Auto Assault Článek Auto Assault: nařvaný auta

Auto Assault: nařvaný auta

Luke

Luke

23. 1. 2006 23:51
Reklama

Přítel Dan vlastní auto značky Trabant. Čtyřkolý veterán vyrobený soudruhy v DDR je tak lehký, že ho pár lidí může odnést. Kladivem se dá při troše snahy rozbít. Zároveň je předurčený k tuningu a má nekonečnou budoucnost jako expediční vozidlo, jak tvrdí jeho majitel, až po uši zamilovaný do značky Trabant. Danovi by se Auto Assault nesmírně líbil, protože umožňuje ladit nejodpornější vozidla až k samotné špičce – a to není řeč jen o křidýlkách zlepšujících aerodynamiku vozidla nebo barvách, ale především o raketometech umístěných na střeše, zadních laserem, předních kulometech a silném pancéřování. Auto Assault je online hrou na brutálního řidiče.

Poctivá řemesla

Postapokalyptická krajina nejnovější hry studia NetDevil (Jumpgate) je osídlena lidmi, mutanty a biomechy, tedy kombinací lidských tkání a robotických součástek. Silný příběh o přežívání jednotlivých druhů je základem celého hraní. Jelikož v době robotů a vraždometných silných zbraní se nevyplatí chodit po krajině pěšky, využívají všechny frakce obrněná vozidla, kterými decimují jednak NPC populaci, a pak sami sebe navzájem. Vozidlo je plně modifikovatelné ve všech směrech a jeho specializace záleží především na zvoleném povolání, které se u jednotlivých stran neliší: voják (tank), inženýr (technik), velitel (ekvivalent mága) a agent (obratnost). Povolání jsou jasně definována skrz základní schopnosti a neexistuje možnost mutace jednoho do druhého. Jednou inženýrem – navěky inženýrem. Specifické unikátní schopnosti dělají každé povolání důležité pro přežití ostatních.

V hratelné betě jsme zvolili povolání lidského námezdného agenta, k jehož výbavě patří rychlá a malá čtyřkolka. Vzhledem k tomu, že v současné chvíli je vstup na server limitován, neměli jsme mnoho příležitostí vyzkoušet boj ve skupině a interakci jednotlivých hráčů mezi sebou. Kupodivu není hra postavena na nutnosti násilně vytvářet skupinky pro zničení silných nepřátel nebo splnění komplikované mise – takovými metodami se jiní návrháři snaží se hráčům vnutit kooperativní hraní bez ohledu na osobní preference každého z nás. Samostatný hráč si dokáže vychutnat všechny divy postapokalyptického světa: nepřátele, nejrůznější zbraně a zběsilé kaskadérské kousky. Rock’n’roll.

Drncání, skákání a narážení

Hraní je pevně postaveno na stovkách misí zadávaných skrz NPC. Neustále jsme tedy měli pocit, že děláme něco smysluplného, ne že jen jezdíme po krajině a střílíme potvory pro získání bodů. Mise se různí od jednoduchých donáškových až po prozkoumávání nepřátelského území nebo pokládání min k základům nepřátelských budov. Čas od času se objeví boss, který je namáhavý na zabití a vyžaduje jistou taktiku. Strategické plánování útoku má skvělou atmosféru. Na obrazovce se promítá pole zásahu zbraní, každá má jiný dosah a nepřítel v něm musí zůstat, zatímco zběsile řídíte auto kolem dokola, schováváte se za rozbořené domy a dáváte pozor na nepřátele za rohem.

Nutnost permanentního pohybu dělá z jakékoliv akce adrenalinovou záležitost, hra je tím pádem velmi intenzivní a vyčerpávající, stejně jako exkluzivní možnost ničit prostředí (zdi, ploty, domy). Prostředí nabývá na realističnosti, hra na zábavnosti. Využití fyzikálního enginu HAVOC 2 geniálně umocňuje pocit z ježdění po hrbolatém terénu. Interakce s předměty vypadají skutečně efektně, zároveň je však auto do jisté míry nesmrtelné a pád z útesu (klidně několik desítek metrů) nebo prudký náraz do zdi mu neublíží. V případě rozstřílení na cucky je auto přemístěno zpět do základny bez jakýchkoliv postihů (!). Výjezdy na akční mise díky tomu připomínají „úrovně“ arkádové střílečky, jako byly hry Quarantine nebo neprávem opomíjené skandinávské Bandits.

Lak, který se nesedře

V online hrách je důležité citové pouto hráče k avatarovi, v tomto případě k autu. Samozřejmě uvnitř sedí řidič, ale ten je viditelný pouze při vstupu do města, kde jsou bankovní, výrobní a další terminály. Auto hraje na obrazovce prim a navázat vztah k svařenému plechu na čtyřech kolech může být pro mnoho z nás nepřekonatelným problémem. Vývojáři proto umožnili maximální designové modifikace aut, ať už jde o barvy, vzorky nebo různá módní udělátka přivařená všude možně. Čím více do svého auta investujete, tím víc je „vaše vlastní“ a baví vás s ním hrát – navíc se lak z budoucnosti nikdy neodře. V těch ojedinělých návštěvách města, kde se objeví řidič namísto auta není mnoho času na společenské rozmluvy s ostatními hráči: tady se nakupuje, prodává, vyrábějí se věci a trénuje u učitelů. Učitelé učí těch několik schopností, které se vážou k povolání a jsou nepostradatelné pro úspěšného řidiče.

Kulomet mocnější slova

Vzhledem k uvedenému nedostatku spoluhráčů nemůžeme hodnotit, jací lidé Auto Assault hrají. V libovolném okamžiku bylo možné potkat pár desítek buď začátečníků nebo extrémně pokročilých betatesterů-veteránů, s nimiž komunikace díky úrovňovému rozdílu nebyla prakticky možná. Při testování také dochází k obvyklé konverzaci na rovině „jak udělám tohle?“ nebo „co se stane, když použiji tuhle schopnost na tenhle předmět?“ Tím pádem nebylo možné objektivně odpozorovat, jaký typ hráčů Auto Assault hraje nejvíce. Co ale bylo možné odpozorovat byl fakt, že při ježdění autem nezbývá díky zběsilému trodlení přes terén a střílení po nepřátelích čas na plkání. Proto se nejvíce dialogů bude odehrávat v chráněných městech, kde hráči vystupují z aut. Města tím tedy dostávají skutečně hluboký rozměr „klidu a míru“.

Zpátky na stromy!

Je zajímavé sledovat historii online her od prvopočátků. Za tu dobu byla vymyšlena řada herních systémů, jejichž vrchol je (respektive byla, nedávno prošla velkou a negativně přijatou změnou) komplikovaná a logická Star Wars Galaxies na jedné straně a populistický World of Warcraft na straně druhé. Od špičky komplikovaných systémů se teď návrháři stále častěji vracejí k základním mechanismům, které v podstatě tvoří svůj vlastní směr vývoje. Společným jmenovatelem je jednoduchost a rychlé pochopení. Jako příklady jmenujme mrtvou Earth & Beyond, životnou Lineage 2, World of Warcraft, Dungeons and Dragons Online nebo právě Auto Assault. Hra ostatně vznikla pod křídly NCSoftu, který se o jednoduché a hratelné online hry dobře stará. Herní mechanismus pochopíte v té chvíli, kdy sednete do křesla řidiče. Zabíjení potvor, sbírání bodů, povyšování vlastností a učení se schopnostem u učitelů, nakupování a prodávání… nic vaší hru nekomplikuje.

Ale pozor! V Auto Assault se skrývá druhá rovina, kterou odhalí ti, které už nebaví prosté levelování. Přichází čas výzdoby auta, vybírání nových vozítek, kalkulování nad tabulkami a kombinování stovek věcí pro vytvoření jiných. Hratelnost je výborně vyvážená jak pro svátečního hráče, tak pro toho, kdo bere hry téměř jako povinnost. Podle našeho dojmu z beta testování není Auto Assault jen tupým ježděním a střílením – nabízí mnohem hlubší herní zážitek. Nejen pro testosteronové blbečky a autoblázny, ale i pro normální hráče, kteří si chtějí zahrát jinou než fantasy nebo realistickou online hru.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama