Co týden dal: Dva Xboxy, žádné lootboxy
Poslední červencový souhrn předznamenává i prázdninový zlom. Lidé na ulicích se vaří, kluci v redakci se vaří ještě o něco více a ani náš vycepovaný hardware na tom není při současných teplotních podmínkách moc dobře. Takovým negativům ale zdatně kontrují příjemné zprávy, které přichází z herního světa, v posledním týdnu nás tak potěšily zkazky o lootboxů zbavené sérii Forza, obsahem nakopnutém No Man’s Sky nebo vyvíjené dvojici konzolí Xbox. Pojďme se na to vrhnout.
Závodní série Forza si postupně prošla několika stádii finanční politiky. Od systému desítek DLC se prokousala až k systému desítek DLC, lootboxů a mikrotransakcí, což je na jednu stranu moderní způsob zisku nad rámec prodejů hry, na druhou stranu ale trn v oku fanoušků i nových hráčů. Jako balzám na duši tak zní slib Alana Hartmana, šéfa studia Turn 10 zodpovědného za titulní značku Forza Motorsport. Ze studií názorů fandů (překvapivě) vyplynulo, že o lootboxy v jejich hrách stojí málokdo, do budoucna s nimi tedy počítat nemáme.
Tento slib se navíc nemá omezit pouze na sérii Forza Motorsport nebo její poslední díl, ale i na její arkádovou odnož z kuchyně Playground Games. V případě zmíněného sedmého dílu Forza Motorsport si na úplné odstranění mikrotransakční rakoviny ještě chvíli počkáme, čtvrtý Horizon už v době vydání neumožní hráčům například nákup aut za zpoplatněné tokeny. Zda se podobným směrem vydají i další tvůrčí týmy a lootboxy začnou z AAA tvorby postupně mizet? Toť zůstává otázkou
Zatím to ale lze považovat spíše za zbožné přání.
Denuvo je technologie, která odjakživa budila emoce. Od svého uvedení před čtyřmi lety se starala o protipirátské zabezpečení velké části herních blockbusterů, zároveň ale bývala osočována ze zbytečného vytěžování hardware a vedla nekonečnou válku se snaživými crackery z celého světa. Žezlo pokořitelů si postupně předávaly skupiny 3DM, CPY a Revolt, a právě poslední zmíněné těleso vedené bulharem Voksi vyprázdnilo pohár trpělivosti společnosti Irdeto do dna. Současní majitelé technologie Denuvo se rozhodli vyrazit do boje bok po boku s policií.
Muži zákona na jejich popud vzali Voksiho do vazby a zabavili mu inkriminovaný hardware, čímž je prozatím činnost Revolt pozastavena. Jak se celý případ vyvine je zatím ve hvězdách, jednání policie působí dle zatčeného poměrně netransparentně a pravděpodobně svůj hardware dostane zpět. O trestu se zatím můžeme jen dohadovat, vliv na komunitu ale bude mít proces bezpochyby. Bulharský cracker totiž stihl sdílet obsáhlé video s návodem na prolomení nejnovější verze ochrany, čímž otevřel vrátka stovkám dalších crackerů, kteří jen čekali na pevný výchozí bod pro svá snažení. Nelze tak jednoznačně říci, která strana tohoto konfliktu získala navrch.
Menší konzolovou revoluci možná pachtí ve svém kumbále Microsoft. Ve svérázných přístupech k vydávání nových konzolí už jsme si zvykli na kdejaké kousky, tandem nových mašin ve stejnou dobu bude nicméně novinkou. Na veřejnost uniklo kódové označení “alternativní” konzole Microsoftu. Xbox Scarlett má nabídnout zajímavou (a levnější) alternativu ke klasickému nástupci Xbox One. Kouzlo tkví ve využití cloudu, tolik očekávaného a obávaného přelomu v herních službách. Osekaný hardware by mohl místo složitých výpočtů scén jednoduše konzumovat streamovaný obsah a starat se pouze o základní operace nutné k plynulému hraní.
Asi není nutno dodávat, že by byla nižší pořizovací cena vykoupena nutností pravidelného předplatného jistých služeb, stejně jako nutností přítomnosti dostatečně výkonného internetového připojení, které by dokázalo zařídit tok obrovských objemů dat.
Málokterá hra s sebou nese tak trnitý osud, jako No Man’s Sky. Fascinující titul měl být splněným snem všech milovníků prozkoumávání vesmíru s ohromnými možnostmi, ve výsledku jsme ale dostali pestrobarevný simulátor prapodivných živočišných hybridů bez patřičné hratelnostní hloubky. Tým Hello Games nehledě na brutální vlnu negativních reakcí a zklamání do titulu dál pumpoval obsah a postupně přetvářel No Man’s Sky v titul, který jsme si představovali na jeho startovní čáře, ne vždy se ale setkával s jednoznačným úspěchem.
S novým masivním rozšířením Next a dalším rokem plné podpory v podobě komunitních eventů a nového obsahu nebo slibovaným příchodem dlouho očekávaného multiplayeru ale dostáváme další důvod, proč se k zatracovanému dítěti vrátit. Nebo mu třeba konečně dát šanci.
Příjemné to osvěžení. Do příštího týdne se těšíme na další porci dobrých a ještě lepších zpráv, teď je ale čas vychutnat si posledních pár červencových hodin. Budeme se těšit i příště, a do té doby… Hrejte s námi!