Gabe Newell hovoří o minulosti i Matrixu
Novinka Gabe Newell hovoří o minulosti i Matrixu

Gabe Newell hovoří o minulosti i Matrixu

David Plecháček

David Plecháček

20. 3. 2020 16:08
Reklama
Reklama

Gabe Newell je fenomén, internetový mem a především dlouholetá tvář společnosti Valve. Na veřejnosti ale vystupuje minimálně. Nyní, pár dní před vydáním Half-Life: Alyx, přestal na moment počítat příjmy společnosti a usedl s moderátorem IGN a s Robinem Walkerem, programátorem chystané VR hry, jejíž vydání proběhne v pondělí.

Pokud chcete mít ucelený rozhovor, nezbývá vám nic jiného, než si pustit samotné půlhodinové video. Shrnout slova slavného Gabena ani jeho kolegy není v našich silách, přesto se můžeme na některé pasáže zaměřit. Svět například obletěla slova o „nečekané“ budoucnosti, která je podle Newella blíže, než by kdo mohl myslet. Samozřejmě ale toho slavná tvář pronesla mnohem více.

„Už jsem si připadal jako John Wick, každý se mě ptal, jestli se konečně vrátíme. A ano, konečně je Half-Life zpátky,“ říká hned v úvodu. Že se studio rozhodlo pro VR hru, údajně není žádným překvapením: „Myslím si, že jakmile si Half-Life: Alyx zahrajete, pochopíte, proč jsme se rozhodli pro virtuální realitu – všechny věci, které byli v předchozích hrách, jsou i součástí VR zážitku, jen máme možnost některé věci vylepšit.“ Walker posléze dodává, že nebylo ani tak těžké oslovit Gabena, ale spíše bylo stresující vystoupit před fanoušky, protože oznámení nového Half-Life je samozřejmě něčím, na co se čeká déle než dekádu. „Z druhé strany jsme si říkali, že dokud bude hra dobrá, budou spokojení i hráči.“

Gabe samozřejmě na celou záležitost od začátku nahlížel trochu jinak. Jak víme, tým, který vytváří Alyx, už není ani zdaleka totožný s tím, který kdysi vytvářel předchozí epizody, a tak pro většinu těchto lidí bylo obtížné sžít se s vysokými nároky fanoušků. „Oni sice byli vystresování, ale já jsem nadšený a nemůžu se těšit víc na to, až si hru zahrajete.“ Newell dokonce zašel tak daleko, že v rozhovoru sdělil svou emailovou adresu všem hráčům, kteří by se chtěli podělit o své zážitky, až se jim hra dostane do rukou. Můžete i vy, zkuste své štěstí na gaben@valvesoftware.com, třeba vám slavná postava herní historie odpoví na vaše případné dotazy.

Sám Gabe už se ale vývoje vyloženě neúčastní. Jeho role je jinde. Částečně samozřejmě týmu pomáhá, ale do jeho gesce patří taktéž obchod, Steam a další neodkladné záležitosti. „Nebo také personální obsazení ve Valve, přemýšlím, jak s lidmi komunikovat, jak komunikovat s médii... Má práce je v tomto ohledu různorodá a proto mě baví, to je ostatně důvodem, proč jí stále dělám,“ říká. Na druhou stranu byl vývoj něco, co Valve už v takové míře dlouho nezažilo, a tak sednout si a skutečně se s nimi podílet je pro Gabena v tomto ohledu motivující.

Kromě aktuální náplně byla předmětem rozhovoru i retrospektivní ohlédnutí se za tím, co Valve dokázalo a čím vším změnilo průmysl. Údajně tak ale ve společnosti nikdo nepřemýšlí. „Samozřejmě děláme post mortemy a analýzy toho co jsme dělali, ale spíše v širším kontextu, jak se doba změnila. Já například určitě strávím čas přemýšlením nad naší poslední hrou, a proč byl Artifact takovým zklamáním. Myslím, že to je pro nás užitečnější, než přemýšlet nad tím, jak jsme v minulosti průmysl proměnili,“ říká. Z jednoho se totiž zkrátka člověk může poučit, to druhé už tak užitečné není.

„Možnosti, které máme před sebou, jsou totiž větší, než kdy byly. Víte, s Half-Life 2 jsme něčeho dosáhli, pak jsme se zaměřili na epizodické vydávání, a pak jsme si uvědomili, jak bude vypadat ekonomika v multiplayerových hrách, a je dobře, že nyní před sebou máme výzvu v podobě virtuální reality, v níž vážně cítíme velký potenciál a spoustu možností,“ říká dále Gabe Newell.

Od VR je podle Gabena už jen krůček k Matrixu. Ostatně už teď máme počítačové systémy, které reagují na mozkové signály. „K Matrixu jsme blíže, než lidi myslí,“ říká, „byť to samozřejmě nebude Matrix, jako jsme ho znali z filmu Matrix. Matrix je film a chybí mu spousta jistě zajímavých technických detailů, jak bude propojení mozku a počítačů fungovat. Ale myslím, že to bude mít na naše zážitky velký vliv.“

„Jistě, to, co děláme právě teď, je super, mám radost z toho, co děláme s lidmi, s nimiž pracuji, nemůžu se dočkat, co nám fanoušci řeknou, ale budoucnost vypadá stejně fantasticky,“ dodává. Odpověď na otázku, jak se spojit s umělou inteligencí, ale podle Newella není jednoduchá, a nepřidá se tak ani na jednu stranu sváru o tom, jestli je pro nás hrozbou či nikoliv. „Myslím, že to je stejné, jako pokoušet se vysvětlit lidem o internetu, i když o něm nikdy neslyšeli,“ říká. „Lidem nedochází souvislosti. Dokáží si představit, že si tam najdou recepty, ale třeba existenci Uberu nikdo nedokázal odhadnout, a jak je nyní užitečný. Myslím, že se o umělé inteligenci a jejím přínosu budeme dozvídat postupně a ne všechno bude nepředstavitelně těžké, některé věci se ukáží být až směšně jednoduché,“ dodává.

Jak ale zaznělo, v rozhovoru toho padlo rozhodně více. Pokud jste na názory slavného autora zvědaví a chcete se dozvědět i více o Half-Life: Alyx, nezbývá vám nic jiného, než si pustit přiložené video. Pokud nechcete a přesto vás hra zajímá, budete si muset počkat na naší recenzi.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Byl detekován AdBlock

Hrej.cz je komunitní web, jehož hlavním příjmem je reklama. Zvažte prosím vypnutí AdBlocku, ať můžeme všem čtenářům i nadále přinášet kvalitní herní zpravodajství, články a videa.

Děkujeme!

Váš tým Hrej.cz