Forbidden Siren 2 Článek Forbidden Siren 2

Forbidden Siren 2

Dalibor Franta

Dalibor Franta

2. 3. 2006 23:43
Reklama

Původní Forbidden Siren dodnes vyvolává jisté kontroverze. Ačkoliv by asi málokdo zpochybňoval její schopnost vyděsit člověka div že nevyskočí z kůže a neschová se pod ní jako pod peřinu, dodnes nad ní spousta lidí láme hůl kvůli přemrštěné obtížnosti. Kejichiro Toyama, guru konzolových hororů, není žádné ořezávátko a tak hráče „obšťastnil“ vskutku náročnou hratelností, kde blízká setkání s mrtvými vesničany obvykle znamenala rychlou smrt a další z celé řady nekonečných restartů. Hra která mohla (a podle některých nadšenců se jí to i povedlo) zastínit sérii Silent Hill, tak byla odsouzena pouze k roli hardcorového zboží pro nejnáruživější příznivce žánru survival hororů. Ale to jí zjevně nestačí, i proto se nyní Sony vytasilo s druhým pokračováním, které má napravit křivdy minulosti a vrátit Siren na špičku. Povede se to?

ZÁVAN ČERSTVÉHO VZDUCHU

Nejsilnějším tahákem původní Sirény byl bezpochyby atmosférický příběh. Ten byl oncipován jako složitá mozaika epizodních událostí, které si dohromady poskládá jen trpělivý hráč. Příběh měl být nejenom motorem k dalšímu postupu ve hře, ale s tím, jak byl člověk nucen hrát za často úplně neznámé postavy na cizích místech, dával rovněž zcela nový rozměr celkovému hráčovu zmatení. Ač prvek jistě originální, mnoho lidí tento systém odsoudilo a na bádání po příčinách katastrofy, která postihla vesnici Hanyuda, záhy rezignovalo. Děj Sirene 2 se bude odehrávat na ostrově Yamijima, z kterého před několika lety po výpadku elektřiny záhadně zmizeli všichni obyvatelé. Hlavní hrdina, novinář Itsuki, je na ostrově uvězněn během bouře a začíná své dlouhé pátrání po příčině zmizení všech obyvatel. V rámci lepší uživatelské přístupnosti ustoupili u Sony ze svých nároků a epizodní systém v mnohém zjednodušili. Jednotlivé kapitoly hry lze nyní vybírat již od samého začátku, takže nehrozí ztráta v nesčetných příběhových kličkách. Hráč sám udává směr, kterým se hra odvíjí a sám se vrací ke starším epizodním odbočkám. Vždy tedy alespoň přibližně ví, proč se zrovna nachází v tom či onom místě. Tím však série menších ústupků hratelnosti nekončí.

Úpravou prošly také mapy jednotlivých úrovní, které byly ve starší Siréně opravdu hardcore. Hráč konečně může na mapě sledovat svou přesnou polohu, což výrazně urychluje orientaci v terénu a snižuje pravděpodobnost, že vám někdo ustřelí palici ve chvíli, kdy se marně pokoušíte zorientovat v neznámém prostředí. Zombíci si samozřejmě své soukromí uchovali stále a na mapě byste je hledali marně. Přesto se často dočkáte malé nápovědy. Když se naladíte do pohledu některého z nich, můžete občas zahlédnout užitečnou pomůcku – například ceduli s nápisem označujícím palubu lodi. Výborná věc, když se snažíte oživlé mrtvolky přesně lokalizovat.

Dále přibyla funkce přepnutí se do pohledu nejbližšího zombíka, kterou obstarává tlačítko L2. Na přítomnost nebezpečí vás navíc upozorní i vibrace Dual shocku, nebo zvukové signály. Co by to ale bylo za pokračování, kdyby se zastavilo jen u drobných úprav. Tou zřejmě největší novinkou budou nové příšerky, na světlo citlivé zombie Yamibito. Zatím není jasné, jakou roli budou v příběhu hrát, každopádně s sebou přinášejí minimálně jeden nový element – světlo. Z baterky se rázem stává super účinná zbraň, schopná zastavit Yamibito mnohem snáze než pistole. Spolu s nimi se ve hře objeví ještě další temné přízraky, schopné probudit k nemrtvé existenci jakékoliv umrlé tělo.

ZÁVAN HNILOBY

Bohužel zůstalo i pár starších nešvarů. Ovládání stále zlobí a postavy se často pletou do výhledu kamery tak, že byste si nevšimli ani růžového slona na tříkolce, natož shrbeného zombíka s upilovanou brokovnicí. Částečným řešením měl být FPS výhled, ten je však velmi omezený a často situaci jen zhorší. AI spřízněných postav, které se v některých kapitolách objeví, má stále velké rezervy a někdy si nedokáže poradit ani s tím málem jednoduchých povelů, kterými disponujete. Motají se do cesty a když náhodu dojde na boj, mají úžasný talent nachomýtnout se přesně v místě kam míříte své rány. Občas má člověk chuť roztrhat je dřív, než to za něj udělá banda nemrtvých domorodců. Snad si tyto nedostatky v Sony uvědomí a ve zbylém čase se pokusí o jejich nápravu.

KVALITA ZŮSTÁVÁ

Podle všeho se zdá, že ani tentokrát se Siren nevyhne menším nedostatkům, hlavní problém prvního dílu byl však velmi pravděpodobně napraven. Snaha snížit obtížnost hry tak, aby neutrpěla úžasně mrazivá hratelnost, se zdá se v Sony povedla a věřme, že to k úspěchu bude stačit a hra najde své fanoušky i v méně náročném hráčském táboře. Už teď je ale jasné, že panického strachu si užijeme v míře možná ještě vrchovatější, než tomu bylo dřív. Za všechny strašlivé okamžiky snad stačí zmínit už dříve avizovaný scénář, kde se hráč ujme role slepce. Z rozostřeného FPS pohledu, který poskytuje opravdu jen chabý přehled o nejbližším okolí se zauzlí žaludek i těm nejtvrdším hororovým matadorům. Siren 2 útočí, zachraň se kdo můžeš!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama