Zpět na článek

Diskuze: Deset klišé herní novinařiny podle Kyle Orlanda

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

szalai
szalai
Level 1 Level 1
31. 3. 2008 04:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Njn, bohužel jích je jako šafránu.

gojira.fan
gojira.fan
Level 1 Level 1
29. 3. 2008 14:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

ElDoRado1239 : jak se můžeš do tý hry pořád tak navážet?Sám si řikal že si jí hrál chvíli, takže nemáš nejmenší právo ff XII jakkoliv hodnotit

ElDoRado1239
ElDoRado1239
Level 1 Level 1
29. 3. 2008 14:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@gojira.fan Ale jak navážet, říkám přece 8-9/10 jako tak. Ale pro hardcore ffanouška toho hra vážně moc nenabízí. Hrál jsem pár hodin a už právě to, že jsem přestal, je znamení, že to není ono. Nebudu zase vypisovat co všechno tam chybí, kdo to hrál tak to musí vidět. Je to hrozně násilně překopané na jinej styl a to mi tak moc vadí.
Představ si třeba GT5, které by místo realistickýho simulátoru dopadlo jako přímá konkurence pro Burnout Paradise, jak by se to fanouškům líbilo ?
Ale nechci tu zakládat flame, samozřejmě...

szalai
szalai
Level 1 Level 1
30. 3. 2008 19:41

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Téměř všechny rozhovory jsou jak podle šablony. Člověk se jen dozví o chystané hře, ale nic o člověku, s kterým se dělá rozhovor.

montana.
montana.
Level 1 Level 1
30. 3. 2008 20:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@szalai Vsak jsou to rozhovory o hre...

szalai
szalai
Level 1 Level 1
30. 3. 2008 20:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@montana. A proč ho tedy prezentují jako: "Rozhovor s XY" a ne "Rozhovor o hře XY ;a je uplně fuk s kým ho děláme"?

ElDoRado1239
ElDoRado1239
Level 1 Level 1
30. 3. 2008 20:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@szalai No takhle. Az dodelam hru a budou se mnou delat rozhovor, tak se nejspis zeptaji i na ruzny veci o mne, protoze o me lidi nebudou nic vedet. :)
Ale delat rozhovor s Williem Wrightem a ptat se, kdo to je... :)

szalai
szalai
Level 1 Level 1
31. 3. 2008 02:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@szalai Re ElDoRado1239
Ano nebudu se ptát Willa Wrighta kdo to je (taky naprosté klišé v rozhovorech, otázka: řekněte nám něco o sobě), ale je táke spousta jiných otázek...

montana.
montana.
Level 1 Level 1
31. 3. 2008 03:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@szalai Je to ''Rozhovor s XY o hre XY''.
Pokud myslis rozhovory primo o urcite osobe, tak ty ted najdes v Levelu na zadnich stranach... a vcelku povedene.

Overwatch
Overwatch
Level 1 Level 1
29. 3. 2008 21:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

ElDoRado1239: Hele, já myslím, že dvojí hodncení je zbytečné. Hardcore fanoušek série nepotřebuje žádné hodnocení, udělá si názor na hru dávno předtím, než vyjde, protože to bedlivě sleduje.

Já mám třeba rád sérii Hitman a je mě jasný, že jakmile začnu sledovat videa a číst novinky o pátém dílu, tak mě bude docela jedno, jestli bude pětka dostávat 6, nebo 7 z 10. Já si k tomu na základě předem získaných informací přidám třeba dva, tři body.

Stejně tak mi bude jedno, jestli na Hrej! dostane StarCraft 2 třeba 8 z 10, protože v mých očích to bude desítková záležitost.

Číselné hodnocení her není dle mě moc vhodné. Nebo ono je to vlastně úplně super, ale (skoro) každý to používá blbě. Každá druhá průměrná hra dostává šestky, sedmičky, každá dobrá hra sedmičky a osmičky.

Nevím, nehrál jsem ani jedničku ani dvojku, ale Rainbow Six Vegas 2 mě rozhodně nepřipadá na osmičky, natož tak devítky. Spíš mě to přijde jako nový datadisk, nebo map-pack, který nepřináší nic nového a jenom recykluje již viděné. Podle mě je to lehce nadprůměrný datadisk. Jasně, nehrál jsem, jen jsem o tom četl a viděl x videí, interview apod. Nechápu ale, jak něco takového může dostat 9 z 10?!

Moc pěkně to říkal v jednom podcastu Lukáš - jak chceš hodnotit něco jako Hitman: Blood Money? Může to dostat sedmičku (tu dal Lukáš v Levelu), protože to nepřináší nic nového, jen to trochu vylepšuje to staré a dělá to všechno dobře, bez chyb. Nebo to může dostat devítku (tady na Hrej od někoho jiného), protože v rámci svého žánru to dělá všechny věci naprosto perfektně a je to výborná hra.

Hodnotit hry takhle striktní, jasně definovanou stupnicí je, alespoň ve většině případů, nevhodné. Ideální by byla nějaká stupnice slovních verdiktů (jedno až dvě slova), stupňů by bylo třeba 5 a k tomuto hodnocení by byly uvedeny ještě plusy a mínusy. Ale napsat tunu textu, který je někdy z části o ničem, nebo řeší ty věci "okolo" a pak tomu nalepit 8/10, třetí nejlepší možné hodnocení a kolonka s mínusy je na dva řádky... Tak v tomhle případě tu asi něco nehraje.

Proč povedeným hrám od menších vývojářů dávat vysoké hodnocení, když je hra třeba na 7 z 10? Dáme tomu devítku jen proto, že se to tak malé firmičce povedlo? Dáme technicky dokonalé hře 8/10, i když zbytek stojí za prd? Na hodnocení her je třeba se dívat s chladnou hlavou. Hodnotit by se mělo především to, na čem hry stojí a padají a o čem hry vlastně jsou - o hratelnosti. Má hra skvělou hratelnost, ale pokulhává v technickém zpracování? Dobře, na desítku to asi nebude, ale proč nedat devítku? Proč ale dávat HŘE, která se HRAJE jako za trest osmičku, i když vypadá dokonale? Na hru se hráč nedívá, hru člověk hraje, prožívá.

Téma "Jak hodnotit hry" by si nezasloužilo vlastní článek, ale přímo obří speciál a stejně bychom se k žádnému výsledku nedopracovali. Všechny metody hodnocení mají své pro a proti.

ElDoRado1239
ElDoRado1239
Level 1 Level 1
29. 3. 2008 22:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Overwatch To byl jen takovej nápad. Spíš bych navrhoval to co jsem říkal už dole.

Jinak s tebou napůl souhlasím, ale pokud se to nerozdělí na nějaké kategorie, například příběh, technická stránka, hratelnost a prožitek ze hry, potom to stejně nebude mít smysl, měnit stupnici... dopadlo by to úplně stejně jako to je teď.

A ještě jedna věc - recenze je, konec konců, čistě subjektivní literární žánr, a proto pokud se autor cítí na sedmičku, dá sedmičku, pokud na devítku, dá devítku... na to nesmíme nikdy zapomínat.

Řešením by bylo i kompletní zrušení číselného verdiktu a ponechání pouhého Pro a Proti.

Hamt-Ath
Hamt-Ath
Level 1 Level 1
30. 3. 2008 09:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@ElDoRado1239 tohle by fungovalo v pripade ze by na recenze bylo vzdycky dostatek mista a autori byli vzdy schopni do nich nacpat vse podstatne.. ale pri tom jak se snazi byt originalni recenze casto neobsahuje nic moc ceho by se clovek chytil a jedinou zachranou je pak rpave ciselne hodnoceni.. a kdyby si chtel vypisovat jen pr a proti, tak by to musel bejt aspon o hodne vetsi seznam nez je treba v levelu ted...
osobne mi nejvic vyhovuje system kerej maj na IGN... proste ohodnoti jednotlivy kategorie zvlast a pak to zprumerujou... je to asi nejpouzitelnejsi UNIVERZALNI hodnoceni.. a tim ze tam sou znamy i z tech jednotlivejch kategorii clovek si udela obrazek i sam pro sebe, podle toho, jestli mu treba zalezi na technicky strance u adventury, nebo na pribehu a originalite u strilecky....

mickthemage
mickthemage
Level 1 Level 1
28. 3. 2008 15:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"... Kyle Orland silně kritizuje recenze rozsekané do standardizovaných sekcí (grafika, ozvučení, hratelnost). "

Nemusim byt prave Kyle Orland, i ja toto povazujem za zhovadilost prveho stupna - na Slovensku mali (uz nejaky cas som necital, takze neviem ako je to v sucasnosti) takto delene recenzie na "hry.sme.sk" Jednoducho hroza.

A ak by som sa mal pozastavit (opat) pri hodnoteni... nazor som za ten cas nezmenil, a stale si myslim, ze bez ciselneho hodnotenia by nam vsetkym bolo lepsie. Je jednoducho divne (ja viem ze sa opakujem :) ) zhrnut kvalitu tak komplexnej veci ako je pocitacova hra, do jedneho jedineho, nic nehovoriaceho, cisla.

montana.
montana.
Level 1 Level 1
28. 3. 2008 16:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mickthemage U filmu se taky desitky let pouzivaji cislicka a hvezdicky...
Ja v tom nevidim zadnej problem :)

mickthemage
mickthemage
Level 1 Level 1
28. 3. 2008 17:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@montana. Ja som proti akemukolvek ciselnemu hodnoteniu cohokolvek - cize netyka sa to len hier :)

Overwatch
Overwatch
Level 1 Level 1
29. 3. 2008 00:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mickthemage Tak to určitě znáš herní web Crispy Gamer, který je pro tebe šitý na míru. Nemají číselné hodnocení, mají tři stupně slovního hodnocení - Try it, But it, Fry it... Příjemná změna.

Celý komplex 1UP podle mě taky hodnotí docela fajn - A - F a každé písmeno může mít ještě plus nebo mínus. Vím, není to nic originálního, ale tak nějak mě to jejich hodnocení nejvíc sedí.

maca89
maca89
Level 1 Level 1
28. 3. 2008 14:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

já za největší kliše považuji podobné otázky na konci novinek, jako u této (klasicky "a co si o tom myslíte Vy?"). To se v poslední době rozmohlo hlavně tady na hrej. Otázky pro nabuzení čtenářské diskuze bych čekal u komentářů a úvah, ale ne u novinek

Tomáš Krajča
Tomáš Krajča
Level 1 Level 1
28. 3. 2008 14:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@maca89 Trefa do černého. Když ono bývá autorům novinek líto, že se pod nimi nediskutuje, a tak se snaží pro to "aspoň něco" udělat (otázkou zůstává, zda je zrovna tenhle způsob efektivní).

Dalighost@seznam.cz
Dalighost@seznam.cz
Level 1 Level 1
29. 3. 2008 23:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tak ono uz jen slovo klise evokuje neco, co je zautomatizovano - a nikoliv nutne v negativnim smyslu slova. Pozdrav "dobry den" je klise jak vysite a nikoho by ani ve snu nenapadlo snazit se zdravit kazdeho jinak, jen aby nahodou nepusobil "klisovite" :) Takze bych si dovolil nesouhlasit uz jen s uvodni vetou Orlandova clanku, a sice ze klise je neco, cemu by se mel kazdy autor za kazdou cenu vyhnout (stejne tak jako v dobrem filmu, ani v dobrem clanku nemusi klise vadit - naopak).

Faktograficke otviraky se pouzivaji, protoze zkratka funguji a casto neexistuje lepsi cesta jak dany titul predstavit. Nehledal bych v tom lenost nebo nedostatek invence. Perex je od toho, aby ctenare prilakal k celemu clanku a co navodi zvedavost lip nez nezodpovezena otazka? :) Neda se to urcite uplatnit na vse (viz rozdelovani podle kategorii, naduzivani stale stejnych vyrazu, atd.), ale obecne bych to nevidel tak tragicky :)

ElDoRado1239
ElDoRado1239
Level 1 Level 1
29. 3. 2008 23:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Dalighost@seznam.cz Není slovo klišé náhodou už taky dost klišé ?

No nic, jdu spát - Nasčuchanou. :)

Cerealkiller
Cerealkiller
Level 1 Level 1
29. 3. 2008 13:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Naprosto souhlasim s bodem "sedmickou neurazis" ktery se bohuzel objevuje i u nas. Casto ve spojeni s "bude se líbit milovníkům série...", kdy x-ty dil nejake serie, ktera uz pomalu ztraci dech, dostane nadprumerne hodnoceni, jen proto ze ma dobre predchudce. A kolikrat je lepsi hra (myslim srovnatelna, stejny zanr atakdale) nejakeho mensiho vyvojare a vydavatele, ackoliv dostala mensi hodnoceni. U Ford Racing 2 jsem se bavil vic nez u poslednich dvou dilu NFS dohromady. A spoctete si hodnoceni - NFS nekleslo pod 7 (no je to prece jenom need for speed, ne?) a FR2 si odnesl 5. Nekdo by mohl namitnout ze hranice mezi prumerem a lehkym nadprumerem je tenka, ale stejne mi to prijde nefer.

ElDoRado1239
ElDoRado1239
Level 1 Level 1
29. 3. 2008 13:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Cerealkiller Jasně jasně. Chce to něco jako

Hodnocení : 6/10
A někde pod tím - Pro fanoušky : 8/10

Protože třeba FFXII bych osobně viděl tak na
Normálně : 8-9/10
Pro ffanouška : 5/10

:)

ElDoRado1239
ElDoRado1239
Level 1 Level 1
28. 3. 2008 14:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Mě se naopak takové dotazy líbí, nasměrování jaká diskuze by zřejmě autora té které novinky zajímala, nebo tak něco. Rozhodně bych nepovažoval za kliší nebo nešvar...

Co se českých recenzí týče, nemyslím si, že by byly až tak prorostlé stereotypem. Je sice pravda, že čtu hlavně věci z Levelu a Hrej, což by se bez většího váhání dalo nazvat jako to nejlepší, co u nás je (nejedná se o rektální alpinizmus, myslím to upřímně :).

Možná by se mi ale víc než klasické body líbilo něco ve smyslu rozdělit hodnocení na příběh (tedy kvalitu scénáře, kvalitu podání atd.), technické zpracování (grafika, zvuk, atmosféra atd. jako celek) a hratelnost - jednotlivé části potom nehodnotit čísly, ale slovním ohodnocením.

Supreme Commander například dostal v Levelu 8/10 ( výtku "my jsme se nesmáli" dodnes nechápu :) a San Andreas 10/10. Jak to spolu souvisí ? No právě, nijak. Nedá se srovnat GTA a SC, jenže bodové ohodnocení k tomu přímo vybízí.
Vzniká potom řada statistik která hra je nejlepší, ovšem celé to vlastně nedává smysl, protože například Dreamfall má úžasný příběh, jistojistě lepší než většina ostatních PC her, kdežto jako hra zase tak geniální není - má proto snad dostat špatné hodnocení ? Vůbec ne, příběh je na něm to nejdůležitější. Těžko se ale dostane na první příčky v žebříčkách, právě pro své technické a hratelnostní nedostatky. Kdyby se hodnotilo podle prožitku ze hry, dost možná by byl stokrát výš.

Snad jsem svoji myšlenku vysvětlil dostatečně. :)

Reklama
Reklama