Recenze Blood West, krvavého retro westernu plného zoufalství a plížení
i Zdroj: Hyperstrange
Recenze Recenze Blood West, krvavého retro westernu plného zoufalství a plížení

Dominik Tománek

Dominik Tománek

28. 12. 2023 20:00 2

Co se stane, když spojíte série jako Thief, STALKER nebo dokonce Dark Souls? Vznikne pohlcující stealth simulace Blood West, která vás zavede na drsný a monstry prolezlý Divoký západ. Je to jedna z těch her, která se v konkurenci letošních AAA titulů může snadno ztratit. To by ale byla velká škoda.

Weird West, Hard West nebo třeba Evil West. Čert aby se v tom vyznal! Se žánrem podivných westernů, známým jako Weird West, který kombinuje klasické zasazení na americkém zapadákově s nadpřirozenými prvky, se nyní doslova roztrhl pytel. Každý rok přijde minimálně jedna hra, kde se chopíte role neohroženého pistolníka, který se probíjí hordami krvelačných monster. Stejně je na tom i zatím poslední přírůstek tohoto podivného žánru, ve které se poutavá drsná estetika se skvěle snoubí s makabrózní atmosférou venkova.

Mohlo by vás zajímat

• Doporučená cena: 617
  • Česká lokalizace: není
  • Herní doba: 15–20 hodin, ale záleží na vašem skillu
  • Obtížnost: Nenastavitelná
  • Bude vás bavit: Pokud máte rádi žánr Weird West, stealth, hardcore hratelnost a stylizovanou retro grafiku
  • Nebude vás bavit: Pokud čekáte bezhlavou střílečku, nemáte trpělivost a neradi umíráte

Řeč je o střílečce Blood West, za kterou stojí varšavské studio Hyperstrange. Hra před letošním prosincovým vydáním strávila téměř dva roky v režimu předběžného přístupu. Naši polští sousedé si pro hráče připravili zajímavý mix RPG, akční střílečky a stealthového přístupu k hratelnosti s lehkými prvky survival hororu.

Zaměřuje se primárně na stealth, pokud jste tedy spíše hráči typu „přiběhni a rozstřílej všechno na maděru“, nebude to hra pro vás. Minimálně její značná část ne. Jestli jste však fanoušky taktičtějšího přístupu a trpělivost je vaše druhé jméno, pak budete zbožňovat každý okamžik, kdy se vám podaří přelstít nástrahy, které si pro vás tvůrci připravili. Hra v mnohém připomíná právě v perexu zmíněný Thief, odměňuje vás totiž v momentech, kdy při hrání myslíte mozkem a ne brokovnicí.

Hratelnost ale není jedinou věcí, která Blood West s legendární sérií spojuje. Hlavní postavu vašeho nemrtvého pistolníka totiž dabuje americký herec Stephen L. Russell, který svůj hlas mimo jiné propůjčil Garettovi z Thiefa nebo Corvovi z Dishonored 2. Srovnání s Dark Souls se nenabízí kvůli hratelnosti nebo skvělému prostředí, ale hlavně díky obtížnosti, práci s ní a pocitu zadostiučinění po zdolání těžkého bosse nebo lokace.

i Zdroj: Hyperstrange

Hrajete za nemrtvého pistolníka, který musí zjistit, proč byl oživen a vyrušen z věčného spánku a jak může osvobodit svou duši. Drsný hrdina (s ještě drsnějším hlasem) je odsouzen k tomu, aby kráčel pustou krajinou, dokud se mu nepodaří očistit se od svého prokletí. Samozřejmě mu moc nepomáhá, že na každém kroku na něj číhá smrtelné nebezpečí, které se mu v této snaze snaží zabránit.

Je čas zbarvit svět na červeno

Jde o jednoduchou premisu, která působí spíše jako předěl mezi jednotlivými lokacemi. Příběh je z mého pohledu asi nejslabší stránkou hry. Na druhou stranu rozumím, že to není aspekt, kvůli kterému se hráči do Blood West pouštějí, takže by mi i přišlo nefér na něj plivat. I tak by ho mohli některé AAA hry závidět.

Z předchozích řádků je asi zřejmé, že vývojáři z Hyperstrange vsadili na retro. A to nejen hratelností, ale i grafikou. Ta je ostatně jednou z věcí, která většinu lidí zaujme „na první dobrou“. I málo pixelů vám dokáže vytvořit zajímavé prostředí, a tak není vůbec na škodu, že je grafika tak výrazně stylizovaná. Společně s výborným soundtrackem a hláškami hlavní postavy totiž dodává skvělou atmosféru, která vás okamžitě vtáhne do hry. Na retro předchůdce typu DOOM nechává vzpomenout i brutalita. Tvůrci nemají problém vám ukázat, jak vypadá taková hlava rozstřelená brokovnicí, případně amputace provedená sekerou.

Průzkum a hledání zásob jsou velkou součástí, kterou se vyplatí nepodcenit.

Ale teď už k zasazení a samotné hratelnosti. Celá hra je rozdělena do tří část. V první fázi se ocitnete v pískem zaprášeném a opuštěném městě v kaňonu. O několik smrtí a zabitých příšer později se přesunete do druhé kapitoly, která odehrává v zátoce. Závěrečná epizoda vás pak zavede do hor. Mapy jsou poměrně rozsáhlé otevřené světy se spoustou zajímavých míst ke šmejdění. Nejste však ve hrách od Ubisoftu, takže ne vše je na mapě vyznačené a průzkum je stejně riskantní jako užitečný. Procházením jednotlivých oblastí získáte tolik potřebnou munici, cetky a předměty, které můžete prodat. Některé vám poskytnou výhodu, kterou budete potřebovat k přežití. Jde o survival horor, takže tu všeho je nedostatek. Průzkum a hledání zásob jsou velkou součástí, kterou se vyplatí nepodcenit. Není totiž nic horšího, než když vám uprostřed střetu dojdou náboje. S tím souvisí i fakt, že váš inventář je omezený, musíte si tedy pořád hlídat, jaké zbraně s sebou nesete, a jestli máte vůbec místo.

i Zdroj: Dominik Tománek/Hrej.cz

Minimálně na začátku hry se budete neustále plížit a umírat. Podobně jako v souls hrách působí každá smrt jako lekce vašich předchozích chyb a záleží jenom na vás, jestli se poučíte, nebo boj předem vzdáte. Hra se s vámi vůbec nemaže a už od začátku vás nechává koupat ve vlastní neschopnosti a zoufalství. Myslím, že je však důležité zmínit, že se nejedná o uměle nastavovanou obtížnost. Na druhou stranu křivka obtížnosti je hodně rozlítaná a dokáže být pro některé hráče frustrující. Zejména ze startu je stealth prakticky nutností, máte totiž k dispozici jen pár zbraní a ještě méně nábojů. Prvních pár hodin dokáže být opravdu frustrujících, nezápasíte totiž jen s krvelačnými monstry, ale zejména s vlastní netrpělivostí. Stačí udělat pár špatných kroků a je po vás.

i Zdroj: Hyperstrange

Dobrou zprávou je, že smrtí hra nekončí. Vaše úmrtí zde není trvalé a ani tolik fatální jako ve výše zmíněných souls hrách, ale i tak příliš umírat nechcete. S každou další cestou na druhou stranu vás totiž postihne část kletby, která vám dá určitou nevýhodu (nepřátelé vás lépe vidí, slyší atd.). Kletby se pak můžete výměnou za peníze zbavit u jednoho z totemů. Každá smrt také znamená nutnost se vracet z checkpointu, což dokáže být frustrující. Monstra se totiž opět probouzejí k životu dosti náhodně a backtracking dokáže být vyloženě otravný. Znovu opakuji, že na začátku budete umírat opravdu hodně, nenechte se tím však odradit. Za oponou zdánlivě těžké hratelnosti se totiž skrývá poklad, který by bylo škoda nechat ležet. V pozdější fázi hry se vám díky stromu dovedností a většímu arzenálu zbraní udělat zážitek mnohem přístupnější.

Umělá inteligence nepřátel sice může na první pohled působit hloupě, ale nenechte se zmást. Hra vás totiž postupně učí, že byste určitě neměli dát na první dojem a své nepřátele byste měli pořádně prostudovat. K tomu vám mimo jiné slouží poznámky, které můžete buď najít nebo koupit u obchodníků. V nich se většinou dozvíte, jak se lépe vypořádat s konkrétní nestvůrou. K jejich identifikaci jsou potřebné i zvuky, které monstra vydávají. Po chvíli rozpoznáte o jakého nepřítele se jedná a podle toho se důkladně připravíte.

Blood West

Blood West je pomalá, ale akcí nabitá hra. Nebojí se násilí a nebojí se dát hráči pořádně za uši. Stačí jeden nepozorný krok a je konec. Byla by ale škoda se nechat odradit těžkou obtížností. Za drsnou maskou se totiž skrývá hra, která stojí za vaši pozornost.

Retro stylizovaná grafika
Pohlcující, ale těžká hratelnost
Hlas hlavní postavy