Zpět na článek

Diskuze: Morální rozhodování ve videohrách

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

mikefiser
mikefiser
Level 1 Level 1
27. 2. 2011 19:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Já osobně neuznávám žádné zlo a dobro.
Neuznávám, že aliance je dobrá oproti hordě. Není. Zabíjí stejně jako horda,
stejně tak má vlastní kurvy, stejně tak jsou v ní zloději a vrazy. Jsou to prostě jenom dvě frakce bojující proti sobě a proto nemám rád výběr mezi dobrem a zlem. Obvykle beru to, co je lepší pro většinu( což ale není vždy zřejmé z výběru možností).
Když jsem měl v DA volit králem Alistiara nebo tu ženskou, řekl jsem si, Alistair je můj kámoš, ten mi vždycky pomůže a tak jsem ho zvolil. Nakonec to nebyla ta nejlepší volba, ale což.

VenoM119
VenoM119
Level 20 Level 20
Hlavní platforma: PlayStation
27. 2. 2011 12:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Obecně hraji spíše za dobráka, ale na takové ty "morální" volby v dnešních hrách se dívám s velikým podezřením. Prostě neodpovídají realitě, kde když něco provedu, tak následky jsou jen těžko předvídatelné (přes prsty dostanu hned, někdy v budoucnu, nikdy, ostatní si to špatně vyloží a budu odměněn atd.), kdežto ve hře většinou okamžitě vím, že mě vesničané nemají rádi nebo něco podobného. Udělat vraždu bez následků na karmě je v drtivé většině nemožné, i přes to že mne u toho nikdo neviděl. Proto mám radši předem nalinkované charaktery a možnosti voleb jen třeba ve výzbroji a tak podobně. Sice pak můžu nadávat nad stupiditou scénáře, ale nemusím řešit nelogismy a nekonzistentnost v přístupu k charakterově bohatším hrám.

Michaluss
Michaluss
Level 1 Level 1
27. 2. 2011 11:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Perfektní článek :) Určitě každý z nás při hraní narazil na dilema rozhodování...a přes to, že si řekneme "je to jen hra", se nám nechce rozhodnout špatně ;)

RedSun
RedSun
Level 1 Level 1
2. 3. 2011 15:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

No třeba KOTOR 1 i 2 jsem dohrál za dobro a bavilo mě to hodně, pak jsem si to ovšem rozehrál za zlo a každýho zabijel a bavilo mě to ještě víc :D

jiri.masa@atlas.cz
jiri.masa@atlas.cz
Level 1 Level 1
28. 2. 2011 09:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

jak bych to tak asi rekl - Dark side is more powerful..

Lady Stardust
Lady Stardust
Level 1 Level 1
27. 2. 2011 20:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"Komplexní etické problémy" se dodnes v žádné videohře neobjevily, takže nevím o čem tadyhle autor točí a ještě prý že "zdroje" :).

Rozhodování a "dospělost" dnešních videoher spočívá jen v postavení ďábelsky vypadajícího satanáše, který myslí jen na destrukci všeho živého a vedle něj hodného a mírumilovného pacifistu, jehož plánem je blaho všehomíra a hráč si má mezi těmahle dvěma zvolit. :)
Podobně je to i s volbou jestli hráč bude zloun nebo ne. To jsou taky jen dvě varianty, buď vykuchá žebráka na ulici, jeho tělo nabodne na kůl a okrade ho i o ty nejzbytečnější drobný nebo hráč žebráka zachrání před zlotřilými výrostky, kteří ho šikanujou a pak ještě velkoryse odmítne odměnu a místo toho mu rozdá polovinu svého majetku, aby se mu žilo líp.
Takhle extrémně černé nebo extrémně bílé jsou ty "komplexní" dilemata v dnešních videohrách, tak o čem tenhle článek má být? Maličko odlišnější přístupy se objevují jen ve chvilkových záchvatech invence jako třeba temná strana v Knights of the old republic 2, která narozdíl od jedničky nespočívá pokaždé jen v násilnickém a agresivním chování nebo závěrečné volby mass effectu 1 nebo 2 které opravdu mají nějaký účinek a odezvu, i když můžou působit docela účelově ždímačkově.
Každopádně nic "komplexního" tu prostě není. Ty hry se stěží dostávají z plochosti charakterů svých postav, natožpak aby v nich byly ještě nějaké komplexní etické problémy, jak to zve tadyhle autor :).

fueran
fueran
Level 1 Level 1
27. 2. 2011 20:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Byval bych se chtel k tomuhle vyjadrit, ale je to zalezitost na delsi uvahu a ja mam zlomeny prst a debilne se me pise, tak na to prdim.
---
Akorat napisu ze ja jsem vybral Alenka. Od Williamsove jsem pak cekal sex, ale nic nebylo:(

Fun-1-k
Fun-1-k
Level 1 Level 1
27. 2. 2011 15:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jako můj největší zážitek z morálního rozhodování ve hrách obvykle uvádím volbu
SPOILER
zabití či nezabití sestry ve Fable:TLC. Ano, provinile se přiznávám, že díky přečtení návodu jsem o tom věděl, ale nevěděl jsem, že bude bezbranná. Myslel jsem, že to bude nějaký fight, ale ona si tam prostě klekla a odevzdala se mému rozhodnutí.Hrál za zlou postavu. Protože mám sestru i v reálu, bylo to pro mě ještě těžší. Ano, dokonce jsem možná i zadržoval slzy. Rozhodoval jsem se velmi dlouho. Nakonec jsem ji zabil. Pak se ukázalo, že to bylo zbytečné, poněvadž ten meč nebyl nejlepší ve hře, protože v F:TLC je ještě jeden bonusový silnější ubersword. Zbytečná vražda... Snad mě ospravedlní to, že jsem hrál za zlouna.
KONEC SPOILERU
Poučilo mě to o tom, jaký jsem. Došlo mi totiž, že ve skutečnosti bych to nikdy neudělal.

Silesian
Silesian
Level 1 Level 1
27. 2. 2011 12:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jo to morální rozhodování je těžké :). Vzpomínám na BG2 a moje "hraní na obě strany" v případě Jaheiry a Aerie, když mě nakonec konfrontovaly s tím, že si mám jednu vybrat a ta druhá pak odešla natrvalo ze skupiny. A zrovna v kobce skoro před soubojem se závěrečným bossem. Z toho plyne poučení: zkoušejte to vždy jen na jednu holku v jeden čas.

HiHi789
HiHi789
Level 1 Level 1
28. 2. 2011 01:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

LSD: Tady někdo nehrál Dragon Age.

mikefiser
mikefiser
Level 1 Level 1
27. 2. 2011 20:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nesouhlasím ;)
Vem si například Heave Rain(což je jediný příklad, co mě napadá :D ).

Styxx
Styxx
Level 1 Level 1
27. 2. 2011 17:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Hehe... No vzhledem, že v těch hrách je stejně nalinkovaný, co se stane, když se člověk chová jako "princ Jasoň" a nebo jako "princ Drsoň", tak to dělám tak, že jednou si hraju hru tak, že hraju za úplně zlýho a podruhý pak za úplně dobrýho, nevidim v tom žádný morální dilema...

HiHi789
HiHi789
Level 1 Level 1
27. 2. 2011 13:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Dragon Age nabízí víc takových rozhodnutí. Záleží taky za koho hrajete. Jinak se na problém dívá Bhelenův sourozenec a chudý trpaslík.

Xspy
Xspy
Level 1 Level 1
28. 2. 2011 16:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Souhlasím s LSD ... Dnes to bylo plkání o ničem .
Pořádně košatá hra na nás snad ještě někde čeká. Zatím vás scénář vždy vede mezi tak či onak odměňovanými a předpokládanými extrémy a v lepším případě vás i ponechá v šedé zóně .

mach3d
mach3d
Level 1 Level 1
27. 2. 2011 22:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

No zapomnělo se zde na jednu věc.. A to na třetí možnost celému se tomu vysmát....(volba reakce) viz Dragon Age 2

Fun-1-k
Fun-1-k
Level 1 Level 1
27. 2. 2011 19:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Styxx:
No jasný, no... V obou Mass Effectech jsem to taky tak dělal: Shepard byl vždycky mílijus, Shepardová byla zlá kurva :D No Paragon mi je bližší... :)

souza
souza
Level 1 Level 1
27. 2. 2011 11:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

No hrát za Kratose mi problém nedělalo:-)

Reklama
Reklama