Co týden dal: Konec evoluce, NX, 4K a 720p
Po skončení veletrhu GDC se během týdne neudálo něco, co by jednoznačně týdennímu souhrnu dominovalo, přesto vymezený prostor zaplní neméně zajímavé zprávy. A že jich nebylo málo! Padne řeč o Nintendu NX, PlayStationu 4K, zavření studia Evolution, Quantum Break nebo české vývojářské scéně. Tak se na to rovnou vrhneme, co říkáte?
Nintendo mlží. Je až s podivem, že se společnosti podařilo uchovat tolik tajemství o své konzoli NX. Trochu více světla se sneslo alespoň na samotný ovladač - poprvé na nekvalitních fotkách minulý pátek, podruhé na ostřejších záběrech během čtvrtka. Věrohodnosti nahrával i fakt, že již dávno před podobnými úniky jsme viděli technické nákresy, které ergonomii nynějších zařízení na fotkách odpovídají. Pravda ve skutečnosti ale je, že obě dvě zařízení jsou ve skutečnosti prachsprosté padělky - jeden z nich byl vytvořen ve 3D modelovacím programu, ten druhý s pomocí 3D tiskárny. Jak se to má ale s oněmi technickými plány, a zda nějak podobně zařízení nemůže vypadat, se prozatím neví.
Spolu s fotografiemi se na internet dostaly spekulace, podle nichž by mělo Nintendo vyrábět konzoli Wii U do konce roku a následně už jen doprodávat zásoby. Mluvčí společnosti nicméně podobné teorie vyvrátil a uvedl, že se společnost stále drží svých plánů. Jak ne tolik populární konzole dopadne a kdy se zavřou brány za její výrobou, se pravděpodobně dozvíme až po odhalení NX. A to očekáváme na E3.
Minulý týden jsem psal, že se mi zrovna dvakrát nezamlouvají plány na silnější verzi konzole. Korunku mým depresím nasadila společnost Digital Foundry, která údajně od několika důvěryhodných zdrojů slyšela ty samé zvěsti. Zatímco jsme minulý týden spekulovali o tom, že by PlayStation 4.5 mohl být revizí připravující systém na VR nebo na rozlišení 4K, informace se nakonec potvrdily pouze zpola. Digital Foundry totiž o VR výslovně nemluví, zatímco zmiňují systém, na kterém by mělo být možné přehrávat 4K současná i budoucí média. PlayStation by měl podporovat HDR nebo širší grafický gamut. Nejčastěji se v souvislosti s touto revizí hovoří o roce 2017.
Ale ani ona příprava pro VR není nereálná. Navíc, jak se ukázalo, o VR je větší zájem u majitelů konzolí než u vlastníků PC, takže by Sony s investicí jistě neprohloupila.
Když se v neděli psalo o VR verzi pro Driveclub, pravděpodobně nikdo nečekal, že na ní nebudou pracovat Evolution Studios, tedy studio, které za hrou od počátku stojí. Vše běhalo jako na drátkách, hra zvládala 60 snímků za vteřinu, a vypadala prostě skvěle.
Přesto jsme se o dva dny později dozvěděli zprávu, která přiletěla jak blesk z čistého nebe - Sony Evolution Studios zavřelo. Překvapení je to o to silnější, neboť Driveclub jako takový šlapal jako švýcarské hodinky, a kromě nevyvedeného startu si Sony nemělo na co stěžovat. Asi mělo. Důvodem k rozpuštění byla restrukturalizace společnosti a zejména fakt, že studio bylo nevýdělečné.
Co dál? Driveclub bude žít, byť už pod jiným studiem někde v rámci Sony. Zda to znamená konec i pro VR verzi, nebo zda se i jí ujme studio pracující na původní hře, není z vyjádření zúčastněných stran zřejmé.
V Digital Foundry se tento týden opravdu činili a kromě informací o PlayStationu 4K testovali i výkon jednotlivých her. Mezi podobné se zařadilo i Xbox exkluzivní Quantum Break - a jak se zjistilo, hra není v 1080p. Hru údajně trápí i neostré stíny a krátké vykreslovací vzdálenosti, kvůli které se textury vykreslují jen několik metrů před samotnou postavou.
A jak se k tomu postavili samotní vývojáři? „Obraz v 1080p je vykonstruovaný obraz ze čtyř 720p 4xMSAA obrazů,“ stojí v prohlášení. Na jedné straně stojí počet pixelů, na té druhé ostrost a kvalita úpravy hran. Podobný tah není u Remedy ničím novým - stejnou taktiku využili i při atmosférické hře Alan Wake, která na Xboxu také běžela hůře za cenu vyhlazování hran. Co upřednostníte vy?
Naštěstí nic podobného neřeší majitelé výkonných PC, kteří si mohou grafiku nastavit dle své libosti. Na Redditu. Změnit HUD? Bezesporu. Intenzita volumetrických světel? Jasně. Jiné stíny? Stačí říct. Kvalita efektů? Kvalita jednotlivých textur? Byli bychom tu dlouho, ale můžete se podívat na screenshoty z nastavení hry, co všechno lze vyladit.
Jakmile se hráči omrzí fyzická kopie hry, má několik způsobů, jak si vylízat obdržené rány, když platil plnou cenu. To nejjednodušší, co může udělat, je jít do obchodu a zkusit hru vykoupit. Nebo mohl najít kupce, disk mu poslat a čekat na své korunky. Ale co ti, kteří preferují digitální kopie?
Ti měli doteď smůlu. Microsoft ale sonduje, zda by o nějaké, minimální, ale stále alespoň nějaké refundování byl zájem. Desetiprocentní slevu by tak mohli hráči použít na příští nákup a ušetřit alespoň nějaký ten halíř.
Zda Microsoft pochodí nebo ne vám určitě skrze budoucí novinky sdělíme, ale kde už víme, že nepochodil, je emulace her z původního Xboxu. Škoda… na druhou stranu emulace z X360 funguje skvěle, na což mohou fanoušci Sony koukat pouze se smutnýma očima (pro ilustraci, příklad zde).
Tento týden se v našich novinkách objevily dvě zprávy ohledně dvou českých her. To, co jindy bývá výhradní místo pro Kingdom Come od Daniela Vávry a jeho studia Warhorse, se tentokrát stalo místem, kde jsme vám připomněli datum vydání malé velké hry od studia Amanita Design a rané přípravy českého RPG od studií T4J a Moravia Tales.
Začneme Samorostem. První dva díly vyšli před třinácti, respektive jedenácti, lety, a tak se na tuto point-and-click adventuru téměř zapomnělo, čemuž dopomohly i známé tituly od malého českého studia. Říká vám něco věhlasné Machinarium? A co třeba Botanicula? To všechno jsou hry od Amanita Design, na jejichž úspěchy navazují třetím Samorostem. Hru již stačil zrecenzovat Lukáš Kunce, a pro české studio téměř nenacházel slova chvály a obdivu. Samorost se zkrátka povedl, a vám jen můžu doporučit, abyste k recenzi, potažmo k samotné hře, zamířili.
Hrou od T4J a Moravia Tales je RPG Hobo: Tough Life. Simulátor života na ulici budou doprovázet prvky survivalu, navíc se bude odehrávat v nám dobře známém prostředí. Pokud vás námět zaujal, určitě se mžete podívat do původní zprávy, ve které naleznete i nějaké obrázky přímo ze hry. Drobné upozornění, stále se jedná o záběry z pre-alfa verze, tudíž se může výsledek ještě zlepšit.
Není to tak dávno, co se v jednom vysílání Hrajte s námi Zdeněk přistihl při nošení flanelových košil, tehdy při hraní American Truck Simulator. Pokud bychom měli hledat nějaké pravidlo, v nejbližších dnech můžeme čekat, že Jirka do redakce dorazí v modrákách a v holínkách - anebo si bude dokola pouštět hit od kapely Buty. Nebo obojí. Své farmářské nadšení ukázal společně s Vojtou ve středu ve hře Farming Simulator 15, jež bylo rozšířeno o východoevropské DLC, které hru citelně posouvají do krajin, jež nám jsou povědomé.
Mimochodem, Jarda by si mohl nechat udělat tetování!
VR mánie zase pominula, GDC skončila, přesto jsme tento týden o hardwaru mluvili několikrát. V pondělí jsem ve svém článku shrnul snad všechny dostupné a důležité informace ohledně VR headsetů, a to od ceny, přes technické specifikace, až po obsahy celých balení. Pokud si chcete jednoduše a přehledně připomenout všechny údaje nebo se o nějakém podobném zařízení poohlížíte, rozhodně vás odkáži do původního textu.
Druhým článkem bylo hodnocení herních sluchátek Roccat Kave XTD 5.1 Digital, které sice vypadají jako známější a oblíbenější kousky od firmy Razer, ale Roccat tak trochu klamou tělem. Rozporuplné dojmy si můžete přečíst z pera Lukáše.
Pravidelně zde připomínám, že v pátek naše trojice… Trojice? Ale kde pak!
V pátek se totiž sešla rovnou čtveřice diskutujících (Jarda, Jirka, Vojta a tajemný host), která opět pálila ostrými a mířila na ta nejžhavější témata, která se tento týden udála. Rozhodně vám doporučuji 527. díl poslechnout od začátku až do konce.
Já vím, že je těžké konkurovat událostem v celosvětovém měřítku, kdy téměř všichni obrací své zraky na západ s obavami, co nás v budoucnosti vůbec čeká, ale možná i z toho důvodu je ještě potřebnější dokázat se odreagovávat. Počítačové / konzolové hry vám toto odreagování pohodlně zprostředkují, nabídnou tu správnou atmosféru pro relaxaci a pro odtržení ze skutečného života a alespoň na chvíli vám dopřejí zaslouženou chvilku klidu. Sledujte nás, abyste v tomto dynamickém průmyslu drželi krok, dozvěděli se, co je nového a zajímavého, a třeba se i krapet pobavili. Za celou redakci přeji hezký zbytek svátků.
Videa a podcasty za minulý týden: Hrajte s námi: EA Sports UFC 2, Orejte s námi: Farming Simulator 15 - Zetor, hPod 527
Recenze za minulý týden:Samorost 3
Články za minulý týden:Rift, Vive a PS VR - všechny informace na jednom místě, Master of Orion - dojmy ze hry, Roccat Kave XTD 5.1 Digital