mark-cerny-o-vyvoji-playstation-4
Novinka Mark Cerny o vývoji PlayStation 4

Mark Cerny o vývoji PlayStation 4

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

Reklama

Z právě probíhající konference GDC přichází jedna zajímavá zpráva za druhou, přehlédnout bychom určitě neměli povídání hlavního architekta PS4 o vývoji konzole, původních plánech a střetu s realitou. Je s podivem, že nad vývojem nové herní platformy přemýšlel už v roce 2007, přibližně jeden rok od uvedení PS3. Nechtěl tím srážet práci svých kolegů, ale zaujalo ho čtení o procesoru X86, přesně takovém, z jehož architektury bude vycházet i v únoru oznámená PS4: „Chtěli jsme dosáhnout především toho, aby hardware nebyl pro vývojáře hádankou, kterou musí luštit pro vývoj dobré hry,“ narážel Cerny na všeobecné problémy s vývojem pro stále ještě aktuální PS3, vzniklé použitím procesoru Cell, který byl sice na svou dobu výkonný, ale jen velice těžko se pro něj optimalizovalo.

V roce 2008 dostal Cerny povolení k tomu, aby v teoretické rovině zahájil vývoj. Začal se proto ptát těch, kdo pracovali na PS3, co by do budoucna změnili a dostávalo se mu prvních odpovědí. Pokud se divíte, že začal s přípravami tak brzy, ujistil posluchače jeho přednášky, že je to zcela obvyklý postup. Druhá část sbírání informací musela samozřejmě pokračovat přímo u vývojářů, vesměs se shodovali nad tím, že pro svojí práci potřebují unifikovanou paměť tak, aby ji mohla adresovat jak výpočetní jednotka (CPU), tak ta grafická. To se nakonec splnit podařilo, PS4 přijde s 8GB GDDR5 pamětí, umožňující přímé a snadné využití. Sám Cerny pak potvrdil to, co už vám musí být zcela jasné: „Opravdu nám to [cestování za vývojáři] v naší práci pomohlo, až pak jsme si mohli sednout a začít pracovat.

Zajímavé také je zjištění, jak sami vývojáři Sony nahlíží na hráčsky spíše neúspěšný handheld PS Vita. Zatímco my si oprávněně stěžujeme na nedostatek kvalitních her, kvůli čemuž kopíruje Vita zkušenost s předchozím PSP, Cerny je za přítomnost handheldu rád. Ne z komerčního hlediska, ale spíše kvůli vývojářům – bylo to poprvé, co Sony postavila svůj hardware kolem požadavků herních vývojářů, což je důležité z hlediska vzájemné spolupráce při vývoji her na PS4.


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama