Eyedentify Článek Budoucnost EyeToy

Budoucnost EyeToy

michal.jonas

michal.jonas

11. 10. 2006 22:47
Reklama

EyeToy, jak Sony nazývá svou nejúspěšnější periferii, zcela po právu změnila pojetí virtuálních her a přiblížila je všem věkovým skupinám. A nemyslím tím jen babičkám a dědečkům s roztroušenou sklerózou, kterým mytí oken v EyeToy Play evokuje jejich mladickou vitalitu. Tato do jisté míry revoluční technologie pomáhá i tam, kde by to nikdo nečekal. Při rehabilitaci pohybově postižených pacientů, zejména dětí. Představte si, že po dětské mozkové obrně máte každý den provádět jisté cviky na protažení zkrácených svalů a šlach. To jistě obzvlášť zábavná činnost není. Jenže když po malých dávkách ordinujete vhodně zvolenou hříčku před kamerkou EyeToy, rázem dodáte malému pacientovi více motivace, kuráže i pohybu.

Překonávání sebe sama při těchto jednoduchých pohybových hrách, jaké jsou předmětem celé série EyeToy Play a vlastně pokus o zvýšení vlastního skóre pak dává ochutnat ty sladké pocity z pomoci druhým a myšlenky, že ty videohry nejsou zas tak špatné, nemyslíte? Postupně se vyvíjející řada Play je tak po třech vydaných dílech korunní princeznou kamerky, jak prodejností, tak i oblibou, i když v poslední době je tak trochu ve stínu Guitar Hero.

Nejen na erotické video

Na kamerce je dobře vidět inspirace počítačovými technologiemi, vždyť USB kamery jsou na trhu již pěkně dlouho a jejich technologie není nijak drahá. Všichni to zkrátka vnímali a vnímají jako naprostou samozřejmost. A to byla právě ta chyba. Až chytré hlavy, ne náhodou v japonské demokratické republice, přišly na skrytý potenciál obyčejné USB kamery – místo erotického dovádění se dá použít i jinak. Vytvořily tak sofistikovaný software, který i přes mizerné rozlišení kamerky a špatnou kvalitu použité čočky (od Zeisse skutečně není) dokáže lokalizovat jednotlivé pohyby celého těla a převádět je do vlastního herního rozhraní.

Nicméně právě díky levné optice je kamerka náročná na dobré osvětlení a samozřejmě tato technologie má také své mantinely, jak ukázal vzdušný simulátor EyeToy Antigrav. Ale při vhodném použití dokáže skoro zázraky. Překvapivé nasazení kamerek ve zdravotní terapii pak přivedlo Sony na myšlenku opravdu profesionálního cvičebního software. Tak se zrodil EyeToy Kinetic. Bohužel jej mnozí recenzenti až na pár vyjímek vůbec nepochopili, a zhanili za malou zábavnost. Když vezmeme v potaz, že je to opravdu špičkový cvičební trenér pro každého, pak je cvičení touto formou daleko zábavnější, než mezi vyrýsovanými borci v posilovně.

Od Kineticu k Lemmingům

Naštěstí to zákazníci pochopili a pomohli Kineticu k dobré prodejnosti. Nejoblíbenější částí této hry se stalo dynamické cvičení ve stylu bojových umění a Taeba. Proto Sony připravuje druhý díl, avšak úzce specializovaný. EyeToy Kinetic Combat sice neudělá z každého hráče cirkulárku s černým páskem, nýbrž zábavnou formou procvičí tělo sestavami skutečných trenérů bojových umění, zejména kung-fu. Jinak řečeno zde dostanou zabrat hlavně zkrácené svaly a šlachy, stejně jako krevní oběh. Styl a pojetí by mělo odpovídat svému předchůdci, ovšem virtuální trenéři budou jiní. Kromě osvědčených sportovních laboratoří Nike Motion Works na titulu spolupracují reprezentační trenéři z Číny, Korei a Japonska. Jediným mínusem tak zřejmě bude požadavek velkého prostoru na cvičení. Tudíž si raději k vánocům řekněte o Tatami.

Druhý Kinetic ovšem není jediný připravovaný titul. U Sony se zhlédli v konkurenčním Nintendo Wii a jeho sportovních hrách, protože další přírůstek do oblíbené série EyeToy Play Sports bude obsahovat 101 sportovních her, z nichž některé jakoby z mechaniky Nintendu Wii vypadly. Vše je ale uzpůsobeno pro ovládání vlastním pohybem, když nová širokoúhlá čočka a software dokáže rozpoznat dva a více hráčů před jednou kamerou. Takto budete moci skákat synchronizovaně do vody ve dvojici, pálit pokutové kopy do mezírky v bráně, kterou hlídají rovnou tři spoluhráči najednou, nebo zápasit v Sumo. Podle prvních ukázek se v tomto počtu některé hry nevyhnou až přílišnému zjednodušení, nicméně tu svoji disciplínu si zde najde úplně každý, nota bene když takovýto obří počet her rozhodně za několik večerů ani nevyzkoušíte.

Poslední z trojice aktuálních titulů pro kamerku EyeToy je jinak klasická logická hříčka Lemmings. Stará známá hra nechyběla na první PlayStation, nyní je k mání na PSP a nebude v novém kabátku chybět ani na druhé konzoli od Sony. I když není kamerka nutně vyžadována, velmi vtipným způsobem vylepšuje vaše možnosti jako skřítkovského patrona a ochránce. Pomocí rukou i celého trupu totiž můžete malé neposedy převádět přes propasti a díry, když vytvoříte most ze svých rukou, u širších rozsedlin po vás Lemmingové přejdou jako mravenci na stezce. A není nic jednoduššího, než prvního chudáka, který se z okraje srázu řítí do propasti, pěkně jemně lapit na dlaň a bezpečně vysadit na pevné zemi.

S EyeToy do budoucnosti

S kamerkou se samozřejmě počítá i pro PlayStation 3, kde dozná jak nové optiky (stále to nebude Zeiss), tak i rozlišení. Počítá se zejména s využitím technologie EyeToy Cameo, která slouží pro přenos obličeje do herního prostředí. Už nyní se u některých titulů (F1 05, Top Spin, a další) můžete vidět i ve hře. Podobně to bude fungovat i na PS3, ovšem s tím rozdílem, že hlavní postava bude mít naroubovaný váš obličej. Nicméně nový Oblivion tuto technologii mít nebude, tudíž si budete muset vystačit ještě s „hejblátky“ a posuvníky. Nicméně i zde bude evoluce pokračovat, takže zatím můžeme vyhlížet dvojici titulů - Eyedentify a The Eye of Judgment. První nás zavede do hlavního štábu, který řídí dvojici sličných agentek na jejich nebezpečné misi, tudíž si zkusíme taktickou stealth akci ála Metal Gear Solid z té druhé strany. S druhým jsme vás již seznámili v preview a jde o hru, která kombinuje karetní a deskové prvky.

Sony kopíruje od Nintenda, a Microsoft od Sony. Microsoft totiž pro svůj Xbox 360 připravil také kamerku, zdařile napodobující koncept EyeToy, i když s ní prozatím počítá spíše pro chatování a videokonference, než pro plnohodnotnou implementaci do svých her. Zřejmě nejsou zábavné hříčky s kamerkou pro Microsoft tolik „next-gen“. Ale i nato později dojde. Zatím se „microsoftí“ kamerka musí spokojit s hrami pro Xbox Live! Arcade. Největší porci zábavy si tak i do budoucna užijeme zatím jen na PlayStation 2, která dále ponese prapor průkopníka použití neobvyklých periferií. Trojice nových kamerových titulů pro předvánoční nasazení napovídá, že na černé hrací skříňce jsou v používání této vtipné periferie zatím jasně nejdál.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama