Mody v UWP mohou být, ale také nemusí
S příchodem OS Windows 10 se strategie Microsoftu rapidně změnila. Zkratky UWP nebo třeba UWA se téměř okamžitě staly součástí slovníků snad všech médií, a Phil Spencer na konferenci Build 2016 opět vnesl více světla do prostředí, které umístí všechna vaše zařízení pod jednu střechu. Tentokrát byla řeč o komunitních modifikacích a o tzv. overlays.
Začneme tou jednodušší částí. Overlays, neboli překryvné moduly, budou v rámci univerzálního Windows prostředí (UWP) podporovány. Aby výsledná aplikace fungovala správně napříč všemi zařízeními, její tvůrce jí musí upravit z architektury Win32 do rozhraní univerzálních Windows aplikací (UWA). K tomu by měl sloužit jednoduchý nástroj, který bude všem k dispozici. V praxi to znamená, že jakákoliv aplikace, od Photoshopu přes OpenOffice až po videohru se může proměnit v UWA a být tak dostupná takřka v jakémkoliv zařízení využívající UWP.
Mnohem více ale nás, hráče, bude zajímat informace o možnosti modování. Zde je situace mnohem komplikovanější. Podle Phila Spencera by mělo modování fungovat podobně jako na Steamu skrze službu Steam Workshop. Otázkou ale nadále zůstává, zda hráči nebudou nuceni používat pouze nástroje od vývojářů. „O modifikacích se ještě budeme bavit. Pokud teď půjdu a změním .exe soubor, pokud opravdu půjdu a přepíšu nebo vložím kód tak, jak vývojáři původně nechtěli, tak já nevím, zda modifikace opraví rozbitou hru nebo do hry přidá phishingový nástroj, který zachytí má hesla, jež píšu do Chromu,“ řekl.
Spencer by rád našel nějakou cestu, která by byla schůdná pro obě strany, jak pro vývojáře, tak pro samotné hráče. Osobně by se mu nejvíce líbila varianta, podle níž by vývojáři přišli s vlastním řešením toho, jak si přejí, aby hráči do hry vkládali kód nebo celé modifikace, a Microsoft se tomu posléze podřídí a přizpůsobí tomu veškeré náležitosti. „Některé zásahy by v počítači mohly nadělat nepořádek, eventuálně vložit do něj zákeřný kód - a tím neříkám, že modifikace jsou špatné nebo zákeřné, ale je těžké je rozlišit,“ dodal. V podstatě to znamená, že tvůrce aplikace může modifikace schválit - a pak bude všechno v pořádku - nebo je omezit či vysloveně zakázat. Bude zajímavé sledovat, jak se k situaci samotní vývojáři postaví.
Trochu bokem stojí informace, že v květnu do Windows 10 zamíří podpora V-sync a G-sync.