Co týden dal: Návraty velkých jmen
Nostalgie je mocná zbraň, umí ale nepříjemně zmást. To, co máme v paměti léta pevně usazeno jako dechberoucí zážitek dnes často působí až bolestivým dojmem. Takové už ale dobré vzpomínky jsou. A hry navíc mají tu špatnou vlastnost, že stárnou mnohem rychleji, než jakékoliv jiné (multi)médium. I to je jedním z témat uplynulého týdne. Čím se herní svět zabýval těsně před koncem letních prázdnin?
Zánik studia Telltale Games patřil k nejvýznamnějším událostem loňského roku. I v překotně se vyvíjejícím herním průmyslu totiž není zavírání velkých společností s bohatou historií příliš obvyklé, Telltale Games navíc patřili k průkopníkům adventurního žánru a dříve velmi konzervativní žánr úspěšně zreformovali na míru dvacátému prvnímu století. Právě tento úspěch se jim ale nakonec, dost paradoxně, stal osudným. Nezpochybnitelná technologická a designová stagnace, horlivý nákup licencí a nulový zájem o invenci vedl k finančním potížím a nakonec i definitivnímu uzavření jedné epizody herní historie. Alespoň dosud.
Holding LCG Entertainment nakoupil dostupná aktiva zaniklého studia, včetně práv na značky The Wolf Among Us a Batman, a hodlá letitou tradici epizodických adventur vzkřísit. I přes velmi optimistické první zprávy to ale nebude tak jednoznačné, v čele projektu zatím stojí zkušení veteráni, kteří měli s Telltale dosud společný jen obor působení. S původními zaměstnanci se navíc zatím počítá spíše z hlediska potenciální externí spolupráce, než přímého angažmá.
O finance se stará vydavatel Athlon Games obřího čínského holdingu Leyou, který má v portfoliu dále studia Splash Damage (Wolfenstein: Enemy Territory, Brink, Gears: Tactics) a Digital Extremes (Unreal Tournament, Warframe). Kromě zmíněných práv drží nový majitel i licenci původní značky Puzzle Agent. Populární Stranger Things jsou plně pod kontrolou Netflixu, The Walking Dead vlastní autoři předlohy Skybound a i ostatní jména spravují původní majitelé.
Možná ještě zajímavější je jiný návrat. Dlouho očekávaný (a předtím dlouho vytoužený) příchod “původního” WoWka, čili MMORPG World of Warcraft z dob před prvním datadiskem The Burning Crusade, se uskutečnil v noci ze čtvrtka na pátek našeho času a překonal veškerá očekávání hráčů i autorů ze studia Blizzard. Zlé jazyky upozorňovaly na to, že bude fungovat zmíněný efekt nostalgie a hráči zjistí, že v zásadě zastaralá hardcore hratelnost hry, na kterou se tak těší, ve skutečnosti příliš zábavná není. Hráči, kteří se skrze WoW Classic nadšeně vrátili do let 2004, 2005 a 2006 zatím ukazují opak. Na Twitchi první minuty hraní sledovaly miliony lidí, přímo na serverech hry pak vznikaly fronty srovnatelné jen se spuštěním nových datadisků v dobách největší slávy WoWka. Někteří hráči zmiňovali, že je ve virtuální frontě před nimi i pěticiferné množství zájemců a čekání se často protáhlo na několik hodin.
Spíše úsměvně jsou v tomto kontextu drobné zážitky, které vznikaly přímo ve hře. Kromě ikonického nedostatku některých mobů nutných pro splnění úkoly vznikaly například úhledné fronty před questgivery. Také se samozřejmě našli hardcore hráči, kteří se hned jali dobývat, tehdy velmi primitivní, svět PvE. Ragnaros, hlavní boss legendárního raidu v Molten Core, padnul necelých pět dní po spuštění serverů. Bravo!
Příští měsíc vyhrála pomyslný souboj o nejlepší nabídku her z předplacených služeb platforma Sony. Alespoň subjektivně. PlayStation Plus totiž svým zákazníkům zpřístupní plnou verzi posledního dobrodružství netopýřího muže Batman: Arkham Knight a velmi čerstvou RPG řežbu Darksiders III. Ať už se jedná o poslední výpravu do padouchy souženého města Gotham nebo třetí dostaveníčko jezdců apokalypsy, jistě se jedná o velmi atraktivní nabídku.
Na druhém břehu řeky se chystá dokonalý zabiják s kódovým označením 47. První sezóna rebootované série Hitman už byla nějakou dobu v nabídce Xbox Game Pass, pokud jste však dosud investovali pouze do Xbox Live Gold, dočkáte se až nyní. Z druhé vlny pak přichází kooperativní adventura We Were Here.
Jedna z nejočekávanějších her dneška, Cyberpunk 2077, odhaluje své taje jen velmi pomalu. I po několika letech od oznámení jsme mohli spatřit jen pár gameplay záběrů, o něco šťastnější pak byli návštěvníci herních veletrhů, kde polský CD Projekt ukazoval nezveřejněný gameplay trailer. Až v uplynulém týdnu jej konečně, formou livesteramu, ukázal veřejnosti. A je na co se dívat.
V ukázce je patrný například rozdílný přístup k průchodu misemi. Hra vám umožní využít naplno technické možnosti budoucnosti a kosit nepřátele těžkými zbraněmi, zároveň vám ale samozřejmě nic nebrání v hackování a tradičnímu stealthu. Nastíněna je i historie herního světa, jeho obyvatel a samozřejmě nesmí chybět imaginární přítel hlavního hrdiny, Johnny Silverhand ztvárněný oblíbeným Keanu Reevesem.
Nedílnou součástí většiny pořádných RPG je samozřejmě tvorba vlastní postavy. V případě CD Projektu to sice není úplně pravidlem, ikonická série Zaklínač má svého hlavního hrdinu velmi jasně daného, Cyberpunk by ale měl hráčům poskytnout podstatně volnější ruku. A to i v rámci žánru samotného, kyberpunková budoucnost totiž otevírá dveře neortodoxnímu editoru postav, kde není problém nakombinovat různé části a atributy těla nezávisle na jejich pohlavní příslušnosti. Co to znamená v praxi uvidíme asi až při spuštění hry samotné, je to ale další důkaz toho, že Cyberpunk 2077 pravděpodobně hlasitě promluví do herní historie.
Ta je ale pro poslední prázdninový týden uzavřena. Ne snad, že by se pro nás se začátkem školy něco změnilo. Naše práce bude, byť v Pavlově dovolenou lehce omezeném režimu, pokračovat. Nuže, i v právě začínajícím školním roce Hrejte s námi!