Magazín GamesIndustry.biz shrnuje rok 2022. Herní trh má hodnotu téměř 4,2 bilionu korun, Xbox jde svou cestou
Specializovaný byznysový magazín GamesIndustry.biz zveřejnil svou infografiku za rok 2022. V ní shrnuje celý uplynulý rok v herním průmyslu na základě dat z celé řady zdrojů. Kolik peněz se v průmyslu točí, jak je na tom vydávání nových značek a o kterých hrách se nejvíce psalo?
- Magazín GamesIndustry.biz shrnul rok 2022 do přehledné infografiky
- Ukazuje hodnoty jednotlivých částí, popularitu platforem, fenomény ve vydávání her i to, o čem se píše a co se sleduje
Základní data se točí kolem peněz. Podle dat agentury Newzoo měl herní průmysl v roce 2022 hodnotu 184,4 miliardy dolarů, tedy zhruba 4,2 bilionu českých korun. To znamená meziroční pokles o zhruba 4,3 procenta. Přesně polovinu částky tvoří mobilní hraní, zbytek si pak dělí konzolové (28 %), počítače (21 %) a zbylé procento pomalu vymírající svět prohlížečových her. Celkem 94 % titulů se prodává digitálně, nicméně zatímco u počítačů už je to opravdu drtivá většina, na konzolích stále krabičky tvoří zhruba 28 % procent trhu.
Ve třech sledovaných regionech vládly trochu jiné hry. Britové nejčastěji nakupovali FIFA 23, Japonci Splatoon 3 a američané Call of Duty: Modern Warfare 2. V prvních dvou případech ale data vycházejí jen z prodejů krabicových verzí.
Nejlépe hodnocenou hrou dle Metacritic byl Elden Ring (96). Naopak tou nejhůře byl Postal 4: No Regerts (který byl opravdu příšerný a získal v průměru 30).
Velmi zajímavé jsou statistiky vydání nových her a nových značek u největších firem. Ten ukazuje, že herní giganti sice novinkami nešetřili, zpravidla šlo ale o pokračování nebo spin-offy. Například Sony a Nintendo vydali 5, respektive 10 nových her, ani jedna z nich ale nebyla z nové značky. Šest pokračování vydalo také EA, tři Activision a z čtyř her Ubisoftu založila novou IP pouze jedna. Mírně jiná situace je u Take-Two, které vydalo 9 her, z čehož tři nebyly založeny na existujícím jméně, a úplně mimo proud plave Xbox. Všechny čtyři jeho letošní hry jsou totiž novými značkami.
Největším regionem pro mobilní trh byla tentokrát Indie, následovaná Spojenými státy, Brazílií, Indonésií a Ruskem. Čína nepronikla ani do první pětky stažení, což ale může být zapříčiněno popularitou platforem třetích stran, ze kterých nebyla data získávána. I přesto se Čínané dostali na třetí místo celkové útraty v mobilních hrách s 13,4 miliardy dolarů. Štědřejší byli jen Američané a Japonci.
O jaké hry jevili největší zájem novináři? Asi nepřekvapí, že nejpopulárnějším tématem byl Elden Ring s 63 642 články. Následoval Fortnite, Genshin Impact, Call of Duty: Modern Warfare 2 nebo The Last of Us: Part 2. Mimo hry se pak nejčastěji psalo o velkých herních firmách v pořadí Nintendo, Microsoft, Sony, Ubisoft, Epic Games. Z dat není jasné, jestli šlo jen o anglicky mluvící zdroje, nebo média obecně.
Uživatelé Twitteru zase nejvíce diskutovali o Genshin Impact, Final Fantasy XIV a Elden Ringu. V souvislosti s touto platformou překvapivě Fortnite není vůbec zmiňován.
Závěrem můžeme zmínit ještě nejpopulárnější trailery. První místo obsadila upoutávka pro letošní sezónu League of Legends s 139,7 milionu zhlédnutí. Zaujal také virální horor Poppy Playtime a propagační videa Call of Duty: Modern Warfare 2. Kompletní infografiku najdete přímo na Gamesindustry.biz.