GDC 14: Epic spouští Unreal Engine 4
i Zdroj: Hrej.cz
Novinka GDC 14: Epic spouští Unreal Engine 4

GDC 14: Epic spouští Unreal Engine 4

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

19. 3. 2014 22:23
Reklama

Zakladatel studia Epic Games, Tim Sweeney, měl na úvod své GDC přednášky pro přítomné novináře odvážnou větu: „Tohle je pro Epic začátek něčeho nového.“ Co přesně měl svým prohlášením na mysli, se všichni záhy dozvěděli – po sérii spíše negativních vyjádření o věcech, které v Epic Games určitě dělat nebudou, se rozhodl mluvit o budoucnosti úzce spojené s novou generací Unreal Engine, jež byla před několika hodinami zpřístupněna všem zájemcům.

Podle jeho stanoviska to ale neznamená větší a krásnější hry, na budoucnost je podle Sweeneyho nutné pohlížet z mnohem většího nadhledu a respektovat nejen vývoj trhu, ale také potřeby vývojářů a samozřejmě hráčů.

Hlavní myšlenkou Unreal Engine 4 tak není výčet nejrozmanitějších funkcí, ale přístupnost velkým firmám i jednotlivcům. Odráží to zejména nově nastavený platební model, který například po vzoru produktů od Adobe poběží na měsíčním předplatném. Cena přitom není nikterak závratná a za pouhých 19 dolarů měsíčně (cca 400 Kč) dostanete přístup ke kompletnímu Unreal Editoru, navíc s podporou vzájemného vývoje více lidí najednou. Oproti předchozí generaci enginu jde o obrovský krok kupředu, neboť pro použití Unreal Engine 3 bylo nutné vyjednat smlouvu, zaplatit cenu za licenci, pohybující se v hodnotě několika milionů dolarů a teprve poté začít pracovat.

Za pouhých 19 dolarů měsíčně dostanete přístup ke kompletnímu Unreal Editoru, navíc s podporou vzájemného vývoje více lidí najednou.

Samozřejmě to ale neznamená, že by v Epic Games zčistajasna prozřeli a rozhodli se v podstatě dotovat vývoj her. Odhlédneme-li od snahy reagovat na konkurenci v podobě Unity nebo CryEngine, je tu ještě magických 5 procent z příjmů za prodaný komerční projekt, který poputuje na konto Epic Games. Nezáleží přitom na vybraném platebním modelu – ať už se bude hra prodávat za jednorázovou cenu, anebo využije systém mikrotransakcí, ze všech příjmů utrží Epic Games pět procent.

V případě konzolových her je to ještě o trochu složitější a sám Sweeney vysílá směrem k vývojářům, zaměřeným na tvorbu PS4/XOne her jasný vzkaz: „Spojte se s námi a dáme vám [ke konzolovému vývoji] přístup.“ Co to znamená? Kvůli NDA, v nichž logicky figurují firmy Microsoft a Sony, není možné nabízet konzolové postupy a nástroje veřejně v rámci zmiňovaného předplatného. V tomto bodě tedy bude se zájemcem podepsána tradiční licenční smlouva a jako bonus pak daný vývojář získá i možnost zpětné vazby a podpory přímo od lidí z Epic Games.

Zprávu samozřejmě musíme doplnit i nejnovějším videem, které bylo zveřejněno právě u příležitosti zahájení prodeje Unreal Engine 4. Po pompézním Infiltrátorovi z loňského GDC přichází praktičtější video, zaměřené nejen na vizuální stránku, ale také na velikost scén, rozmanitosti jejich dílčích prvků a hlavně jejich použití v praxi. Za zmínku pak stojí celý YouTube kanál Unreal Engine, který je už nyní plný výukových videí, postřehů a tipů.

Určitě nám dejte v komentářích vědět, co si o novém videu a hlavně přístupu Epic Games myslíte, těšíme se na vás ve stále aktualizovaném GDC spciálu!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama