým, nenaplněná láska. Romantici byli svýho času ostatně i takový outsideři.

Slova jsou holt používaný tak, aby vyhovovala daný době. Tak to soudim já.

westfood
westfood
Level 1 Level 1
4. 5. 2008 16:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

O literární teorii se moc nezajímám, takže s definicí epiky jsem na šítru a jak znám různé vědy, tak to neni imho nijak dořešený pojem..
Zdroj chápání epiky tímhle způsobem bych viděl ve filmu.. ve věcej jako trója, titanic či nějaký biblický příběhy, či spartakus. (imho to nejsou epický filmy ale monumentální, jsou tak i propagovaný.. vemte si griffitovo zrození národa z 20 let). Tam je to celkem etablovanej pojem a herní PR prostě využívá těch pojmů ve hrách.. páč hráči je dán prostor zůčastnit se epického příběhu (který z ná z filmů) a forma interakce imho nemůže být epická, jelikož hráč je strůjcem svého herního stylu.. Jestli se u toho cítí epicky, nebo ne je prostě dáno jím.. Je na něm co si v kebuli vytvoří za motivaci své herní činnosti, v podstatě je to jak tu propaguje lukáš v tom zamyšlení nad hitmanovy, nebo lotr online.. buď rubeš level 10 mága, nebo se mstíš pekelníkovy za to že ti přefikl sestru.. Tohle berou různě starý lidi jinak a tipuju že malí haranti co hodně četli a hrájou příběhový hry, tak si víc užívaj epického rozměru, než mi ostatní, páč do to cpou víc fantazie a emocí..
A celkem, celý je to spíš o tom, že v sandbox prostředí si těžko vývojář vynutí herní styl kde člověk má fakt pocit že je součástí proměny známého universa a veškerá jeho činnost k tomu směřuje, tak elegantně nikdo nehraje.. Ba i vsyberii se člověk plouží jako idiot, páč neví co dělát dál.. Holt v neinteraktivním uměních, člověk má mnohem méně šancí zůčastnit se nedůležitého..
A kt tom oblivounu, nehrál jsem ho, ale znám ty věci před nim a knížek tam bylo dycky dost, takže imho různé příběhy, který vytváří ten svět budou i v oblivionu a je zas na hráči, na kolik si tu epiku vytvoří..

Suril
Suril
Level 1 Level 1
1. 5. 2008 17:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

hmmm.... článek pro mne celkem zklamání. Po přečtení úvodního odstavce jsem se těšil, že se konečně někdo pustil do kritiky tohoto jevu - chybného užívání slov. No a pak se dočkám jen toho, že autor stírá hry, které se označují jako epické....
S článkem sice více méně souhlasím, ale zklamal mě

Hamt-Ath
Hamt-Ath
Level 1 Level 1
1. 5. 2008 11:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

tak vetu "tokrát opakovaná chyba se mění ve standard" by si asi meli nekteri gamedesigneri precist minimalne prave stokrat, protoze ji ocividne ne a ne pochopit :) nektery prvky sou uz 15 a vic let stary.. a pouzivaj se porad jen proto ze si nekdo mysli ze lip uz to nejde... chyba.. jedna z veci proc mam rad nintendo.. snazej se myslet originalne. a jejich hardware to dokazuje.

HiHi789
HiHi789
Level 1 Level 1
1. 5. 2008 15:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Hamt-Ath Aha a vlastníš některou z jejich konzolí nebo ještě líp všechny? Nintendo má na krku taktéž spoustu chyb a to nemluvím o recyklaci, kterou by jim záviděla i Ea.

Hamt-Ath
Hamt-Ath
Level 1 Level 1
1. 5. 2008 18:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@HiHi789 ja nerikam ze sou dokonaly. ale precejen v posledni dobre prisli se spoustou "novejch" napadu. vlastne jako jedina velka firma.. jak Sony tak MS jen jedou to samy porad dokola, jen s vetsim a vetsim vykonem..

HiHi789
HiHi789
Level 1 Level 1
1. 5. 2008 20:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Hamt-Ath Ty nové nápady nejsou až tak nové, ale to víš. Nicméně cítím povinost upozornit na to, že MS i Sony jsou novátorské a MS dokonce v tomhle ohledu předběhl i Nintendo.

Hamt-Ath
Hamt-Ath
Level 1 Level 1
1. 5. 2008 20:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Hamt-Ath opet v tom zacinam tusit debatu Xbox vs PS vs Wii, Nintedo vs MS vs SONY nebo treba Windows cs Macos vs Linux. takze bych to radeji utnul..

HiHi789
HiHi789
Level 1 Level 1
2. 5. 2008 09:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Hamt-Ath Ok jen jsem chtěl upozornit na tolik opakovaný omyl pc hráčů.

occisor
occisor
Level 1 Level 1
1. 5. 2008 15:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pro mě existuje jenom opravdu malé množství her, které vnímám, jako epické (a na rovinu říkám, nejsem hráč PS, takže God of War a Shadow of Colossus nemůžu posoudit). Mezi těmi, které bych vyzdvihl nejvíce je asi Fahrenheit, který je pro mě v podstatě spíše interaktivním filmem, než-li hrou, no a také Mafia, která podle mě netrpěla zmíněnými šoky při přechodu z animace do hry a neztrácela na výpravnosti ani během samotného hraní.

aqwarty
aqwarty
Level 17 Level 17
1. 5. 2008 08:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

souhlasim, ze stokrat opakovana kravina se stane standartem. netreba chodit tak daleko pro vodu, staci se podivat jen na ceskou lingvistickou kancelar - tedy asi nespravne pojmenovane, lec vhodne. To co bylo jeste za dob, kdy jsem byl na gymplu nespisovne, neceske a vubec hruzne, tak dneska je to naprosto v poradku.
Lec za epicke jsem vnimal pribehovost, ktera je napriklad v rpg zastoupena formou rozhovoru, a (necasto u starsich rpg) filmovych sekvenci. Mam pocit, ze me nej rpg - planetscape tourment je epice dosti. Item baldur's gate 2 je taky co se pribehu tyce velmi rozsahle. U oblivionu je to trochu na povazenou. Hlavni dejova linie je vskutku kratka, ale obsahuje velmi mnoho postranich questu.

HiHi789
HiHi789
Level 1 Level 1
1. 5. 2008 15:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@aqwarty U mě hraje hlavní roli prostředí, hudba a charaktery.

Marek Tvrdý
Marek Tvrdý
Level 1 Level 1
2. 5. 2008 08:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@aqwarty Přesně tak. Proto se správně píše "standard" a "bez standardu", protože standarta je "vlajka" (úmyslně v uvozovkách) nad prezidentským palácem.

Reklama
Reklama