Zpět na článek

Diskuze: Streamování od A do Z

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Aleš Adam
Aleš Adam
Level 1 Level 1
3. 4. 2020 23:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mitsurugi:
"Taky moc nevěřím, že streamování má potenciál nějak zásadně rozšířit počty hráčů, hraní v současnosti není nijak nedostupný koníček a myslím si, že většina lidí, kteří mají zájem hrát, tak hrají."

V tomto s tebou nesouhlasím. Převážně pro třetí svět jsou mobilní telefony jediná možnost jak hrát. Bavíme se tu o počtu lidí v řádech stovek milionů. Tyhle lidi by šlo skrze herní streaming dostat k větším knihovnám a rozšířit tím výrazně trh. Jistě, tihle lidé nebudou mít asi nikdy tak vysokou kupní sílu, ale už dnes mobilní trh ukazuje, že i výrazná menšina platících může stále generovat dobré zisky. Řada velkých firem pracuje na zlepšení pokrytí v zemích třetího světa a ví dobře proč. Více připojených, více zákazníků. Vybudovat takovou infrastrukturu není vůbec nerealistické.

Sdílím tvoje obavy. Ty si myslím, že mají reálný základ. Jako nadšený tvůrce módů jsem také uvažoval o módovatelnosti her v případě herního streamování a ono to vlastně nemusí být vůbec neřešitelné. Pokud se bavíme o modifikacích, které jsou typické třeba pro Skyrim, vidím tam technická řešení. Modifikace mohou být distribuována v modulech zabudovaných přímo do hry a tedy do streamu. Hráč si na začátku zvolí, které modifikace chce do hry přidat a pak spustí stream.

Máš pravdu, že být závislý na stabilitě služby a internetu je otrava. Ale když si to tak vezmeš, i teď si závislý na stabilitě sítě a to té elektrické. Když ti vypadne doma elektřina, taky si moc nezahraješ (dejme stranou, že máš notebook s baterkou, nebo rovnou celý generátor doma). Výpadky elektřiny asi moc neřešíš, protože jsou dnes už vzácné a já si myslím, že to tak bude jednou i se streamovacími službami a internetem obecně. Starosti mi dělají akorát hackerské útoky. Ty považuju za velkou hrozbu pro společnost obecně.

h4nsasjks
h4nsasjks
Level 1 Level 1
3. 4. 2020 21:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mitsurugi: Diskuze... Jinak to není o tom, že bych nesouhlasil... Spíš ti na to dávám jiný pohled... Nepopírám to co tvrdíš...

h4nsasjks
h4nsasjks
Level 1 Level 1
3. 4. 2020 15:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Masarkavtrenyrkach: Stýskáš si po své myši, klávesnici a ovladači... Ale tyhle věci s tebou můžou cestovat mnohem snáz než herní PC... Takže tomuhle argumentu nerozumím...

Já si to v praxi představuji tak, že chvíli budu hrát v obýváku na televizi... Chvíli v pokoji u stolu... A třeba někdy během služebky na ntb... Já tedy hraju hlavně na ovladači, tak nevidím problém ho přenášet, převážet... Jasně na gauči bych si na klávesnici s myší nezahrál... Ale to pro mě není relevantní...

Co se týče financí... Nebo jak říkáš finanční překážky... Tak já žádnou nevidím... Můj herní PC stál 45tis... Kdybych jen za pronájem stroje dával 500 měsíčně, tak to vychází jako nové PC co 7,5 roku... Což teď to mám cca na 5 let... A po 5ti letech se jedná o zastaralý stroj, zatímco tady se dá očekávat pravidelný upgrade...

Co se týče toho, že bude více služeb atp... To jistě bude. Úplně se změní způsob financování her a jejich "prodej"... Ale jen blázen by si mohl myslet, že dostane např. za 300 měsíčně (Cca Netflix) k dispozici super nabušené PC a k tomu všechny hry... Takhle to samozřejmě fungovat nebude... Velké společnosti, které si mohou dovolit poskytovat cloudové služby, si budou vytvářet si portfolia titulů k tomu, aby získaly naše peníze... Já v tom nic špatného ani komplikovaného nevidím... Budu předplácet pravidelně to, co bude pro mě nejlepší a k tomu občas něco dalšího... Nedává mi smysl předplácet vše, když to nebudu využívat v jednu chvíli...

Jinak ještě taková úvaha... Některé hry se v minulosti snažili propojit klasické hraní s tím mobilním... Ale jednalo se o dvě oddělené aplikace, které mohli sdílet data... Očekávám, že do budoucna bude jedna hra, která bude mít přizpůsobenou hratelnost jak pro mobilní zařízení, tak pro to klasické.... Vidím to hlavně u velkých RPG OW her... Kdy u televize budeš sjíždět příběh a na cestách hrát mini hry, kupovat vybavení bavit se s NPC apod... Že zkrátka nebude dlouho trvat trend, že se hry do cloudu přenesou 1:1 se všemi přednostmi i neduhy pro danou platformu...

Masarkavtrenyrkach
Masarkavtrenyrkach
Level 1 Level 1
2. 4. 2020 10:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

V diskuzích kolem streamování her (po internetu) mi chybí nějaká hlubší úvaha o pozitivech, které by to přineslo koncovému uživateli. Často se zmiňuje jen ten fakt, že "hrát se bude dát všude, na jakémkoliv zařízení". Skutečně? Snažím si to představit v praxi: Jsem zabraný desítky hodin do své oblíbené hry. Pak přijdu k mobilu, kde si ale nezahraju, protože mi tam chybí myš, klávesnice nebo ovladač, nemluvě o větší obrazovce. Pak přijdu na hotel, nebo ke kamarádovi, nebo prostě do jiné domácnosti, zasednu tam k počítači nebo k televizi a zase nemám to pohodlí, protože kde je moje myš, moje klávesnice nebo můj ovladač? Jistě, čistě teoreticky může být streamované hraní hardwareově nezávislé. Ale kde nejsou hardwarové překážky budou vždy finanční překážky, jak nám už teď demonstrují video-streamovací služby. Kdo chce být "agnostic" musí platit Netflix, HBO, Amazon, Apple, Disney...
Jsem přesvědčen, že herní streamování tady v budoucnu určitě bude. Je to zákonitý vývoj, protože majitelé obrovských počítačových farem nám chtějí prodávat svůj CPU/GPU-time. Stejně jako se to děje u cloud-služeb s prodejem datové kapacity nebo s pronájmem serverů. Ale myslím, že to bude cílené především na "casual" hráče, kteří až tak neřeší kvalitu, pohodlí hraní nebo specifičnost exkluzivit. Ale o tom se diskuze v médiích zatím nevede. V čem má být streamované hraní dobré pro hráče, který tráví desítky a stovky hodin hraním single-player příběhových her?

Lahva
Lahva
Level 1 Level 1
Hlavní platforma: PlayStation
1. 4. 2020 06:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

A pak přijde realita dnešních dní, kdy internet pod náporem nestíhá :)

h4nsasjks
h4nsasjks
Level 1 Level 1
4. 4. 2020 06:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Sneaky Bitch: Já když s někým nesouhlasím a nemám dál zájem diskutovat, tak prostě přestanu reagovat... S tím, že se mnou kdokoli nesouhlasí jsem úplně v pohodě...

Názor, že to nemá pro hráče SP her pozitiva jen negativa... Je prostě radikální názor a tedy z principu lež... Málo co na tomhle světě 100% dobré nebo špatné... Všude je chleba o dvou kůrkách... Přeci každého napadne těch pozitiv x...

Tak jsem slušně zeptal jaká negativa vidí... A už jeho reakce je pro mě divná... Ptám se přeci proto, že mě zajímá jeho názor... A k tomu jsem pak přidal svůj... Nechápu ublíženou reakci ve stylu, že vlastně diskutovat nechce a proč mu to píšu...

Sneaky Bitch
Sneaky Bitch
Level 1 Level 1
3. 4. 2020 23:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@h4nsasjks: A o čem by měl diskutovat? On má nějaký názor, ty máš nějaký názor, ani jeden svůj pohled nezměníte, tak nevidím důvod, že by s tebou musel diskutovat... A tvrdit, že tvá pozitiva jsou pozitiva i pro něj, i když si to nemyslí, je dost krátkozraké. Holt se musíš smířit s tím, že někdo v tom ta pozitiva nevidí. A jestli se s tím nesmíříš, tak ale nečekej, že to s tebou bude někdo probírat.

Mitsurugi
Mitsurugi
Level 1 Level 1
3. 4. 2020 21:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@h4nsasjks: A samozřejmě to byla ta druhá možnost. Nevím, proč cítíš potřebu nesouhlasit s tím, jaké nevýhody vidím já pro svou potřebu, já ale nevidím důvod reagovat na jakýkoliv z tvých bodů, jelikož pro mě je tvůj názor na moje problémy se streamováním irelevantní.

Mitsurugi
Mitsurugi
Level 1 Level 1
3. 4. 2020 20:15

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@h4nsasjks: To se ptáš protože vážně nevíš, nebo jenom chceš abych něco napsal, abys mohl začít psát, že to vlastně nejsou negativa? :D

Jen co mě tak z hlavy napadá (z mého pohledu, což znamená, že seru na multiplayerové hry):
1. Celý formát je jedna velká always online DRM
2. Kompletní a stoprocentní závislost na stabilitě služby a internetového připojení
3. Velké vytížení připojení, aneb co když zrovna bude chtít hrát/stahovat/whatever i někdo jiný a připojení nebude stíhat? Někdo se musí omezit, což by předtím nemusel.
4. Likvidace bazaru (osobně nepoužívám, ale pro řadu lidí je to zásadní)
5. Nulová modovatelnost

@Aleš Adam: Kdyby někdo chtěl hrát větší hry na mobilu, tak jsou tam už dnes a celý trh by nebyl zahlcen odpadem.

Taky moc nevěřím, že streamování má potenciál nějak zásadně rozšířit počty hráčů, hraní v současnosti není nijak nedostupný koníček a myslím si, že většina lidí, kteří mají zájem hrát, tak hrají. Nečekal bych, že streamovací služby přinesou nějaký masivní nárůst v počtu hráčů.

Aleš Adam
Aleš Adam
Level 1 Level 1
3. 4. 2020 18:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Masarkavtrenyrkach:
Tak ovladač bude časem snadné připojit k libovolnému zařízení. Z trochou snahy jde už teď připojit i k tomu mobilu vhodný ovladač na hry včetně klávesnice a myši. Navíc pokud se streamování ujme, budou se tomu přizpůsobovat hry.

Výhody jsem trochu popsal v článku. Zajímavá je ta velikost trhu a s tím související zisky a s tím související příliv kapitálu pro výrobu her. Další je dostupnost hraní obecně. Zahraješ si i velkou hru na mobilu a protože pro mnohé je mobil jediné dostupné zařízení, je to velké rozšíření trhu a počtu hráčů, což jsme zase u výhody viz výše. Také se může zrušit zeď platforem a celkově omezení dané operačním systémem.

Mitsurugi
Mitsurugi
Level 1 Level 1
3. 4. 2020 21:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@h4nsasjks: O kterou nemám zájem.

h4nsasjks
h4nsasjks
Level 1 Level 1
3. 4. 2020 19:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mitsurugi: Jaká to má negativa ?

Aleš Adam
Aleš Adam
Level 1 Level 1
1. 4. 2020 12:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lahva:
Proto jsem podstatnou část článku věnoval domácímu streamování. Máš pravdu, že infrastruktura není na tuhle technologii ještě úplně připravena. Ale bude se to lepšit jak u té infrastruktury, tak na straně technologie streamování.

Dodatečně se omlouvám za drobný nedostatek u obrázků v článku. Vloudila se chybka a jeden obrázek chybí a došlo i k jedné záměně.

h4nsasjks
h4nsasjks
Level 1 Level 1
1. 4. 2020 08:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Lahva: Což se má časem zlepšit... Ale už teď to naštve, když omezuje kvalitu netflix a další služby...

Aleš Adam
Aleš Adam
Level 1 Level 1
31. 3. 2020 17:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@zaty:
Switch nemám. Pokud vím, buď je, nebo se chystá podpora pro Chrome. Jakmile bude Chrome na této konzoli plně funkční, nebo pokud je, lze využít jednu z výše jmenovaných služeb i k streamování do switche. Tam fakt záleží jen na tom, aby fungoval plně Chrome a bylo stabilní připojení ideálně přes lan či 5 GHz WiFi. Já streamoval i na android, problém není ani chytrá televize s podporou Chromu a prostě cokoli, co lze stabilně připojit na síť a kde funguje Chrome.

Dr.One
Dr.One
Level 1 Level 1
4. 4. 2020 06:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"Herní streaming by měl otevřít všechny platformy. Tedy v ideálním stavu. Jednu hru si budete moci sdílet mezi počítači, konzolemi a mobilními přístroji."

imho toto se nikdy nestane
bohužel

h4nsasjks
h4nsasjks
Level 1 Level 1
3. 4. 2020 22:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mitsurugi: To je poněkud zvláštní zapojit se do diskuze s tím, že nemáš zájem diskutovat...

Přitom jsi přišel s dost kontroverzním názorem, že to pro hráče jako ty nemá žádná pozitiva... Což k diskuzi přímo vybízí... Protože to samozřejmě pozitiva má, ať už
Si o tom myslíš cokoli...

h4nsasjks
h4nsasjks
Level 1 Level 1
3. 4. 2020 21:16

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Mitsurugi:
1. DRM mi vadí, když mě šikanuje absurdními kroky, které musím podstoupit, abych prokázal, že hru vlastním... Nebo když mi vytěžuje procesor a snižuje výkon... Chápu co chceš tím říct, ale já to jako drm neberu... Je to něco za něco... Nebudu muset vlastnit a udržovat herní pc, ale budu se k němu připojovat vzdáleně.

2. Žádná závislost není dobrá... Ale doba se k tomu posouvá, čím dál tím víc věcí je připojených k síti... Všichni jsme neustále online... Myslím si, že dnes už si život bez internetu nedokážeme vůbec představit... Herní výpadek by byl ten nejmenší problém... A že by třeba google spadli servery a služba nebyla dostupná... Toho se nebojím...

3. Rychlost, kapacita apod. jde neustále nahoru... Pamatuji si, kdy jsem se koukal na filmy vypálené na cd... Pak přišlo dvd... Stahování 100kb / s mi přišlo jako úžasně rychlé... Těžko by posloužilo pro streamování v sd, nedejbože v hd, fhd a 4k... A to vše přišlo, protože dnes je ta rychlost řádově někde jinde... A streamování her je v podstatě streamování videa + trocha dat s tvým vstupem... Takže nevidím nic tak hrozného, co by se už dnes nedělo...

4. Bazar neuznávám, nechci to tu zase rozvádět... Každopádně je to fuk, mění se platební model na předplatné + jako pcčkář tuhle možnost nemám dlouhé roky... Vše je registrované k účtu...

5. To je nevýhoda, ale jen pro zcela marginální skupinu hráčů... Resp. sám využívám jen češtiny, takže taky by se mě to trochu dotklo... Ale věřím, že i tohle bude mít řešení... Nicméně pro většinu hráčů je to +, protože to znamená konec cheatování... Což zcela kazí mp...

Sneaky Bitch
Sneaky Bitch
Level 1 Level 1
3. 4. 2020 19:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Aleš Adam: Vážně věříš tomu, že se někomu bude chtít hrát velké hry na mobilu? Možná už jsem starej, ale já mám kolikrát problém všímat si věcí i na monitoru. Když dám aktuální příklad, tak třeba v RDR2, když lovím zvěř která je ve vysoké trávě, kolikrát mám co dělat, abych jí našel. To nemluvím o míření například na králíky... Jasně, třeba je to jen můj problém, ale co třeba rozhraní? V mnoha hrách jsou třeba malé titulky, upozornění na stisknutí tlačítka, body na radaru, atd. Tohle všechno by prostě na mobilu nebylo vidět. A pokud by se nějak dal upravit HUD, tak se tím zase zakryje podstatná část obrazu...
A co třeba internetové připojení? Teď jsem zkoušel stream přes Steam a za pět minut bylo přeneseno 70 MB dat, tj. cca 850 MB za hodinu. Jasně, dnes už existují neomezené tarify (rádoby neomezené), ale ten, kdo si je může dovolit, asi nebude zrovna případ někoho, pro koho je mobil jediné dostupné zařízení... Ano, může se hrát přes WiFi, ale tím naprosto odpadá ta možnost mobility, resp. je to už nějaké omezení.

Mitsurugi
Mitsurugi
Level 1 Level 1
3. 4. 2020 18:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Masarkavtrenyrkach: "V čem má být streamované hraní dobré pro hráče, který tráví desítky a stovky hodin hraním single-player příběhových her?"

Diskuze se nevede, protože pro tyhle hráče (jako jsem i já) to nemá absolutně žádná pozitiva. Jen celou řadu masivních negativ.

Reklama
Reklama