Manor Lords - dojmy z hraní propracované středověké strategie
i Zdroj: Hooded Horse / Slavic Magic
Preview Manor Lords Článek Manor Lords - dojmy z hraní propracované středověké strategie

Manor Lords - dojmy z hraní propracované středověké strategie

David Bernard

David Bernard

24. 4. 2024 16:00

"Milosti, ty podzimní deště zničí naši úrodu! Co budeme dělat?," ptají se na první pohled nervózní vesničané svého panovníka. "Nu což, musíte rychle sklidit, nebo nás čeká zima s prázdnými žaludky," odpovídá vladař nevzrušeně. Přesně s takovými situacemi, na jejichž řešení bude záviset osud vaší vesnice, se setkáte v nové středověké strategii Manor Lords, která v pátek vychází v předběžném přístupu. Možnost vyzkoušet správu vlastní osady ze 14. století jsme nemohli odmítnout.

Reklama

Žánr budovatelských strategií není pro každého. Mikromanagement jednotlivých herních systémů dokáže spoustu zájemců poměrně rychle odradit, ale pokud se rozhodnete zatnout zuby a vytrvat, případně jste ostříleným žánrovým harcovníkem, odměnou vám často bude velmi kvalitní herní zážitek. Již v pátek, přesněji 26. dubna 2024, dorazí v předběžném přístupu očekávaná středověká strategie Manor Lords, která trhá rekordy ještě před vydáním. Za hrou stojí jediný polský vývojář, který vystupuje pod jménem Slavic Magic. Možnost vyzkoušet správu vlastní osady ze 14. století jsme nemohli nechat ležet ladem.

Manor Lords - dojmy z hraní propracované středověké strategie
i Zdroj: Hooded Horse / Slavic Magic

Doba dávno minulá

Manor Lords je zasazeno do pozdní fáze 14. století, tedy na přelom vrcholného a pozdního středověku. Jednalo se o vskutku krušné časy a myslím si, že mi většina z vás dá za pravdu, když řeknu, že jsem vděčný za život v současné společnosti. Všudypřítomná špína, hlad, nemoci, chudoba a nebezpečí mne opravdu nelákají. V Manor Lords se se všemi zmíněnými dobovými neduhy nicméně budete muset vypořádat, a to v kůži panovníka, na jehož rozhodnutích závisí osud celé vesnice, později i města.

Manor Lords je zasazeno na přelom vrcholného a pozdního středověku.

Ačkoliv se hra nachází v předběžném přístupu, už nyní nabízí velkou porci obsahu. Do panování se můžete pustit v jednom ze tří módů. Prvním z nich je tzv. “Vzestup k rozkvětu”. Při volbě tohoto módu se budete zaobírat pouze správou a budováním vaší državy a nemusíte se bát nepřátelských jednotek. Ano v Manor Lords nalezneme i strategické bitvy, ale rozhodně nečekejte vyzyvatele série Total War. To ostatně zmiňuje i samotný tvůrce hry. Většinu času tudíž budete trávit výstavbou středověké infrastruktury. Druhý mód, “Nastolení míru”, osobně považuji za zlatou střední cestu. Území se ocitá pod nárokem nelegitimního barona a je sužováno tlupami banditů. Vaším cílem je vybudovat prosperující město a následně vytáhnout do boje proti uzurpátorovi. Třetím a posledním herním módem je scénář “Na ostří”. Zde už je mimo budovaní opravdu důležité i vaše vojsko, s jehož pomocí se dokážete ubránit nájezdníkům. Domnívám se, že si z nabídky herních scénářů vybere vskutku každý. Obtížnost celé hry je rozdělena do tří úrovní, případně si lze vše nastavit dle vašich preferencí.

Rodina je základ státu

Jakmile si vyberete herní scénář a obtížnost, můžete se vydat na cestu do minulosti. Zpočátku dostanete pět rodin, které jsou ubytovány v nepříliš pohodlných stanech. Důležitým krokem je prohlídka regionu, jenž vám hra vygenerovala. V oblasti se nachází ložiska surovin, které lze těžit. Pozor, většina z nich má omezenou kapacitu, a tak je potřeba s materiálem nakládat obezřetně. Například takové bobule nemůžete sbírat během zimy, protože prostě a jednoduše nerostou. Pokud vaši lovci vybijí celé stádo jelenů, zvířata se nebudou moci rozmnožovat a vy tak přijdete o zdroj masa. Hra se snaží být co nejvíce realistická, tudíž se s podobnými nuancemi potkáte na každém kroku.

Hra se snaží být co nejvíce realistická.

Velmi důležitým aspektem hry je spokojenost vašeho obyvatelstva. Jakmile jsem postavil pilu, vytěžil dřevo a zbudoval první dobové domky, rodiny se okamžitě přestěhovaly a ukazatel spokojenosti se zvýšil. Od toho se odvíjel můj následný postup, kdy jsem stavěl další a další obydlí, díky čemuž se do mé vísky stěhovaly nové rodiny. To mělo za výsledek vzestup pracovní síly, kterou jsem mohl přiřadit k dalším pracovním pozicím. Těch je v Manor Lords opravdu hodně a je důležité, jak robotu mezi vesničany rozdělíte. Jakmile rodinu někam přiřadíte, pracuje zcela autonomně. Dřevorubec kácí stromy, sběrač sbírá bobule, lovec loví divokou zvěř, sedlák orá pole atd. Postupně stavíte nové budovy, ty následně vylepšujete a směřujete k přerodu vesnice na město. Vše je provázáno a já si pohled na vesničku, která žije vlastním životem, po celou dobu neuvěřitelně užíval. O herních systémech Manor Lords by bylo možné napsat bakalářskou práci, ale ani ta by nenahradila osobní zkušenost s komplexním dílem polského vývojáře, který si za svoji práci zaslouží velký respekt.

Manor Lords - dojmy z hraní propracované středověké strategie
i Zdroj: Hooded Horse / Slavic Magic

Přiznám se, že žánr budovatelských strategií vyloženě nevyhledávám, tudíž jsem se s herními systémy seznamoval poměrně dlouho. Základní cíle jsou nicméně jasné a pomůže vám i tutoriál. Osobně bych ale ocenil, kdyby byly rady zpracovány detailněji. Možná by mi pak sklizeň obilí nevycházela na prosinec. Výhodou pak pro mnohé může být i česká lokalizace v podobě titulků. Občas jsem sice narazil na nějaké to pozapomenuté anglické slůvko, ale o zásadní problém se nejedná. S předběžným přístupem, ve kterém se hra nachází, se pojí i nedostatky v podání např. nedokončeného vývojového stromu vaší osady, ale i tak je Manor Lords možné hrát naprosto plynule. Velmi se těším na vydání plné verze a doufám, že se do té doby s herními systémy sžiji natolik, abych se mohl stát vladařem, kterého budou poddaní milovat.

Neuvěřitelná míra detailů

Manor Lords běží na Unreal Engine 4, přerod na pátou iteraci populárního enginu autor neplánuje. I přesto musím uznat, že je na hru radost pohledět. Neuvěřitelná porce detailů mi místy vyrážela dech. Kameru si můžete kdykoliv přiblížit, což jsem hojně využíval při pozorování jednotlivých vesničanů. Obyvatelé svoji práci vykonávají opravdu poctivě, a tak se můžete kochat pohledem na kládu přepravující tažné zvíře, které je vedeno dřevorubcem. Když si přiblížíte tržiště, uvidíte, jak se prodavači handrkují s ostatními a pokud na cestu vyšlete obchodníka, můžete jeho putování sledovat až na samotnou hranici mapy. Když jsem se chtěl do středověku, jehož realistickou podobu Manor Lords přináší, ponořit ještě více, využil jsem možnosti přepnutí do postavy vladaře, se kterým se můžete z pohledu třetí osoby procházet po celém svém panství. Lahoda. Opomenout nesmím ani skvělou dobovou hudbu, která mi místy připomínala melodie ze třetího Zaklínače, přesněji z okolí severního souostroví Skellige. Na sestavě s procesorem Ryzen 5600x, grafickou kartou RTX 3070 Ti a 32 GB Ram mi hra v rozlišení 1440p běžela plynule i při maximálním možném nastavení.

Manor Lords - dojmy z hraní propracované středověké strategie
i Zdroj: Hooded Horse / Slavic Magic

Zasloužený respekt

S Manor Lords jsem prozatím strávil zhruba patnáct hodin a musím uznat, že jsem se královsky bavil. Tvůrce Slavic Magic si jednoznačně zaslouží nejen můj respekt. Za předběžným přístupem se skrývají desítky hodin kvalitní budovatelské zábavy okořeněné o solidní strategické bitvy. Důraz na detaily a realistické prvky mě mnohdy nechával v němém úžasu, a ačkoliv se v mém případě jednalo o první setkání s polskou novinkou, musím uznat, že ve mne zanechala drtivě převažující pozitivní pocity. Pokud autor neusne na vavřínech, opraví dílčí chyby a dokončí chybějící systémy, máme se vskutku na co těšit. Už nyní ale vím, že pokud se naskytne příležitost, tak si plnou verzi Manor Lords v budoucnu s radostí zrecenzuji.

Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama